تقدیر وزارت نیرو از نقشه راه سندیکا برای توسعه صادرات صنعت برق/ 13 عضو سندیکا در بین برگزیدگان نمایشگاه

تقدیر وزارت نیرو از نقشه راه سندیکا برای توسعه صادرات صنعت برق/ 13 عضو سندیکا در بین برگزیدگان نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی برق
تقدیر وزارت نیرو از نقشه راه سندیکا برای توسعه صادرات صنعت برق/ 13 عضو سندیکا در بین برگزیدگان نمایشگاه
تاریخ : ۱۳۹۸/۰۸/۱۳

نشست راهبردهای رفع چالش‌های صنعت برق و توسعه صادرات در چهارمین و آخرین روز از نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران با حضور مهندس حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، مهندس متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر، دکتر صادق زاده رئیس ساتبا، مهندس بخشی رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق، مهندس صالحی عضو هیات مدیره سندیکا و دکتر اسدی معاون پژوهشی سندیکا و سرکار خانم ببران رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه برگزار شد.

حل مشکلات درونی فعالان صنعت برق؛ پیش نیاز توسعه صادرات است

در ابتدای این نشست مهندس بخشی، رئیس هیات مدیره سندیکا با اشاره به موانع صادراتی گفت: مسائل بانکی، اخذ ضمانتنامه‌ها، انتقال پول و تحریم از موانع توسعه صادرات در صنعت برق کشور هستند.

وی با بیان اینکه ظرفیت صادرات به کشورهای منطقه، ۲۰ میلیارد دلار برآورده شده است، گفت: متاسفانه از تمام این ظرفیت بهره برداری نشده و فقط حدود ۲/۷ میلیارد صادرات داشته‌ایم.

رئیس هیات مدیره سندیکا ادامه داد: تعامل و مشارکت بخش خصوصی و وزارت نیرو در زمینه تعیین بازارهای هدف برای توسعه صادرات شکل گرفته است که امیدواریم با کمک هم مشکلات مربوط به انتقال پول و ضمانتنامه‌ها حل شود.

مهندس بخشی با تاکید بر اینکه با تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته، مسیر افزایش صادرات به کشورهای افغانستان، سوریه و عراق در حال هموار شدن است، گفت: توسعه صادرات در صنعت برق نیاز به حل مشکلات درونی شرکت‌ها اعم از قراردادهای متوقف دارد تا با شکستن رکود بتوانند از تمام ظرفیت خود در مسیر صادرات بهره ببرند.

وی تصریح کرد: قطعا ترکیب صادرات خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات برق در کنار انرژی، رونق را به تولید در این صنعت برمی‌گرداند.

تشریح نقشه راه توسعه صادرات صنعت برق توسط معاون پژوهشی سندیکا

در ادامه نشست دکتر اسدی، معاون پژوهشی سندیکا که نقشه راه توسعه صادرات صنعت برق را تشریح می‌کرد، نظام‌ها و مکانیزم‌های توسعه صادرات کالا و خدمات مهندسی صنایع برق و انرژی را در سه بخش شامل افزایش سهم بازار محصولات و خدمات شرکت‌های ایرانی (ارتقای تقاضا)، افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌های ایرانی برای حضور در بازارهای بین‌المللی (افزایش قدرت عرضه)، افزایش کیفیت و دسترسی به صنایع و خدمات پشتیبان ‌(ارتقای خدمات پشتیبان) تعریف کرد.

وی ادامه داد: نظام ارزیابی و رتبه بندی، توسعه سامانه اطلاعات بازارهای هدف و فرصت‌های صادراتی و مقررات حاکم، توسعه شرکت مدیریت خدمات صادرات (EMC ) تخصصی صنعت برق و صندوق پشتیبانی از صادرات بخش برق و انرژی در نهادسازی توسعه عرضه و تقاضا باید مورد توجه قرار گیرند. توسعه دیپلماسی تجاری و پوشش ریسک‌های غیرتجاری خریداران در بخش مربوط به ارتقای تقاضا بررسی می‌شوند.

