دستورالعمل جبرانی توزیع در آستانه ابلاغ

دستورالعمل جبران خسارات ناشی از نوسانات نرخ ارز در قراردادهای فاقد تعدیل حوزه توزیع پس از فراز و نشیب‌های بسیار با توافقی منطقی و دوسویه میان سندیکا به نمایندگی از سازندگان و پیمانکاران این صنعت و نیز معاونت هماهنگی توزیع توانیر، به آستانه ابلاغ رسید.
دستورالعمل جبرانی توزیع در آستانه ابلاغ
امتیاز دهید :

دستورالعمل جبران خسارات ناشی از نوسانات نرخ ارز در قراردادهای فاقد تعدیل حوزه توزیع پس از فراز و نشیب‌های بسیار با توافقی منطقی و دوسویه میان سندیکا به نمایندگی از سازندگان و پیمانکاران این صنعت و نیز معاونت هماهنگی توزیع توانیر، به آستانه ابلاغ رسید. 

دبیر سندیکای صنعت برق ایران ضمن اعلام این خبر و همچنین اشاره به اینکه بخش مهمی از اعضای این تشکل در بخش توزیع فعالند، تصریح کرد: ما همواره تلاش کرده‌ایم که چالش‌های این بخش از شرکت‌های عضو را به شکل جدی پیگیری کنیم. 

وی در ادامه تلاش برای تعمیم دستورالعمل جبرانی نوسانات نرخ ارز به حوزه توزیع را یکی از مهمترین اقدامات سندیکا برای رفع موانع پیش روی شرکت‌های فعال در این حوزه برشمرد و اذعان کرد: ما تلاش کردیم بخشنامه ابلاغ شده از سوی سازمان برنامه برای جبران خسارات ناشی از نوسانات نرخ ارز در قراردادهای فاقد تعدیل را به نحوی به قراردادهای توزیع تعمیم دهیم. اما مساله اینجا بود که شرکت‌های توزیع به لحاظ ساختاری جزو دستگاه‌های اجرایی محسوب نمی‌شوند و به همین دلیل الزامی برای پیاده سازی بخشنامه سازمان برنامه نداشتند. هر چند توانیر طی نامه‌ای که سال گذشته برای شرکت‌های توزیع ارسال شد، این شرکت‌ها را مکلف کرد خسارات ارزی آن بخش از پروژه‌ها را که از محل منابع عمومی تامین مالی می‌شوند، بر اساس بخشنامه سازمان برنامه محاسبه و به شرکت‌های سازنده و پیمانکار پرداخت کنند. 

سپهر برزی مهر ضمن تاکید بر این مساله که عملا در طول سال‌ 96 و 97 خسارات وارد شده به پروژه‌های تعریف شده از محل منابع داخلی شرکت‌های توزیع به دلیل نوسانات نرخ ارز، بلاتکلیف باقی‌مانده، خاطرنشان کرد: سندیکا پیگیری‌های گسترده‌ای برای تدوین دستورالعملی متناسب با ساختار شرکت‌های توزیع و جنس قراردادهای این حوزه صورت داد. نتیجه این کار تدوین دستورالعمل جبرانی نرخ ارز برای شرکت‌های توزیع در سال 97 بود. این دستورالعمل که پس از رایزنی‌ها و تعاملات گسترده با شرکت توانیر تدوین شده بود، به تایید معاون وقت هماهنگی توزیع رسید و توسط مجامع عمومی تمامی شرکت‌های توزیع نیز تصویب و ابلاغ شد. 

وی در ادامه در خصوص ساختار کلی این دستورالعمل گفت: در دستورالعمل مذکور دو روش برای محاسبه خسارات وارد شده در نظر گرفته شده بود. در یکی از این روش‌ها باید میزان ارزبری هر یک از تجهیزات پروژه مشخص می‌شد. به این ترتیب تدوین ضریب k در دستور کار سندیکا قرار گرفت و شرکت توزیع نیروی برق یزد هم از سوی توانیر به عنوان متولی این موضوع برگزیده شد. با همکاری سندیکا و شرکت توزیع یزد لیست ارزبری تمامی تجهیزات مورد استفاده در صنعت توزیع برآورد و اعلام شد. اما در نهایت با تغییر معاونت هماهنگی توزیع این دستورالعمل که با تلاش گسترده سندیکا تدوین شده بود، متوقف شد. 

برزی مهر در دستور کار قرار گرفتن تدوین یک دستورالعمل جدید مبتنی بخشنامه جبرانی ارز سازمان برنامه را یادآور شد و تصریح کرد: مقرر شده است که دستورالعمل جبران خسارات ارزی ویژه قراردادهای توزیع با ویرایش جدید بخشنامه‌ای که سازمان برنامه ابلاغ کرده است، همخوانی داشته باشد. بنابراین دفتر بررسی‌های فنی و بازرگانی و معاونت هماهنگی توزیع شرکت توانیر پیش نویس دستورالعمل جبران خسارات ناشی از افزایش نرخ ارز در قراردادهای فاقد تعدیل را بر همین اساس تهیه کردند. 

