به میزبانی شرکت ایران ترانسفو ری؛

سلسله رویدادهای مهارت‌افزایی و اشتغال‌آفرینی دانشجویان آغاز به‌کار کرد

آئین افتتاح برنامه مشترک وزارت نیرو و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه مهارت‌افزایی و اشتغال‌آفرینی دانشجویان به میزبانی شرکت ایران ترانسفو ری برگزار شد.
سلسله رویدادهای مهارت‌افزایی و اشتغال‌آفرینی دانشجویان آغاز به‌کار کرد
تاریخ : ۱۴۰۲/۰۳/۱۱

سلسله رویدادهای مهارت‌افزایی و اشتغال‌آفرینی دانشجویان، صبح روز چهارشنبه (10 خرداد ماه) با حضور "مریم کارگرنجفی" معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو، "سیدمحمود رضا آقامیری" رئیس دانشگاه شهید بهشتی، "مجتبی اکبری" مدیرعامل ساتکاب، "ایرج فکور" مدیرعامل شرکت ایران ترانسفو ری، "سیدمحمدمهدی نوربخش" مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات نوآوری وزارت نیرو و "محمد قهرمانی" مدیر توسعه آموزش‌های آزاد دانشگاه شهیدبهشتی به صورت رسمی آغاز به‌کار کرد.

با توجه به اهمیت حضور نیروی انسانی متخصص و کارآمد در صنعت برق، وزارتخانه‌های نیرو و علوم، تحقیقات و فناوری برنامه مشترکی را به منظور مهارت‌افزایی و اشتغال‌آفرینی دانشجویان در قالب ماده ۱۷ حمایت از تولید دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین و فناور در صنعت آب و برق در دستور کار قرار داده‌اند.

بر این اساس، در این برنامه که به نام شهید آرمان علی‌وردی مزین شده است، حوزه‌های فعال در صنعت آب و برق با همکاری دانشگاه‌های سراسر کشور میزبانی حضور میان مدت دانشجویان را فراهم کرده و از طریق مشارکت اساتید راهنما و خبرگان بخش صنعت، زمینه مهارت‌افزایی، استعداد‌یابی و اشتغال‌آفرینی آنها را فراهم می‌آورند.

پیشگامی ایران ترانسفو در مهارت‌افزایی دانشجویان قابل تقدیر است

آقامیری در مراسم افتتاح برنامه مشترک وزارت نیرو و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه مهارت‌افزایی و اشتغال‌آفرینی دانشجویان گفت: مقام معظم رهبری سال گذشته را سال اشتغال دانش‌ بنیان اعلام کردند و خوشبختانه یکی از وزارتخانه‌هایی که به سرعت در راستای سال اشتغال دانش‌بنیان برنامه خود را ارائه داد، وزارت نیرو بود.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: ما حرکت پیش‌دستانه به سوی صنعت را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و برای رفع کاستی‌های موجود در ارتباط میان دانشگاه و صنعت، به سراغ آنها می‌رویم.

آقامیری «کاربردی کردن دانش دانشجویان» و «مهارت آموزی» را دو هدف اصلی این رویکرد ذکر و خاطرنشان کرد: در رشته‌های‌ پزشکی دانشجویان در حین تحصیل مشغول کار عملی می‌شوند و به همین دلیل در زمان فارغ التحصیلی از مهارت لازم در رشته خود برخوردارند، ما تلاش داریم این رویه را به سایر رشته‌های دانشگاهی نیز تعمیم دهیم.

وی با اشاره به این که امروز شرکت ایران ترانسفو بانی این کار شده است و این پیشگامی قابل تقدیر است، خواستار افزایش تلاش صنعت آب و برق برای مهارت‌آموزی و اشتغال آفرینی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها شد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: ما همچنین از آمادگی جهت انجام تمامی پروژه‌های وزارت نیرو در کنار بخش تحقیق و توسعه برخورداریم.

اجرای طرح مهارت افزایی و اشتغال آفرینی دانشجویان در صنعت آب و برق با قوت ادامه می‌یابد

"مریم کارگر نجفی" نیز در این مراسم اظهار کرد: وزارت نیرو ارائه دهنده خدمات حیاتی آب و برق است و این خدمات لحظه‌ای است، وسعت آن تمام کشور را در بر می‌گیرد و تمام آحاد مردم را پوشش می‌دهد.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: اگر قرار باشد خدمات ما مطمئن، مستمر و پایدار باشد، حتما باید مبتنی بر ۳ اصل باشد.