دکتر اسدی تصریح کرد: افزایش قدرت رقابت‌پذیری عرضه مربوط به توسعه‌ و اختصاصی سازی خدمات صندوق ضمانت صادرات در بخش برق و انرژی و گسترش همکاری بین بنگاه‌ها (درون‌مرزی و برون‌مرزی) است. ارتقای خدمات پشتیبان

(مالی و بانکی)  شامل بهبود خدمات نظام بانکی و مقررات حاکم، توسعه خدمات بانکداری شرکتی حوزه انرژی (بانک عامل حوزه انرژی)، توسعه شرکت تأمین سرمایه تخصصی حوزه انرژی، توسعه تأمین مالی پروژه‌های برون‌مرزی از طریق اوراق مشارکت اسلامی و ابزارهای بازار سرمایه هستند.

دولت باید بستر صادرات را برای بخش خصوصی هموار کند

مهندس صالحی، عضو هیات مدیره سندیکا و رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به استقبال شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه اظهار کرد: حضور پررنگ فعالان صنعت برق در نمایشگاه برق نشان داد که صنعت برق می خواهد روی پای خود بایستد.

وی ادامه داد: صنعت برق صنعتی زیرساختی است و توسعه سایر صنایع نیز وابسته به صنعت برق است لذا حل مشکلات این صنعت باید در اولویت قرار بگیرد. نگاه به برق به عنوان خدمات درست نیست و باید تغییر پیدا کند و اقتصاد برق باید حل شود.

عضو هیات مدیره سندیکا با تاکید بر اینکه نیروی انسانی ارزان و انرژی مزیت‌های صادراتی ما هستند، افزود: باید با شناسایی بازارهای هدف از این مزیت‌ها به درستی استفاده کرد. این دولتها هستند که در عرصه صادرات رقابت می‌کنند پس ما در زمینه صادرات به حمایت دولت نیاز داریم و دولت باید بستر صادرات را آماده کند.

مهندس صالحی تصریح کرد: امروز برای حضور در بازارها همه باید یکی شوند. دولت، بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی و سندیکاها همه باید باهم مشارکت داشته باشند. امروز تقویت بنگاه‌های صادراتی باید در دستور کار قرار بگیرد، بنگاه‌های صادراتی و شرکت‌ها هم باید از رقابت‌های مخرب در آنسوی مرزها بپرهیزند.

عملكرد خوب بخش خصوصي در اقتصاد انرژي تجدیدپذیر

سیدمحمد صادق‌زاده، رئیس ساتبا با تاكيد براينكه توسعه انرژی‌های تجديد‌پذير در ايران از ابتدا در سبد بخش خصوصي شكل گرفته است، اظهار كرد: اين موضوع افتخاری برای ساتبا محسوب مي‌شود و دولت برای اينكه در اين بخش رقيب بخش خصوصي نباشد به طور كلی كنار رفته است .

وي با اشاره به اینکه كشور پتانسيل خوبي براي توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير دارد، گفت: طبق محاسبات انجام شده هزينه تمام شده توليد انرژي‌هاي تجديدپذير در ايران دو سنت بر کیلووات ساعت است درحالي كه اين ميزان در بازار صادرات كشورهاي همسايه هفت تا هشت سنت بر کیلووات ساعت است و اختلاف هفت تا هشت سنتي جذابيت خوبي دارد .

رئيس ساتبا با اشاره به ابلاغيه وزير نيرو درمورد صادرات برق،عنوان كرد: بعد از اين ابلاغيه پنج پروانه هم صادر شده است اما احساس مي‌كنم بخش خصوصي هنوز اعتماد كامل براي حضور ندارد. در اين راستا مي‌توان كارگروهی بين ساتبا و بخش خصوصي تشكيل داد تا بررسي شود مانع چيست. از نظر ما كه مانعي وجود ندارد .

