استفاده از تعرفه شناور در خرید تضمینی برق تجدیدپذیر

با توجه به نوسانات و افزایش بی رویه نرخ ارز و به طبع آن نرخ تورم در کشور در دوره های زمانی مختلف، به کارگیری تعرفه ثابت در خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر و افزایش آن به صورت مقطعی برای توسعه پایدار این حوزه کاربرد نداشته و استفاده از تعرفه شناور اجتناب ناپذیر است.
استفاده از تعرفه شناور در خرید تضمینی برق تجدیدپذیر
امتیاز دهید :

کریم کبیری؛
رییس کمیته انرژی های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق ایران 

 

با توجه به نوسانات و افزایش بی رویه نرخ ارز و به طبع آن نرخ تورم در کشور در دوره های زمانی مختلف، به کارگیری تعرفه ثابت در خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر و افزایش آن به صورت مقطعی برای توسعه پایدار این حوزه کاربرد نداشته و استفاده از تعرفه شناور اجتناب ناپذیر است.

با توجه به شرایطی که در حال حاضر بر اقتصاد کشور حکمرفا شده، نرخ ارز، نسبت به تاریخ مصوبه وزیر نیرو در تاریخ نوزدهم اردیبهشت ماه 1395 رقمی بالغ بر 540 درصد و نسبت به تاریخ آخرین مصوبه وزیر نیرو در تاریخ بیستم مهر ماه 1398، در حدود 68درصد افزایش داشته است. 

این میزان افزایش نرخ ارز عملا سرمایه گذاری جدید در احداث نیروگاه های تجدیدپذیر، را فاقد توجیه اقتصادی کرده و به همین دلیل کسب و کار کل نقش آفرینان حوزه تجدیدپذیر اعم از شرکت های مهندسی، بازرگانی، پیمانکاران، سازندگان تجهیزات، سرمایه گذاران و ... چه در مقیاس بزرگ و چه در مقیاس کوچک دچار رکود شده و حتی در برخی موارد متوقف شده است.

لذا به نظر می رسد لازم است که وزارت نیرو و سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) در سال جهش تولید، برای جلوگیری از توقف و رکود کسب و کار حوزه تجدیدپذیر، اقدام عاجل به عمل آورند.

یکی از مهمترین راهکارهای پیش رو، استفاده از تعرفه شناور در خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر است که فرمول آن در ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده (۶۱) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب 14/11/94 عنوان شده است. تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرایی کردن این پیشنهاد هم می تواند از طریق فروش برق تولیدی نیروگاه های تجدیدپذیر از سوی ساتبا به شبکه تامین شود. به علاوه سهم تجدیدپذیرها از عوارض برق و 25 درصد مالیات بر ارزش افزوده قبوض دوره ای برق هم می توانند منابع قابل اتکایی برای پیاده سازی تعرفه شناور برای برق تجدیدپذیر باشند. 

چرا که بر اساس قانون و آنچه که در تبصره 3 ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف پیش بینی شده، دولت باید منابع لازم را از محل ارزش سوخت صرفه‌جویی شده براساس بهای سوخت های وارداتی مایع و قیمت گاز صادراتی و منافع حاصل از عدم تولید آلاینده‌ها و حفاظت از محیط‌زیست، به ازای برق تولیدی این قبیل نیروگاه ها، تأمین و به وزارت نیرو (ساتبا) پرداخت کند.

در این راستا کمیته تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق به عنوان نماینده بخش بزرگی از فعالان بخش خصوصی در صنعت برق تجدیدپذیر اعلام آمادگی می کند که دانش فنی و اقتصادی و تجربیات اعضای خود در این حوزه را جهت تسریع و تسهیل کسب وکارها، رفع موانع و جهش تولید برق پاک در اختیار وزارت نیرو و ساتبا قرار دهد. 


لینک کوتاه مقاله http://www.ieis.ir/fa/article/1092/?l



ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.