در جلسه هیات مدیره تاکید شد؛

پیگیری‌ سندیکا برای واکسیناسیون کارکنان شرکت‌های عضو

نود و ششمین جلسه دوره هفتم هیات ‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران، دوم شهریور سال جاری با حضور اعضای هیات مدیره و بازرسین سندیکا و با دستور بررسی پیگیری‌های انجام شده برای واکسیناسیون کارکنان شرکت‌های عضو سندیکا به صورت برخط برگزار شد.
پیگیری‌ سندیکا برای واکسیناسیون کارکنان شرکت‌های عضو
تاریخ : ۱۴۰۰/۰۶/۱۷

در ابتدای جلسه، گزارشی از اهم اقدامات دبیرخانه طی دو هفته اخیر توسط دبیر سندیکا ارائه شد. در این گزارش به برگزاری جلسه کارگروه نظارت بر انتخابات، اطلاع‌رسانی تاریخ و شرایط مجمع ‌عمومی عادی سالیانه و انتخابات دوره جدید هیات ‌مدیره سندیکا به اعضا، اعلام شرایط کاندیداتوری در انتخابات دوره جدید، مکاتبه با دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید ملی سازمان بازرسی کل کشور درخصوص عدم همکاری وزارت نیرو در اعطای اختیارات ویژه به شرکت‌های تابعه، مکاتبه با رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به منظور جلوگیری از اعمال معافیت گمرکی واردات تجهیزات صنعت برق در طرح مانع‎زدایی صنعت برق و نیز مکاتبه با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص موضوع تبعیض جنسیتی در پذیرش لیست بیمه قراردادهای صنعت برق اشاره شد. همچنین مکاتبه با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به منظور پیگیری موضوع مبلغ تعدیل در قراردادها و اعمال تفسیر 25 درصد در محاسبه حق بیمه قراردادها در برخی از شعب، پیگیری واکسیناسیون کارگران و پرسنل شرکت‎های عضو سندیکا نیز بخش دیگری از گزارش دبیر سندیکا بود. 

در ادامه پیشنهاد شعبه خراسان در خصوص برگزاری آنلاین مجمع عمومی سندیکا در شعب استانی و همچنین پیشنهاد تعدادی از کمیته‌های سندیکا درخصوص تعویق دوماهه برگزاری مجمع مطرح و مقرر شد شرایط شیوع بیماری و تاثیر آن بر میزان مشارکت و حضور اعضا در مجمع بررسی شده و حتی‌الامکان بر اساس نظر کارگروه نظارت، زمان مجمع به منظور تصمیم‌گیری در خصوص نحوه برگزاری به تعویق بیفتد. 

در ادامه جلسه گزارشی از پیگیری‌های انجام شده برای واکسیناسیون کارکنان شرکت‌های عضو سندیکا ارائه و مقرر شد سندیکا پیگیری‌های خود برای واکسیناسیون پرسنل شرکت‌های عضو را از مسیر وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، وزارت نیرو، استانداری و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران پیگیری کرده و این موضوع را در اولویت کاری خود قرار دهد و در این زمینه فعال‌تر عمل کند. همچنین مقرر شد در این پیگیری‌ها، مسیری که در صنایع خودرو و یا حتی برخی از شرکت‌های عضو جهت تامین واکسن مورد نیاز پرسنل مد نظر قرار گیرد.

در بخش بعدی مقرر شد دبیرخانه سندیکا گزارشی از اهم اقدامات انجام شده در حوزه مهندسی بازرگانی تهیه و در اختیار کمیته و هیات مدیره قرار دهد. همچنین بر این مساله تاکید شد که سندیکا باید زمینه را برای هم‌افزایی میان شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف فراهم کند. همچنین مقرر شد سندیکا ضمن شناسایی سازندگان واقعی و عمق ساخت تجهیزات موجود، تعریف جامع و فراگیری از ساخت داخل صنعت برق به مراجع ذیصلاح و تصمیم‌ساز کشور ارائه دهد. در پایان مقرر شد سندیکا هماهنگی‌های لازم را به منظور بهره‌برداری کامل اعضا از امکانات سایت بهین‌یاب انجام دهد تا زمینه برای روشن شدن فهرست اقلامی که ساخت داخل دارند و یا وارد می شوند، فراهم شود.

همچنین در نود و پنجمین جلسه دوره هفتم هیات ‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران که در نوزدهم مرداد ماه سال جاری با حضور اعضای هیات مدیره و بازرسین سندیکا به صورت برخط برگزار شد در ابتدا، گزارشی از اهم اقدامات اخیر سندیکا توسط دبیر ارائه شد. در این گزارش به ارائه گزارش چالش‌های صنعت برق و راهکارهای پیشنهادی سندیکا و نقشه ‌راه توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق به رئیس مجلس، درخواست رسیدگی سازمان بازرسی کل کشور به مشکلات وصول حق بیمه قراردادها توسط سازمان تامین اجتماعی، انعکاس عدم همکاری وزارت نیرو در اعطای اختیارات ویژه به شرکت‌های تابعه و نیز عدم تمکین شرکت‌های توزیع نیروی برق به قوانین و ابلاغیه‎های بالادستی به سازمان بازرسی کل کشور، اعتراض به وزارت نیرو در خصوص نحوه به روزرسانی تعرفه‌های خرید تضمینی برق تجدیدپذیر، پیگیری رفع مشکلات رفع تعهدات ارزی اعضا، جلوگیری از ضبط ضمانت‌نامه برخی از شرکت‌های عضو و برگزاری جلسه مشترک هیات مدیره و روسای کمیته‌های عمومی و تخصصی سندیکا اشاره شد.

