در بازدید هیات مدیره سندیکا از مکو مطرح شد؛

ظرفیت سیستم ذخیره‌ساز انرژی مکو برای عبور از پیک سالانه برق

نمایندگان هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران به همراه چند نماینده از کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر، روز سه شنبه نهم خرداد سال جاری با حضور در محل شرکت مکو از نزدیک در جریان فعالیت این شرکت قرار گرفته و از خط تولید آن بازدید کردند.
ظرفیت سیستم ذخیره‌ساز انرژی مکو برای عبور از پیک سالانه برق
تاریخ : ۱۴۰۲/۰۳/۱۳

شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) که سال 1383 در منطقه فردیس کرج تاسیس شده، یک بنگاه اقتصادی دانش بنیان است که به همراه شرکت‌های زیر مجموعه خود، در زمینه توسعه، طراحی و ساخت انواع سیستم‌های اتوماسیون و کنترل فرآیندهای صنعتی، سیستم‌های حفاظت، تحریک و درایو، تحت عنوان تجهیزات برق و کنترل نیروگاهی، سایت‌های نفت و گاز، زیرساخت‌های حمل و نقل ریلى، صنایع فولاد و سیمان، توسعه و ... فعالیت می‌کند. 

سبد محصولات مکو طیف وسیعی از برنامه‌های طراحی، تأمین مالی، ساخت، بهره‌برداری و نگهداری تجهیزات برق و کنترل مدرن در حوزه نیرو، نفت و گاز ، صنایع سنگین و نیمه سنگین و شبکه‌های هوشمند را پوشش می‌دهد. سیستم های یکپارچه برق و کنترل توربین‌های گاز و بخار، سیستم‌های یکپارچه برق و کنترل توربین‌های بادی، سیستم‌های جامع برق، کنترل و حفاظت مزارع خورشیدی (فتوولتائیک)، سیستم‌های یکپارچه برق و کنترل سایت‌های صنعتی، سیستم‌های مدیریت شبکه‌های هوشمند، سیستم ذخیره‌ساز انرژی مپنا و فناوری درایو از جمله محصولات تولیدی این شرکت هستند. 

توسعه کسب و کار در حوزه انرژی، کسب و بومی سازی دانش فنی طراحی و تجاری سازی محصولات طراحی شده، تنوع محصول از طریق پژوهش و فناوری، تمرکز بر دیجیتال‌سازی، دیجیتال‌سازی، اتوماسیون، کنترل فرآیند و هوشمندسازی و ورود به حوزه اینترنت اشیا که از سر فصل‌های انقلاب صنعتی چهارم می‌باشند از جمله اهداف پیش روی شرکت و در حال اجرا هستند. 

سیستم ذخیره‌ساز انرژی یا سیستم BESS مبتنی بر شارژ و دشارژ باتری‌های لیتیوم یون در گروه مپنا با طراحی و ساخت شرکت مکو و برای نخستین بار در ایران انجام شده است. در واقع این سیستم در زمان‌های کم باری با اخذ توان از شبکه و ذخیره آن در باتری‌ها، امکان مشارکت در تزریق توان به شبکه برق را در شرایط پرباری فراهم می‌کند و به این شکل با از میان برداشتن قطع بارهای ناخواسته ناشی از افزونگی مصرف، احتمال بی‌برقی شبکه را کاهش می‌دهد. 

مبنای طراحی و ساخت این سیستم بر پایه باتری‌های لیتیوم یون با خروجی ولتاژ نهایی ۷۵۰ ولت DC و مبدل‌های دو سویه با قدرت ۲۵۰ کیلووات است، طراحی ماژولار بکارگرفته شده، امکان ساخت و تولید سیستم BESS را در ظرفیت‌های مختلف امکانپذیر می‌کند.

نخستین سیستم BESS شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) با ظرفیت یک مگاوات ساعت این امکان را فراهم می‌کند که در زمان‌های غیرپیک، انرژی برق را ذخیره کرده و در ساعات پرباری، منبع قابل اطمینانی جهت کمک به تامین توان مصرفی باشد. ماژولار بودن BESS، امکان سفارش با ظرفیت‌های گوناگون و متناسب با نیاز مصرف‌کننده را فراهم می‌کند. 

این سیستم علاوه بر امکان استفاده مستقل در صنایع و شبکه‌های توزیع، می‌تواند در مولدهای تجدیدپذیر از جمله مزارع بادی و خورشیدی امکان حصول حداکثر انرژی از منابع تجدیدپذیر را فراهم کند. یکی دیگر از کاربردهای سیستم BESS ، تامین مصارف داخلی شبکه‌های جزیره‌ای مستقل از شبکه سراسری برق است. در واقع صنایع با بهره‌گیری از این سیستم می‌توانند با شارژ باتری‌ها در زمان‌های غیر پیک، منبع قابل‌اطمینانی را جهت استفاده در شرایط پیک شبکه برق و یا زمانی‌که استفاده از شبکه برق با محدودیت روبرو هست به‌کار گیرند و با افزایش ضریب اطمینان، از اختلال در تامین برق مصرفی و در نتیجه مختل شدن تولید در آن صنایع جلوگیری کنند. سیستم BESS شرکت مکو با به کارگیری مبدل‌های توان با تکنولوژی روز و تامین بازدهی بالای ۹۵ درصد، کارایی بالایی در کنترل و تثبیت ولتاژ دارد.


امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.