معاون وزیر نیرو در ادامه با اشاره به وضعيت كالا و خدمات انرژي هاي تجديد پذير در كشور، اظهار كرد: در شش ماه گذشته آخرين حلقه مورد نياز انرژي‌هاي تجديدپذير كه توليد مبدل‌های انرژي است در كشور تكميل شد و اين مبدل‌ها توسط يك شركت دانش بنيان توليد مي‌شود.

رئيس ساتبا در ادامه با تاكيد بر اينكه بخش خصوصي وظيفه خود را در زمينه اقتصاد انرژي تجديدپذيرها به خوبي انجام داده است، افزود: در زمان آغاز توسعه تجديدپذيرها در سال ١٣٩٥، فرايند توسعه كيلووات ساعتي ١٤سنت بود كه اكنون به شش تا هفت سنت رسيده و پيش‌بيني مي‌شود به چهار تا پنج سنت نیز برسد .

صادق زاده بر لزوم اجراي ماده ٣٥ قانون ششم توسعه تاكيد كرد و افزود: اين ماده در مورد اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي است و بايد اجرا شود. وزارت نيرو تلاش خود را در اين زمينه كرده است و بايد همه كشور در این زمینه اتحاد نظر داشته باشند.

افتخارات صنعت برق ایران ناشی از تعامل مناسب بخش خصوصی و دولتی است

در ادامه محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر موضوع اقتصاد برق را اساسی‌ترین مسئله این صنعت برشمرد و افزود: دولت به تنهایی قادر به حل این موضوع نیست؛ لذا نیازمند همکاری هر چه بیشتر تعامل بخش خصوصی و دولتی برای حل مسائل مرتبط با این حوزه هستیم .

وی با تاکید بر اینکه برای دست‌یابی به بازارهای جدید در صنعت برق چندین روش شناسایی و مقدمات اجرای آن نیز آغاز شده است، ادامه داد: برخی از همسایگان ایران به دلیل مراودات برقی مطالباتی دارند که بر اساس توافق صورت گرفته مقرر شده است تا بخشی از این مطالبات به شکل تجهیزات در اختیار کشورهای هدف قرار بگیرد .

متولی‌زاده ادامه داد: برای ایجاد بازار جدید درصدد توسعه صادرات و فروش انرژی به کشورهای منطقه هستیم. درخواستی در این ارتباط به مراجع قانونی ارسال و مجوز آن دریافت شده است که براساس این مجوز شرکت توانیر مسئولیت این مهم و پوشش این خدمات را بر عهده خواهد گرفت .

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به افزایش تعامل میان وزارت نیرو و فعالان بخش خصوصی صنعت برق، تاکید کرد: یکی از مشکلات ما تامین منابع برای ایجاد زیرساخت شهرک‌های صنعتی است. با همکاری سازمان برنامه و بودجه درصدد استفاده از مشارکت عمومی برای احداث تجهیزات برقی لازم در شهرک‌های صنعتی هستیم تا با همکاری بخش خصوصی شاهد رونق هر چه بیشتر تولید داخلی و پیشرفت سریعتر پروژه‌های برقی لازم در شهرک‌های صنعتی باشیم .

وی به مسئله عرضه و تقاضا برای خرید و فروش برق اشاره کرد و گفت: این آمادگی از سوی توانیر وجود دارد تا از این عرصه خارج و این مهم را از طریق بورس در اختیار بخش خصوصی قرار بدهد.

بهترین فضا برای صادرات خدمات فنی و مهندسی برق شکل گرفته است

در ادامه همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهار کرد: باید چهار موضوع را در قالب برنامه‌ریزی استراتژیک برای اخذ نتیجه بهتر در صادرات مد نظر قرار داد. موضوع نخست هم‌افزایی شرکت‌ها و بنگاه‌های فعال از نگاه مدیریت و نیز از نگاه فنی است. باید توجه داشت در نگاه مدیریتی رقابت منفی وجود نداشته باشد، زیرا نه تنها به کسی که رقابت منفی می‌کند آسیب می‌رساند، بلکه به صادرات کشور ضربه وارد می‌کند. همچنین در نگاه فنی نیز باید محصولات را با کمک چند سازنده به یک محصول نهایی تبدیل کنیم که ارزش افزوده داشته باشد .