همچنین برگزاری اولین جلسه کارگروه نظارت بر حسن اجرای مجمع عمومی و انتخابات دوره هشتم هیات مدیره سندیکا، برگزاری جلسه کمیته ساخت داخل در خصوص تصمیم شرکت‌های توزیع در خرید کالاهای پرمصرف صنعت برق از بورس، برگزاری جلسه کمیته حقوقی و قراردادها به منظور بررسی ویرایش جدید قرارداد تیپ ابلاغی توانیر، درخواست سندیکا برای عضویت در شورای مقررات‌زدایی و وحدت رویه سازمان تامین اجتماعی، پیگیری جلوگیری از برگزاری مناقصات خارج از قرارداد تیپ و ارائه نقطه نظرات سندیکا در خصوص پیش‌نویس طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق هم بخش دیگری از گزارش دبیر سندیکا بود. 

در ادامه با توجه به برگزاری نشست مشترک هیات مدیره با روسای کمیته‌های تخصصی و عمومی سندیکا، بر این مساله تاکید شد که نظرات روسای کمیته‎ها در اولویت‌های پیشنهادی سندیکا اعمال شده و سپس برای نهادها و مدیران ارشد مربوطه ارسال شود. 

در بخش بعدی جلسه با توجه به ابلاغ ویرایش جدید قرارداد تیپ از سوی شرکت توانیر، مقرر شد سندیکا طی نامه‌ای ضمن ارسال پیشنهادات اصلاحی، موافقت خود را با کلیات این قرارداد اعلام و خواستار تجدیدنظر در برخی از جزئیات آن شود.

پیگیری تعیین تکلیف قراردادها محور بعدی جلسه بود و بر این مساله تاکید شد که علیرغم تلاش‌های سندیکا برای تعیین تکلیف قراردادهای متوقف و تعیین تکلیف 200 قرارداد در حوزه انتقال و تعداد اندکی از قراردادهای توزیع، متاسفانه همچنان 100 قرارداد حوزه توزیع بلاتکلیف هستند و تصمیم‌گیری در خصوص این قراردادها به شرکت‌های توزیع تفویض شده که سندیکا اعتراض خود را به نسبت به این موضوع رسما اعلام کرده است. بر این اساس مقرر شد پیگیری‌ها و مکاتبات سندیکا به منظور تعیین‌تکلیف قراردادها و نیز ابلاغ بخشنامه جبران خسارات ناشی از افزایش نرخ ارز در قراردادهای فاقد تعدیل نوبت سوم به صورت جدی استمرار یابد. 

در ادامه جلسه با توجه به ابلاغ بخشنامه جبران خسارات ناشی از شیوع بیماری کرونا از سوی سازمان برنامه و بودجه کل کشور، مقرر شد سندیکا نسبت به عدم پوشش مورد انتظار خسارات توسط این بخشنامه اعتراض کند. همچنین مقرر شد مسکوت ماندن موضوع تمدید دوره تنفس قراردادی تا زمان استمرار بیماری، نحوه تعیین شاخص‌ها و نیز مقایسه این شاخص‌ها با روند افزایش قیمت‎ها در سال‌های 1399 و 1400 به عنوان سه محور اصلی پیگیری‌ها و مکاتبات مد نظر قرار گیرد. در همین راستا مقرر شد سندیکا گزارشی از خسارات ناشی از کرونا و نیز کاستی‌های دستورالعمل جبرانی سازمان برنامه تهیه کرده و در اختیار نهادهای مرتبط قرار دهد. 

همچنین مقرر شد سندیکا موضوعات مربوط به دستورالعمل جبران خسارات ناشی از شیوع بیماری کرونا، بازنگری شاخص‎های تعدیل قیمت‌ها و تعیین خسارات و نیز محاسبه حق بیمه قراردادهای پیمانی و نحوه اجرای بخشنامه‌های این سازمان به ویژه بخشنامه تلخیص و تنقیح را با هماهنگی مهندس باقری از کانال شورای هماهنگی تشکل‌ها هم پیگیری کند.

با موافقت اعضا مقرر شد با توجه به گستردگی ابعاد خسارات ناشی از انباشت مطالبات شرکت‌های عضو و فقدان اقدام مناسب از سوی وزارت نیرو و توانیر برای بازپرداخت این مطالبات و خطر ورشکستگی برخی از شرکت‌ها به دلیل عدم تامین نقدینگی، سندیکا موضوع مطالبات را از مسیر سازمان بازرسی کل کشور پیگیری کند. در همین راستا و با توجه به استمرار سکوت و عدم اقدام مناسب از سوی وزارت نیرو، مقرر شد مکاتبات جدی و گسترده‌ای با سازمان بازرسی و وزارت نیرو و سایر نهادهای مرتبط به منظور پیگیری مساله مطالبات انجام شده و این مکاتبات به شکل وسیع رسانه‌ای و منعکس شود.

در پایان جلسه با توجه به آغاز به کار دولت سیزدهم مقرر شد لزوم حضور نماینده سندیکا در شورای عالی فنی به منظور تعیین تکلیف قراردادهای متوقف و حل مسائل قراردادی این حوزه به عنوان یکی از مطالبات و انتظارات اصلی سندیکا از دولت آینده پیگیری شود. و سندیکا طی نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار تشکیل کمیته‎های تخصصی و حضور این تشکل در کمیته‌های مرتبط با صنعت برق و لزوم مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های مرتبط شود. 

*با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا جلسه کاملا آنلاین برگزار شده و عکس آرشیوی است.


امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.