مصوبه شورای اقتصاد برای تولید نیروگاه‌های خورشیدی و بادی/ رفع محدودیت برق صنایع از طریق تجدیدپذیرها

وزیر نیرو با تشریح برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته برای توسعه انرژی‌های پاک، از اقدامات انجام شده جهت تولید هر چه بیشتر برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در پیک تابستان، کمک به رفع محدودیت‌های تامین برق صنایع و توسعه و بهره‌برداری فراگیر پنل‌های خورشیدی توسط مردم خبر داد.
مصوبه شورای اقتصاد برای تولید نیروگاه‌های خورشیدی و بادی/ رفع محدودیت برق صنایع از طریق تجدیدپذیرها
تاریخ : ۱۴۰۰/۱۲/۱۷

"علی اکبر محرابیان" در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، توجه به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌خصوص توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و بادی را از رئوس برنامه‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم عنوان کرد و با تشکر از بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حمایت از توسعه انرژی‌های پاک در هفته اخیر اظهار داشت: با آغاز به‌کار دولت سیزدهم، وزارت نیرو احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر را طی 4 سال اعلام کرد و این موضوع مهم در دستور کار سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق "ساتبا" قرار گرفت.

وزیر نیرو با اشاره به فراخوان عمومی برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر افزود: این اقدام با استفاده از منابع مالی ناشی از صرفه‌جویی‌ سوخت صورت گرفت که با استقبال چشمگیر و تقاضای قابل توجه از سوی بخش خصوصی رو به رو شد.

وی ادامه داد: همچنین اخذ مجوز برای احداث 7 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و 3 هزار مگاوات نیروگاه بادی، در دستور کار شورای اقتصاد قرار دارد که شورای اقتصاد در گام اول مجوز 4 هزارمگاوات نیروگاه خورشیدی را برای دو سال آینده مصوب کرد.

محرابیان تاکید کرد: بر این اساس مقدمات عقد قرارداد احداث 1500 مگاوات نیروگاه‌های خورشیدی برای سال 1401 با بخش خصوص در حال انجام است و فعالیت اجرایی برای احداث آن از ابتدای سال 1401 آغاز خواهد شد، علاوه بر این که فرایند اخذ مجوز برای نیروگاه‌های بادی نیز بر اساس ظرفیت‌های ویژه برخی مناطق کشور در دست پیگیری است.

احداث 550 هزار سامانه خورشیدی خانگی با اولویت مناطق و خانوارهای کمتر برخوردار

محرابیان در ادامه از احداث 550 هزار سامانه خورشیدی خانگی با اولویت مناطق کمتر برخوردار و خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی خبر داد و یادآور شد: مقدمات اولیه کار فراهم آمده و با هماهنگی های صورت گرفته با نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و همچنین سازمان بسیج مستضعفین، فرایند اجرایی برای احداث 110 هزار سامانه خورشیدی خانگی در سال 1401 نهایی شده است.

وزیر نیرو گفت: اجرای دستورالعمل اجرایی طرح تامین برق عشایر کوچنده فاقد برق و واگذاری سامانه‌های برق خورشیدی قابل حمل نیز در دستور کار وزارت نیرو قرار داشته و تاکنون بیش از 10 هزار سامانه خورشیدی تحویل عشایر شده و کماکان دنبال می‌شود، تا ان‌شاءالله با توسعه این اقدام حمایت‌های لازم از تولیدات کشاورزی و دامداری عشایر صورت گیرد.

ورود قابل توجه برق تجدیدپذیر به شبکه تا پیک تابستان 1401

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی سازمان ساتبا با بخش خصوصی تفاهم برای احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر با شرکت‌های بخش خصوصی توانمند و متقاضی به عمل آمده است.

وی درباره موضوع این تفاهمنامه‌ها نیز یادآور شد: با مشارکت این شرکت ها جهت تامین برق مورد نیاز در زمان اوج مصرف برق کشور در سال 1401، ظرفیت قابل توجهی از نیروگاه‌های جدید تجدیدپذیر به بهره‌برداری خواهد رسید.

بهره گیری از ظرفیت‌های مصوب در بودجه 1401

محرابیان ظرفیت‌های مصوب در بودجه سال 1401 را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: در تعامل با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان، تمهیدات لازم برای توسعه  نیروگاه های تجدیدپذیر صورت گرفت و با تصویب تبصره 15 قانون بودجه سال 1401 امیدواریم بتوانیم گام های موثری در این رابطه برداریم. 

 وی برنامه "توسعه و بهره‌برداری فراگیر پنل‌های خورشیدی از طریق عموم مردم" را به عنوان بخشی از برنامه‌های وزارت نیرو مورد تاکید قرار داد و افزود: در این رابطه از طریق سرمایه های مردمی نصب پنل های اختصاصی برای استفاده از برق تجدید پذیر در منازل، واحدهای کوچک و بزرگ خدماتی، تجاری و کارگاهی و از این قبیل در دستور کار قرار داشته و پیگیری می‌شود.

تامین برق صنایع پر‌مصرف از طریق احداث نیروگاه­‌های تجدیدپذیر

محرابیان همچنین نیروگاه‌های تجدیدپذیر را راهکاری برای برون رفت از برخی محدودیت‌های تامین برق صنایع پرمصرف برشمرد و تصریح کرد: به منظور رفع مشکلات ناشی از قطع برق صنایع در ساعات اوج مصرف، تفاهم‌نامه­‌ای میان معاونت‌های وزارتخانه‌های صمت و نیرو تهیه شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: بر این اساس معادل انرژی تولیدی نیروگاه تجدیدپذیر با توان ثابت به صنایع احداث کننده نیروگاه تحویل شده و تداوم تحویل در شرایط اوج مصرف نیز تعهد می‌شود.

این گزارش حاکی است، مقام معظم رهبری در هفته جاری و روز درختکاری با تأکید بر لزوم توسعه انرژی‌های پاک فرمودند: "توسعه انرژی‌های غیر فسیلی مانند انرژی هسته‌ای که استفاده از آن در دنیا روزافزون است و کشورهای منطقه ما نیز در حال حرکت به سمت آن هستند و نیز انرژی‌های بادی و خورشیدی، باید جدی گرفته شود." این موضع‌گیری رهبر انقلاب ضمن هموار ساختن هر چه بیشتر مسیر توسعه انرژی‌های پاک و غیرفسیلی، عزم وزارت نیرو را برای تحقق برنامه خود در این بخش دوچندان کرده است.


امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.