وی نخستین اصل را محوریت علم و دانش در برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌ها و اقدامات عنوان کرد و افزود: همچنین باید فناوری‌های نوین را در اختیار داشته باشیم و از همه مهم‌تر بتوانیم از نیروی متخصص در صنعت آب و برق برخوردار باشیم که بتوانند دو اصل دیگر را مدیریت و هدایت کنند.

کارگرنجفی یادآور شد: زمانی برای تامین متخصص صنعت آب و برق، دانشگاه صنعت آب و برق ایجاد شد و در کنار آن دانشگاه،‌ سازمان سازندگی را داشتیم که متولی رشد و ارتقای نیروهای موجود در مجموعه بود که بعدها به موسسه علمی و کاربردی صنعت آب و برق تبدیل شد.

وی با اشاره به واگذاری دانشگاه صنعت آب و برق و انحلال موسسه علمی و کاربردی با توجه به قوانین و مقررات در مقاطع مختلف، اضافه کرد: معتقدم هر چقدر بتوانیم فعالیت‌ها را برون‌سپاری کنیم، کیفیت کار حفظ شده و انحصار شکل نمی‌گیرد که این موضوع به دلیل حق انتخاب‌های بیشتری است که خواهیم داشت.

کارگرنجفی تاکید کرد: دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباسپور)‌ به دانشگاه شهید بهشتی واگذار شد، اما در در عمل این دانشگاه به پل ارتباطی میان وزارت نیرو با دانشگاه تبدیل شده و می‌توانیم از خدمات دانشگاه‌های سراسر کشور برخوردار شویم.

معاون وزیر نیرو اجرای طرح مهارت افزایی و اشتغال آفرینی برای دانشجویان را که امروز افتتاح شد را نمونه‌ای از این همکاری برشمرد و خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در ماده ۱۷ آئین‌نامه قانون حمایت از دانش‌بنیان درج شده است و قرار است ما به عنوان یک وزارتخانه تخصصی توسعه علم و فناوری و ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه را در دستور کار خود داشته باشیم.

کارگرنجفی گفت: وزارت نیرو جزو نخستین وزارتخانه‌هایی بود که آئین‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را به تصویب هیئت وزیران رساند و اجرای آن را در دستور کار خود قرار داد.

معاون وزیر نیرو افزود: این آئین‌نامه زیرساخت‌های حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را فراهم می‌کند و تنها مصوبه‌ای است که سازوکارهای مالی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در آن آمده است، علاوه بر این که طرح‌های پیشران در آن تعریف شده است.

کارگرنجفی تاکید کرد: در ماده ۱۷ آئین نامه قرار است خلاء و کاستی جدایی دانشگاه از محیط صنعت رفع و نیاز صنعت به نیروی متخصص و ماهر تامین شود.

وی ادامه داد: مراسم امروز آغاز اجرایی شدن طرح است و این طرح با قوت در مجموعه وزا ت نیرو دنبال خواهد شد.

معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو در ادامه انتظارات صنعت آب و برق از دانشگاه را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: انتظار داریم دانش آموختگانی که در این دوره فراگیر شرکت می‌کنند، بتوانند مشمول افزایش سنوات تحصیل و سایر امتیازات تشویقی شوند.

کارگرنجفی افزود: علاوه بر این برخی مهارت‌های مورد نیاز صنعت اکنون تخصصی‌تر شده‌اند و بنابراین نیازمند ایجاد یا تغییر محتوای برخی از رشته‌ها و گرایش‌ها هستیم.

وی برای نمونه نیاز مبرم به دانش آموختگان متخصص در رشته‌های فناوری اطلاعات را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: شرکت ایران ترانسفو در اجرای آئین نامه ماده ۱۷ حمایت از صنعت دانش بنیان پیشگام شده است، اما ظرفیت صنعت برق برای پیش بردن این طرح به وسعت ایران است.

به گفته معاون وزیر نیرو، اجرای طرح مهارت‌افزایی و اشتغال آفرینی دانشجویان بزودی در بخش آب و همچنین صنایع تجدید‌پذیر مورد توجه خواهد بود و شرکت‌ها باید در دیگر زمینه‌ها همچون سدسازی، تصفیه آب و فاضلاب، نیروگاهی، پست، انتقال و دیگر زمینه‌ها هم در این رابطه فعال باشند.

معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو در این مراسم همچنین با اشاره به آغاز برنامه‌های عبور از دوره اوج بار مصرف، همراهی مردم را شرط موفقیت این طرح ذکر کرد.

شایان ذکر است در حاشیه این مراسم، بازدیدی از کارخانه ایران ترانسفو ری انجام شد. 



امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.