راهکارهای پیشنهادی کمیسیون طرح و احداث درباره قرارداد تیپ

جلسه هیأت رئیسه کمیسیون تخصصی طرح و احداث در دی ماه سال جاری به منظور بررسی اقدامات صورت گرفته در خصوص قرارداد تیپ، بحث و تبادل نظر در خصوص شاخص‌های تعدیل منتشر شده توسط سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.
راهکارهای پیشنهادی کمیسیون طرح و احداث درباره قرارداد تیپ
تاریخ : ۱۴۰۱/۱۱/۰۳

جلسه هیأت رئیسه کمیسیون تخصصی طرح و احداث در دی ماه سال جاری به منظور بررسی اقدامات صورت گرفته در خصوص قرارداد تیپ، بحث و تبادل نظر در خصوص شاخص‌های تعدیل منتشر شده توسط سازمان برنامه و بودجه و نیز مرور مهم‌ترین استعلام‌های انجام شده از سندیکا توسط این سازمان در حوزه مشاوران و پیمانکاران برگزار شد. 

در ابتدای جلسه گزارشی از جلسه برگزار شده در دفتر معاونت هماهنگی توزیع شرکت توانیر در خصوص قراردادهای تیپ ارائه و تاکید شد که به دلیل ماهیت خصولتی شرکت‌های توزیع، انتظارات بخش خصوصی درباره ایجاد شرایط عادلانه در قراردادها، حتی علیرغم ابلاغ قرارداد تیپ از سوی شرکت توانیر نیز مورد توجه قرار نگرفته و مسائل این حوزه همچنان به قوت خود باقی است. 

بر این اساس و با توجه به رویکرد توانیر و شرکت‌های توزیع در قبال قرارداد تیپ، چهار راهکار پیشنهاد شد که یکی از آنها تلاش برای عدم پذیرش شرایط ناعادلانه توسط شرکت‌های عضو در مناقصات مغایر با قرارداد تیپ بود. همچنین پیشنهاد شد پیگیری موضوع قرارداد تیپ با شرکت سرمایه‌گذاری آب و برق صبا به عنوان سهام‌دار و عضو هیات مدیره شرکت‌های توزیع، از طریق هیات مدیره سندیکا و اعضای داوطلب کمیسیون طرح و احداث به عنوان یکی دیگر از راهکارها دنبال شود. بررسی حقوقی موضوع از طریق سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری و برگزاری سمینار آموزشی و فرهنگ‌سازی فنی و حقوقی برای کارفرمایان توسط سندیکا هم از دیگر پیشنهادات مطروحه در این حوزه بود. 

در ادامه جلسه گزارشی از وضعیت تغییر شاخص‌های تعدیل ابلاغ شده توسط سازمان برنامه و بودجه برای شش ماهه اول سال 1401، ارائه و اذعان شد که قیمت‌های مرتبط با شاخص‌های تعدیل در بازه‌های زمانی طولانی اخذ شده و چنین رویه‌ای نمی‌تواند نوسانات کوتاه مدت را پوشش دهد، در نتیجه قرارداد‌های کوتاه مدت نظیر فروش و یا پروژه‌های پیمانکاری متاثر از این نوسانات در کوتاه مدت، از محل عدم پوشش این شاخص‌ها متحمل زیان‌های جبران‌ناپذیری می‌شوند. ضمن اینکه تفاوت شاخص‌های منتشره با قیمت‌های استعلام شده توسط سندیکا  در فصولی که دارای تامین کننده انحصاری است، قابل تأمل و ابهام آمیز است. بر این اساس مقرر شد سندیکا معیارها، روش‌ها و دلایل مغایرت شاخص‌های مورد انتظار با شاخص‌های منتشر شده در ارتباط با فصول دارای تجهیزات انحصاری را از توانیر استعلام کرده و گزارش آن را به اعضای کمیسیون ارائه دهد. 


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.