آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاران بازنگری می‌شود

در نشست کارگروه کمیته حمایت از کسب‌وکار با توجه به آغاز فرآیند بازنگری آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاران در شورای عالی حفاظت فنی، مقرر شد پیشنهادهای اصلاحی به وزارت کار ارسال شود.
آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاران بازنگری می‌شود
تاریخ : ۱۴۰۱/۰۹/۲۱

جلسه کارگروه تخصصی کمیته حمایت از کسب و کار با دو موضوع “بررسی مشکلات و موانع در أخذ و تمدید گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران” و “مشکلات جامعه کارگری و کارفرمایی در رابطه با سامانه جامع روابط کار” در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۰۸ در اتاق ایران و با حضور نمایندگانی ازکمیسیون‌های انرژی و احداث اتاق ایران، اتاق اصناف، اتاق تعاون، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه، سازمان تامین اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای، سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران، انجمن شرکت‌های مهندسی و ساخت، صنایع نفت و نیرو، انجمن نفت، گاز و پتروشیمی،کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی، کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران و شوراهای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خوزستان، مرکزی و کردستان برگزار گردید.

در نشست اخیر کارگروه کمیته حمایت از کسب‌وکار در ابتدا، ۱۰ مشکلی که در دریافت و تمدید گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران شناسایی شده بود، مورد توجه و بررسی قرار گرفت.

به استناد ماده ۸۵ قانون کار «کلیه کارفرمایان، کارگران و کارآموزان (کارورزان) مشمول قانون کار موظف به گذراندن دوره آموزش ایمنی، متناسب با شغل در بدو استخدام و حین خدمت هستند و به منظور شفافیت در روش اجرا، دستورالعمل و شیوه نامه‌های مربوطه تدوین شده است.» همچنین طبق ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی ایمنی امور پیمانکاری مصوب ۱۳۸۹ پیمانکاران باید صلاحیت انجام کار خود را از نظر ایمنی از وزارت کار و امور اجتماعی دریافت کنند. همچنین در سال ۱۳۹۷ بر اساس مصوبه شماره ۱۳۵۹۴۳/ت ۵۵۸۸۷هـ مورخ ۹۷/۱۰/۱۵ هیأت وزیران، شرکت های پیمانکاری که قصد شرکت در مناقصات و عقد قرارداد با ارگان‌های دولتی را دارند، در استعلام ارزیابی ملزم به ارائه گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری صادره از اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی هستند.

لزوم حضور کلیه کارکنان در دوره‌های آموزشی ایمنی عمومی با سطح کیفی پایین و غیرکاربردی، عدم توجه به گواهینامه‌های (HSE) گواهینامه بین‌المللی سیستم مدیریت، دریافت چندباره اطلاعات و داده‌های موجود در سایر بانک‌های اطلاعاتی دولتی، عدم وحدت رویه در فرایند ارزیابی و بررسی اسناد و مدارک، متأثر شدن کسب‌وکارها شرکت‌های پیمانکاری، فرایند طولانی، پیچیده و غیرنظام‌مند و ایجاد پتانسیل فساد، عدم اجرای ماده ۶ آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاری و تحمیل هزینه‌های اضافی به پیمانکاران، عدم اجرای ماده ۸ آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاری، مشکلات در تنظیم برنامه اجرایی آموزش نیروی انسانی شاغل در کارگاه‌های کارفرمایان و عدم توجه به وجود سیستم توسعه نظام مدیریت ایمنی و بهداشت، محیط زیست در کارگاه‌ها از جمله مشکلاتی ناشی از اجرای آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاری بودند که مورد توجه قرار گرفتند.

در این بین توجه به گواهینامه‌های HSE برای شرکت‌های پیمانکاری و پذیرش آن برای امکان حضور این شرکت‌ها در مناقصه‌ها، درخواست شرکت‌های پیمانکاری بود که از سوی نماینده سازمان از سوی سازمان برنامه و بودجه مورد موافقت قرار گرفت تا با طرح در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مصوبه هیات وزیران در این خصوص اصلاح شود.

همچنین با توجه به آغاز فرآیند بررسی و اصلاح آیین‌نامه مذکور در شورای عالی حفاظت فنی، قرار شد جمع‌بندی نهایی درباره این اصلاحات برای اعضای شورا ارسال شود.

مشکلات جامعه کارگری و کارفرمایی در رابطه با سامانه جامع روابط کار

مشکلات جامعه کارگری و کارفرمایی در رابطه با سامانه جامع روابط کار نیز در ادامه این نشست بررسی شد. این سامانه به منظور ساماندهی و بهینه‌سازی نظام روابط کار در راستای رفع چالش‌ها و مشکلات جامعه کارگری و کارفرمایی، راه‌اندازی شد؛ اما در حال حاضر به ادعای فعالان بخش خصوصی با چالش‌های زیرساختی و شکلی، روبه‌روست. در این بین برخی از مشکلات هم به عدم آموزش کافی مربوط می‌شود.

از آنجایی که علاوه بر مشکلات شناسایی شده، مسائل دیگری هم وجود داشت، قرار شد اعضای کارگروه کمیته حمایت از کسب‌وکار، نکات مدنظر خود را برای دبیرخانه ارسال کنند و در نهایت جمع‌بندی آن به منظور اصلاح، طی مکاتبه‌ای برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شود. همچنین مقرر شد ظرف یک ماه در جلسات هفتگی وزارت، مشکلات موجود مطرح و برطرف شوند و نتایج آن در جلسات آتی کمیته ارائه گردد.


امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.