صنعت برق چگونه تقویت می شود؟

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق گفت: دریافت هزینه تمام شده از دهک‌های بالا یکی از راهکارهای تقویت صنعت برق است.
صنعت برق چگونه تقویت می شود؟
تاریخ : ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

پیام باقری در گفتگوی تلفنی با خبرنگار گروه اقتصادی  خبرگزاری صداوسیماگفت: حذف تدریجی یارانه ها، پرداخت یارانه به دهک‌های پایین و دریافت هزینه تمام شده برق از دهک‌های بالا، یکی از راهکار‌های حل مشکلات صنعت برق است.

نائب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران  با اشاره به اینکه درآمدزایی بخش خصوصی در صنعت برق دچار اختلال شده افزود: یکی از چالش‌های مهم صنعت برق در حال حاضر، ناترازی مبتنی برپرداخت یارانه است که این موضوع مدتهاست غلبه هزینه‌ها را بر درآمد، مصارف و منابع به دنبال داشته که این شرایط بر اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه صنعت برق در هر کشوری محور توسعه است گفت: این صنعت در کشور ما از توانمندی بالایی در ساخت داخل و صادرات برخوردار است که البته هم اکنون در این صنعت با موانعی مواجه هستیم که دولت سیزدهم می‌تواند آن را مورد توجه قرار دهد.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران هم اکنون نیازمند سرمایه گذاری است ادامه داد: مشکلاتی که امسال در اثر گرما ایجاد شد و خاموشی‌ها را به دنبال داشت به دلیل تامین نشدن منابع و محقق نشدن توسعه در صنعت برق است.

باقری گفت: موضوع آزاد سازی منابع و ایجاد درآمد پایدار در صنعت برق با آزاد سازی تدریجی قیمت حامل‌های انرژی به ویژه برق، محقق خواهد شد که البته این موضوع نیز در قانون هدفمندی یارانه‌ها و برنامه پنجم و ششم توسعه خاستگاه قانونی دارد، اما این درحالی است که هنوز هم شکاف عمیقی بین قیمت تمام شده و تکلیفی وجود دارد و پیامد آن غلبه مصارف بر منابع و ناترازی در اقتصاد برق است.

وی افزود: این عارضه معضلات زیادی در پی داشته که کاهش سرمایه گذاری‌ها در صنعت برق از جمله آن است، زیرا مصرف کننده نهایی این صنعت دولت بوده و زمانی که دولت منابع لازم را در اختیار ندارد توسعه نیز اتفاق نمی‌افتد و به دنبال آن ظرفیت سازی که در بخش خصوصی برای ساخت و ساز، مشاوره و پیمانکاری رخ داده، معطل می‌ماند.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران اضافه کرد: یکی دیگر از عوارض کمبود منابع، بدهکاری وزارت نیرو به بخش خصوصی و بانکهاست که این روند درآمدزایی بخش خصوصی را با مشکل مواجه کرده، که راهکار رفع این مشکل، پرداختن به موضوع هدفمندی یارانه‌ها و حذف تدریجی یارانه به برق است.

باقری با بیان اینکه دولت باید از تصدی گری فاصله گرفته و این صنعت را به بخش خصوصی واگذار کند گفت: این موضوع در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است و البته یکی از مسائلی است که برای پویایی بیشتر صنعت برق اثر گذار خواهد بود.

وی افزود: رقابت دولت با بخش خصوصی به نفع دولت نیست و دولت باید به مسئولیت‌های حمایتی و نظارتی پرداخته و نیروگاه داری و بنگاه داری را به مردم و بخش خصوصی واگذار کند در این شرایط، آزاد سازی منابع به کمک صنعت برق و اقتصاد کلان خواهد آمد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما 


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.