ضرورت بروزرسانی تعرفه‌های خرید تضمینی برق تجدیدپذیر

سندیکای صنعت برق ایران طی نامه‌ای از وزیر نیرو درخواست کرده نسبت به بروزرسانی و افزایش تعرفه‌های خرید تضمینی انواع نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدام شود.
ضرورت بروزرسانی تعرفه‌های خرید تضمینی برق تجدیدپذیر
تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۱۵

در ابتدای این نامه تاکید شده است که تغییرات نرخ ارز و تورم ناشی از آن، تاثیر بسزایی در هزینه تمام شده ساخت نیروگاه و امکان سنجی اقتصادی پروژه‌های تجدیدپذیر دارد. از زمان ابلاغ آخرین مصوبه وزارت نیرو در خصوص تعرفه خرید تضمینی برق تجدیدپذیر، نرخ ارز با نوسانات و جهش‌های متعددی مواجه بوده است، بطوریکه افزایش 125 درصدی متوسط قیمت دلار از آبان ماه سال 98 تا زمان مشابه در سال 99، بروزرسانی نرخ‌های خرید تضمینی جهت معقول ماندن زمان بازگشت سرمایه ساخت نیروگاه‌ها را اجتناب ناپذیر کرده است. 

در ادامه تاکید شده است که اکثر شرکت‌های فعال در حوزه تولید، مشاوره، پیمانکاری و بازرگانی در صنعت تجدیدپذیر به دلیل رکود مطلق حاکم بر این صنعت، در حال تغییر زمینه فعالیت و یا تعطیلی هستند لذا از وزیر نیرو درخواست شده است نسبت به بروزرسانی و افزایش تعرفه‌های خرید تضمینی انواع نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدام شده و در صورت امکان نظر این سندیکا نیز قبل از ابلاغ مصوبه مربوط به افزایش نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر اخذ شود.

همچنین سندیکا با اشاره به اینکه از میان تکنولوژی‌های مختلف مورد استفاده در نیروگاه‌های تجدیدپذیر، سامانه‌های فتولتاییک با ظرفیت کمتر از یک مگاوات بواسطه اقبال سرمایه‌گذاران و ظرفیت‌های موجود در کشور مورد توجه هستند، پیشنهاداتی را در خصوص نرخ خرید تضمینی این طیف از نیروگاه‌ها به شرح زیر ارائه داده است:

1. درخواست تغییر بازه 20 الی 100 کیلووات به 20 الی 200 کیلووات

با توجه به اینکه بازه بین 20 الی 100 کیلووات، از نظر فنی و اتصال به شبکه مشابه با بازه 20 الی 200 کیلووات است، و نیز خروجی نیروگاه  تا 200 کیلووات به شبکه 400 ولت (فشار ضعیف) متصل می‌شود، گسترش پله 20 الی 100 کیلووات 200 کیلووات از نظر فنی مساله‌ای ایجاد نمی‌کند. همچنین از نظر اقتصادی برای واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی جذابیت بیشتری ایجاد می‌کند که به تولید برق در محل مصرف صنایع کم می‌کند. در این فاصله عقد قرارداد با شرکت‌های توزیع خواهد بود.

2. درخواست ایجاد بازه 200 کیلووات الی 1 مگاوات

بازه کنونی در فاصله 100 کیلووات تا 10 مگاوات بوده که فاصله بسیار زیاد و غیر منطقی است. تعیین یک نرخ خرید برق ثابت برای فاصله بین 100 کیلووات تا 10 مگاوات، برای سایز نزدیک به 10 مگاوات مناسب است، ولی برای ظرفیت مابین 100 کیلووات الی 1 مگاوات از نظر توجیه پذیری اقتصادی مناسب نیست. لذا برای جذاب‌‌تر کردن سرمایه‌گذاری در فاصله بین 200 کیلووات الی 1 مگاوات، یک پله قیمتی جدید برای این فاصله ایجاد شود. در صورت ایجاد این بازه، برای ترغیب واحدهای صنعتی به نصب سامانه‌های خورشیدی جذابیت بیشتری ایجاد خواهد شد.

3. عقد قرارداد خرید برق در فاصله 200 کیلووات الی 1 مگاوات با شرکت‌های توزیع برق

هم اکنون عقد قرارداد برای نیروگاههای خورشیدی بیشتر از 100 کیلووات تا سایز 1 مگاوات بر عهده ساتبا است. پیشنهاد می‌شود. با توجه به سهولت ارتباط با شرکت‌های توزیع در استان‌ها و در جهت تمرکز زدایی از ساتبا و کاهش رفت و آمد شرکت‌ها به تهران، برای نیروگاههای کمتر از 1 مگاوات، عقد قرارداد توسط شرکت توزیع انجام شود. لازم به ذکر است که مطالعه اتصال به شبکه نیز هم اکنون در این بازه توسط شرکت‌های توزیع تایید می‌شود و در آینده نیز بر عهده شرکت‌های توزیع خواهد بود. هم اکنون عقد قرارداد برای نیروگاه‌های بادی نیز تا سایز 1 مگاوات بر عهده شرکت‌های توزیع است.

4. تعرفه‌های پیشنهادی برای خرید برق

در جدول زیر تعرفه‌های خرید برق مناسب برای هر بازه پیشنهاد شده است. برای هر بازه یک ظرفیت شاخص تعیین شده، هزینه سرمایه‌گذاری برای آن محاسبه شده و نرخ خرید برق مناسب بر مبنای بازگشت سرمایه 5 ساله پیشنهاد شده است.


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.