رونمایی از محصول دانش‌بنیان «پوسته و پره‌های ثابت و متحرک توربین بخار نیروگاه شهید بهشتی لوشان»

در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه نفت، از محصول دانش بنیان بومی شده «پوسته و پره‌های ثابت و متحرک توربین بخار 120 مگاواتی » شرکت مهندسی و خدمات ایفا صنعت تابا که قرار است در نیروگاه شهید بهشتی لوشان مورد بهره‌برداری قرار گیرد، رونمایی شد.
رونمایی از محصول دانش‌بنیان «پوسته و پره‌های ثابت و متحرک توربین بخار نیروگاه شهید بهشتی لوشان»
تاریخ : ۱۴۰۲/۰۲/۳۱

این محصول شرکت دانش بنیان «مهندسی و خدمات تابا» روز شنبه 30 اردیبهشت ماه جاری، با حضور محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و علی عیسی پور، مدیرکل دفتر فناوری و بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و پیام باقری رئیس هیات مدیره سندیکا در حاشیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی رونمایی شد.

محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی پس از بازدید از این محصول در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی چند سال اخیر در حوزه مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در طرح‌های بزرگ صنعتی، اقدامات بسیار خوبی انجام شده است که یکی از آن‌ها ترک تشریفات مناقصه بخش دولتی برای بهره‌وری از محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان است که این کار با اذن مقام معظم رهبری و تایید نهادهای بالادستی انجام شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مسئله بازسازی تنها به مهندسی معکوس ختم نمی‌شود و غالب شرکت‌ها پس از فرایند بازسازی خود می‌توانند به طراحی محصول و تولید آن دست یابند و صندوق نوآوری نیز با هدف آنکه این دانش بازسازی و طراحی در کشور توسعه پیدا کند تاکنون حمایت‌های مختلفی به عمل آورده است. در زمینه محصولات دانش‌بنیان از قبیل آنچه شرکت دانش‌بنیان «تابا» نسبت به بازسازی آن اقدام کرده است اگر تجمیع تقاضا صورت گیرد صندوق نوآوری آماده حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیانی است که می‌توانند ابزار و تجهیزات مختلف را بازطراحی کنند.



علی عیسی پور، مدیرکل دفتر فناوری و بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در حاشیه این رونمایی  با تاکید بر این که امور پیچیده و فرایند مهندسی این ابرپروژه شامل مراحل و فازهای گوناگونی بوده است، اظهار داشت: با توجه به عدم دسترسی آسان به طراحان اصلی و مدارک کافی و لازم، ارزش افزوده به سرانجام رساندن این پروژه چندین برابر می‌شود. 

وی افزود: پوسته و پره‌های ثابت و متحرک توربین بخار ۱۲۰ مگاواتی نیروگاه شهید بهشتی لوشان با دور نامی 3000 دور بر دقیقه، دمای ورودی 530 درجه سلسیوس و فشار ورودی 120 بار به صورت کامل توسط شرکت سازنده، مهندسی و تولید شده است. اقداماتی همچون مهندسی معکوس در حوزه مواد، اندازه گیری به روش های مختلف، تحلیل مدارک موجود و شرایط مونتاژی، مدل‌سازی و تحلیل قطعات و توربین، استفاده از استانداردهای صحیح و روش‌های ساخت متناسب از جمله فعالیت‌های ارزشمندی است که  این شرکت با اتکا به نیروی جوان و تجارب مدیران مجرب به انجام رسانده و منجر به بازسازی کامل داخلی توربین مذکور شده است.

عیسی پور ادامه داد: امروز شاهد رونمایی محصولی بودیم که برای نخستین بار در کشور و به دست متخصصان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید رسیده است. این محصول در رابطه با توربین بخار است که سالیان سال در یکی از نیروگاه‌های کشور معطل مانده بود، چرا که تجهیزاتش قابلیت استفاده نداشت و باید حتما توسط سازنده خارجی آن، مورد بهره‌برداری مجدد قرار می‌گرفت. با این همه به همت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی امروز این محصول استراتژیک را بازتولید کرده و توانسته‌ایم این پره را وارد مدار کنیم و این نیروگاه‌ه در آینده نزدیک می‌تواند از آن استفاده کند. 

 



مهندس علی نیکبخت مدیرعامل شرکت مهندسی و خدمات تابا و رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران درباره این دستاورد گفت: پروژه‌ای که شرکت دانش بنیان «تابا» توانسته آن را به ثمر رساند، بومی سازی و ساخت داخل «پوسته و پره‌های ثابت و متحرک توربین بخار» است، محصولی که از اجزای توربین بخاری است و در نیروگاه‌های برق به کار می‌رود.

وی افزود: 18 ماه است که این پروژه شروع شده است. ما پوسته را به صورت موقت داشتیم، اما بخش‌هایی از آن را مجددا بازسازی کردیم چرا که پوسته کاملا از بین رفته بود، لذا از همان ابتدا محصول را طراحی کردیم و از قطعات مدل گرفتیم. 

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تاکید کرد: در فرایند بازسازی این محصول حدود 120 جلسه دو ساعته فنی برای ارزیابی و بررسی‌های لازم برگزار کردیم. با شروع فاز ساخت آن موارد پیچیده‌ای از جمله ریخته‌گری آلیاژهای مختلف و جوشکاری‌های بسیار پیچیده به کار گرفته شد.

 



رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه های ایران تصریح کرد: این ابر پروژه توربین بخار بالغ بر 6000 قطعه است که پس از نوسازی و نصب می‌تواند برق بیش از 10 هزار خانوار در روز را تأمین کند.

شایان ذکر است نیروگاه شهید بهشتی لوشان، در سال ۱۳۵۱ به بهره برداری رسید. این مجموعه یکی از نیروگاه‌های حرارتی با ظرفیت تولید ۳۶۰ مگاوات و  شامل ۲ واحد گازی ۶۰ مگاواتی و ۲ واحد بخار ۱۲۰ مگاوات می‌باشد. 





امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.