مهندس حائری ادامه داد: دومین مورد نوآوری و ارتقای تکنولوژی است که این موضوع کلید موفقیت صادرات در دنیا محسوب می‌شود. در این بین سومین مسئله مطالعه بازارهای هدف است و باید کشورهای هدف صادرات مورد مطالعه قرار بگیرند؛ چرا که هر کشور شرایط خاص خود را دارد. همچنین مورد چهارم نیز تدوین نقشه راه در این زمینه است که سندیکای صنعت برق ایران برای اولین بار این نقشه راه را تهیه کرده است که قدم بزرگی است و جای تشکر فراوان دارد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ادامه داد: سندیکای صنعت برق ایران در این شرایط سخت به وزارت نیرو کمک‌های بسیاری کرده و در همه شرایط در کنار ما بوده و برای حل مشکلات راهکار ارائه داده است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران، گفت: در این نمایشگاه حدود 500 شرکت داخلی و خارجی حضور داشتند و میزان حضور شرکت‌های دانش بنیان نیز در این دوره چهار برابر شده بود. امسال اتفاق جدیدی در صادرات رخ داده و آن این است که صادرات تکنولوژی‌های پیشرفته نیز رخ داده است .

مهندس حائری با تاکید بر اینکه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران در نوع خود بی‌نظیر بوده است، عنوان کرد: حضور وزرای کشورهای ارمنستان و سوریه، برگزاری هفت نشست تخصصی و اتفاقات خوب دیگری نظیر سنکرون‌سازی شبکه‌های برق ایران و عراق در حاشیه نمایشگاه باعث شده است تا این رویداد بین‌المللی با موفقیت سپری شده و برای بیستمین دوره نمایشگاه آماده شویم.

تقدیر از برگزیدگان و غرفه‌های برتر نمایشگاه

در ادامه، مراسم اختتامیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق برگزار و از برگزیدگان این دوره تقدیر شد. در این آیین، شرکت‌های برتر به شرح ذیل به عنوان برگزیدگان این جشنواره معرفی و تقدیر شدند که 13 شرکت از برگزیدگان، از اعضای سندیکای صنعت برق ایران هستند.



بخش شرکت‌های کارفرما

شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی 

شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران

کانون بسیج مهندسین وزارت نیرو 

 
بخش شرکت‌های مشاور

مهندسین مشاور مشانیر (عضو سندیکا)

شرکت مهندسی آساکو 


بخش شرکت‌های پیمانکاری، تولید کننده و دانش بنیان


گروه مپنا
پیمانکار (عضو سندیکا)

مدیریت تانا انرژی پیمانکار

سامانه‌های نوین افرا - دانش بنیان (عضو سندیکا)

الکترونیک افزار آزما - تولید کننده (عضو سندیکا)

ایران ترانسفو - تولید کننده (عضو سندیکا)

توس کات (کیان ترانسفو) - تولید کننده

شرکت آراد کاوش پی - تولید کننده (عضو سندیکا)

پویا باد نیرو - تولید کننده

نیان الکترونیک - تولید کننده (عضو سندیکا)

فن آوران نصب تأسیسات پارسیان - تولید کننده

پارس ساختار تولیدکننده (عضو سندیکا)

شرکت افلاک الکتریک خراسان - تولید کننده

شرکت تولیدی سیم و کابل آمل - تولید کننده

کارخانجات تولیدی نیرو ترانسفو - تولید کننده (عضو سندیکا)

صنایع فضل الکتریک - تولید کننده

شرکت گلنور - تولید کننده (عضو سندیکا)

نما نور آسیا - تولید کننده

شرکت کابل ابهر - تولید کننده (عضو سندیکا)

مقره سازی ایران - تولید کننده (عضو سندیکا)

شرکت سیمکو - تولید کننده (عضو سندیکا)


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.