دبیر سندیکای صنعت برق ایران ضمن اعلام خبر تدوین پیش‌نویس ویرایش جدید دستورالعمل جبرانی نرخ ارز در معاونت هماهنگی توزیع توانیر، عنوان کرد: سندیکا پس از دریافت پیش نویس و برای بررسی جامع‌تر، آن را در اختیار کمیته‌های تخصصی مرتبط با حوزه توزیع قرار داد تا نظرات آنها را تجمیع و طی یک جلسه هماهنگی، نقطه نظرات همه کمیته را جمع‌بندی و نهایی کند. در گام بعد نشستی با نمایندگان انجمن پیمانکاران و شرکت‌های ساختمانی، تاسیساتی و تجهیزاتی استان تهران به عنوان نماینده پیمانکاران صنعت توزیع برق برگزار شد و دیدگاه‌های نمایندگان این انجمن نیز اخذ شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در گام نهایی سندیکا و انجمن پیمانکاران به نمایندگی از سازندگان و پیمانکاران حوزه توزیع با یک صدای واحد در نشست مشترک با نمایندگان شرکت توانیر، نظرات بخش خصوصی درباره دستورالعمل جدید را ارائه دادند. 

در این نشست که با حضور و راهبری ریاست هیأت مدیره سندیکا برگزار شد، بند به بند پیش نویس دستورالعمل جبرانی ارز، بررسی و نظرات بخش خصوصی ارائه و نکاتی که در خصوص این بخشنامه گردآوری شده بود، در دو بخش مطرح شد. بخش اول مربوط به نکات حساس و مهمی بود که نیاز به اعمال اصلاحات داشت و به جرات می توان گفت که بخش قابل توجهی از این اصلاحات طی جلسه ای که برگزار شد، مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت. بخش دوم هم مربوط به مواردی بود که ابهامات جدی داشت و باید تبیین می‌شد. در این بخش هم اکثر موارد مطروحه تبیین و مقرر شد توانیر برای شرکت های توزیع و سندیکا برای شرکت های عضو خود دوره های آموزشی به منظور تبیین روش پیاده سازی بخشنامه مذکور برگزار کنند.

برزی مهر تاکید کرد: سندیکا پس از دریافت پیش نویس بخشنامه تلاش کرد ضمن بررسی همه جانبه آن، تجمیع نظرات نمایندگان سازندگان و پیمانکاران حوزه توزیع، با پیشنهاداتی مدون در جلسه ای حاضر شد تا در نهایت، بخشنامه ای جامع باشد که منافع سازندگان و پیمانکاران صنعت توزیع نیروی برق را مد نظر قرار دهد و اطمینان داریم این دستور العمل به شرط تسریع در ابلاغ گشایشی را برای اعضا سندیکا در پی دارد. 

وی اذعان کرد: بسیاری از قراردادهای متوقف حوزه توزیع ناشی از بلاتکلیفی و نبود یک مجوز مشخص برای شرکت‌های توزیع به منظور خاتمه قراردادها بوده است. این دستورالعمل به آنها این امکان را می‌دهد که تکلیف قراردادهای متوقف ناشی از نوسانات نرخ ارز را بدون ایجاد مساله با نهادهای نظارتی، تا حد قابل توجهی روشن کنند.

دبیر سندیکای صنعت برق ایران در ادامه به قریب به 200 قرارداد متوقف شرکت‌های عضو این تشکل در حوزه توزیع اشاره کرد و گفت: کل قراردادهای متوقف حوزه توزیع قطعا بیشتر از این تعداد است و رقم تقریبی ارزش آنها بالغ بر 1000 میلیارد تومان است. این دستورالعمل قطعا می تواند بخش قابل توجهی از قراردادهای متوقف این حوزه را تعیین تکلیف کرده و شرکت‌ها را از این ورطه نجات دهد. 

دبیر سندیکای صنعت برق همچنین بر تلاش های این تشکل برای جلوگیری از اقدامات سختگیرانه قراردادی شرکت‌های توزیع تاکید کرد و اذعان داشت: ما تلاش کردیم از فسخ قرارداد و ضبط ضمانت‌نامه‌های قراردادهایی که از سوی شرکت‌های عضو به سندیکا اعلام می‌شد، جلوگیری کرده و حتی الامکان شرکت‌های کارفرما را مجاب کنیم که تا پیش از ابلاغ این دستورالعمل از اقدامات قراردادی اجتناب کنند تا فشار مضاعفی به شرکت ها وارد نشود. 


لینک کوتاه گفتگو :
http://www.ieis.ir/fa/article/1063/?l



ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.