جدیدترین پروژه‌های صنعت برق در دنیا

هر سال وب‌سایت Diesel & Gas Turbine Worldwide از تولیدکنندگان تجهیزات محرک اصلی صنعت برق می‌خواهد یک پروژه تولیدی خاص را که احساس می‌کنند در یک یا چند زمینه موردنظر، مستحق توجه ویژه است معرفی کنند که این زمینه‌ها شامل افزایش بهره‌وری، زیبایی‌شناسی محیطی، ویژگی‌های عملیاتی، بهبود انتشار گازهای گلخانه‌ای و اصول ساخت و‌سازهستند.
جدیدترین پروژه‌های صنعت برق در دنیا
تاریخ : ۱۴۰۱/۰۱/۱۷

هر سال وب‌سایت Diesel & Gas Turbine Worldwide از تولیدکنندگان تجهیزات محرک اصلی صنعت برق می‌خواهد یک پروژه تولیدی خاص را که احساس می‌کنند در یک یا چند زمینه موردنظر، مستحق توجه ویژه است معرفی کنند که این زمینه‌ها شامل افزایش بهره‌وری، زیبایی‌شناسی محیطی، ویژگی‌های عملیاتی، بهبود انتشار گازهای گلخانه‌ای و اصول ساخت و‌سازهستند. در ادامه به بخشی از این پروژه‌ها اشاره خواهیم کرد.

متعادل کردن نیروی برق‌آبی در برزیل

شرکت CELSE، یک تولیدکننده برق برزیلی، مالک Porto de Sergipe I، بزرگ‌ترین نیروگاه گازی سیکل ترکیبی آمریکای لاتین در حال کار، با سه توربین گازی ۷HA.۰۲ ساخت شرکت جنرال الکتریک است. این تاسیسات ۱۵۴۴ مگاواتی که بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع را در نزدیکی خط ساحلی در ایالت سرگیپ اشغال می‌کند، می‌تواند به‌طور متوسط تا ۱۵ درصد برق معادل مورد نیاز شمال شرق برزیل را تامین کند. این پروژه در سال ۲۰۲۱، به شبکه کمک کرد تا بتواند به تغییرات تقاضا پاسخ دهد و به سرعت با تغییرات آب و هوایی به دلیل خشکسالی شدید و بارندگی کمتر از حد انتظار در کشوری که به‌شدت به نیروی برق‌آبی وابسته است، سازگار شود.

در آگوست ۲۰۲۱، بنتو آلبوکرک، وزیر معادن و انرژی برزیل، گفت مخازن نیروگاه‌های برق‌آبی این کشور در جنوب شرقی و میانه غربی کاهش بیشتری نسبت به انتظار داشتند و برزیل یک کاهش تولید برق‌آبی برابر با انرژی مصرف شده توسط شهر ریودوژانیرو طی ۵ ماه را داشته است. این کشور مجبور بود برق را از کشورهای همسایه خود وارد کند و تولید برق را در نیروگاه‌های سراسر کشور تقویت کند تا تقاضای انرژی را برآورده کند.

بنتو آلبوکرک در ماه سپتامبر در توییتی نوشت: نیروگاه Porto de Sergipe I، دارای قدرت نصب شده ۵/ ۱ گیگاوات با مصرف ۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز است. نیروگاه‌های حرارتی مانند Porto de Sergipe بسیار استراتژیک هستند تا رشد پارک‌های انرژی‌های تجدیدپذیر را امکان‌پذیر کنند. این در حالی است که فناوری ۷HA جنرال الکتریک نیز نقش مهمی در پاسخگویی سریع به نوسانات تقاضای شبکه و انطباق سریع با تغییرات آب و هوا ایفا کرد. نیروگاه پورتو د سرگیپ دارای سه توربین ۷HA.۰۲ ساخت شرکت GE Gas Power است که سه ژنراتور مدل H۶۵ را تامین می‌کند و یک توربین بخار STG -D۶۵۰ که یک ژنراتور W۹۰ را تامین می‌کند، سه ژنراتور بخار بازیابی حرارتی (HRSG) که درام گرمایش مجدد با فشار سه‌گانه و همچنین دارای تاسیسات کمکی مانند برج‌های خنک‌کننده است.

جنرال الکتریک همچنین زیرساخت مورد نیاز برای انتقال انرژی تولید شده توسط CELSE به سیستم متصل به شبکه سراسری برزیل را ساخته است که شامل ۳۳ کیلومتر خطوط برق هوایی و یک پست ۵۰۰ کیلوولت است که توان را به ولتاژهای بالا برای انتقال از راه دور افزایش می‌دهد. جنرال الکتریک مهندسی کامل، تدارکات و ساخت (EPC) نیروگاه گازی پورتو د سرگیپ و ساخت شبکه و همچنین سیستم‌های اتصال شبکه مرتبط را علاوه بر نرم‌افزارهای کنترلی و تجزیه و تحلیل و همچنین ارائه قراردادهای خدمات، ارائه کرده است. این شرکت بالاترین استاندارد کیفیت را در ساخت کل این نیروگاه ارائه کرده است و آنها تجهیزات پیشرفته تولید و انتقال برق و همچنین یک بسته راه‌حل مالی جامع را تامین کرده‌اند که یک ظرفیت ۵/ ۱ گیگاواتی را به شبکه برق برزیل خواهد افزود.

سوخت کارآمد، انتشار کربن کم

میتسوبیشی پاور اعلام کرد در حال ساخت یکی از کم‌مصرف‌ترین نیروگاه‌های جهان با کمترین میزان انتشار کربن نسبت به هر نیروگاه سیکل ترکیبی در جهان در مرکز انرژی جکسون جکسون آمریکا در الوود، ایلینوی، ایالات متحده است. در حالی که تولید و ساخت کارخانه در میان چالش‌های ناشی از بیماری همه‌گیر جهانی انجام شد، پروژه طبق برنامه پیش رفت و هر دو واحد تا پایان سال ۲۰۲۱ به عملیات آزمایشی رسیدند. انتظار می‌رود این پروژه در آوریل ۲۰۲۲ وارد عملیات تجاری شود.

برای کمک به نوسازی، تنوع و کربن‌زدایی شبکه برق ایلینوی، شرکت J-Power آمریکا دو توربین گازی ۱-on-۱ مدل M۵۰۱JAC ساخت میتسوبیشی پاور را برای پروژه نسل جکسون در جولای ۲۰۱۹ سفارش داد. این پروژه در راستای تعهدات این ایالت به انرژی‌های تجدیدپذیر با ارائه تولید کارآمد و انعطاف‌پذیر است که مکمل انرژی بادی و خورشیدی است و وابستگی ایلینوی به تولید با سوخت زغال سنگ را کاهش می‌دهد. این امر ایلینوی را قادر می‌‌سازد تا از گاز طبیعی ارزان‌‌تر استفاده کند و نرخ برق را برای مصرف‌‌کنندگان پایین نگه دارد. نیروگاه جدید ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاوات انرژی تولید خواهد کرد که برای تامین انرژی ۲/ ۱ میلیون خانه کافی است.

راه‌حل توربین گازی M۵۰۱JAC میتسوبیشی پاور مزایایی از جمله ترکیبی از راندمان بیش از ۶۴ درصد و قابلیت اطمینان ۵/ ۹۹ درصدی، تا ۵۰ درصد راندمان بیشتر از واحدهای پیک، انعطاف‌پذیری برای برآوردن نیازهای نوسان انرژی و سطوح پایین انتشار NOx، CO۲، UHC و VOC را برای نیروگاه J-Power فراهم می‌کند:

سفارش‌های J-Power که در کارخانه ماشین‌سازی ساوانا میتسوبیشی پاور در ساوانا، جورجیا، ایالات متحده آمریکا ساخته شده‌اند، نخستین توربین‌های گازی M۵۰۱JAC هستند که در آمریکای شمالی تولید می‌شوند و نخستین توربین‌هایی هستند که در آمریکای شمالی نصب می‌شوند.

پروژه CHP انعطاف‌پذیر جایگزین زغال سنگ با گاز طبیعی

شرکت راه‌حل‌های انرژی MAN در حال راه‌اندازی دو نیروگاه ترکیبی حرارت و برق (CHP) با موتور گازسوز در شهر کمنیتس، آلمان، برای ارائه‌دهنده خدمات انرژی محلی eins energie در زاکسن است. دو نیروگاه MHKW Nord و آلتکمنیتس به ترتیب با ۷ و ۵ موتور گازسوز ۲۰V۳۵/ ۴۴G TS ساخت شرکت MAN فعالیت خواهند کرد که هر کدام با خروجی الکتریکی ۶/ ۱۲ مگاواتی خواهند بود. نیروگاه‌های CHP جدید، بالغ بر ۱۵۰ مگاوات برق و حداکثر ۱۴۰ مگاوات خروجی حرارتی، با بازده کلی سوخت بیش از ۹۰ درصدی برای شهر تامین می‌کنند.

این نیروگاه‌ها جایگزین یک نیروگاه موجود با انرژی زغال سنگ می‌شوند که در حال حاضر ۹۵ درصد از انرژی موردنیاز کمنیتس را تامین می‌کنند. این دو نیروگاه جدید به لطف موتورهای گازی با آلایندگی اندک خود، تولید دی‌‌اکسید کربن را به حدود ۶۰ درصد از تولید گازهای گلخانه‌‌ای کارخانه قدیمی‌‌تر کاهش می‌دهند که معادل انتشار حدود ۲۶۰ هزار خودروی سواری است. علاوه بر گاز طبیعی معمولی، توربین‌ها همچنین می‌توانند با سوخت‌های سازگار با محیط زیست مانند بیوگاز یا گاز مصنوعی کار کنند.

منبع: دنیای اقتصاد 


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.