باقری در نشست توانمندی‌ها و نیازمندی‌های ساخت داخل صنعت نیروگاهی کشور:

صنعت برق؛ پرچمدار صادرات کشور

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران گفت: توسعه صنعت نیروگاهی به کمک فعالیت‌های دانش‌بنیان باعث به جریان افتادن گردش مالی صنعت برق خواهد شد.
صنعت برق؛ پرچمدار صادرات کشور
تاریخ : ۱۴۰۱/۰۸/۲۹

به گزارش روابط عمومی سندیکای صنعت برق ایران، در روز نخست بیست و دومین نمایشگاه بین المللی برق کشور و در حاشیه این نمایشگاه، نشست «توانمندی‌ها و نیازمندی‌های ساخت داخل صنعت نیروگاهی کشور» با حضور پیام باقری رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران، عبدالرسول پیشاهنگ مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، ناصر اسکندری معاون راهبری تولید این شرکت، امیر دودابی نژاد معاون برنامه‌ریزی این شرکت، سید حمزه حسنی دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فراهانی معاون تولید پژوهشگاه نیرو، عباس فخر طباطبایی مدیر توسعه شرکت توگا و جمعی از مسئولان و فعالان صنعت برق کشور برگزار شد.

پیام باقری در این نشست اظهار داشت: ما بر این باور هستیم که بخش تولید در صنعت برق کشور بخش پیشران است و به نوعی موتور پیشران توسعه در این صنعت در حوزه تولید متبلور می شود. ما معتقدیم تمرکز توسعه در صنعت برق را باید ابتدا از بخش تولید آغاز کرد. بنابراین حوزه تولید به لحاظ جایگاهی در صنعت برق کشور بسیار اثرگذار و تعیین‌کننده است.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه بخش تولید در صنعت برق کشور یک چرخه افتخارآفرین است، گفت: ظرفیت تولید برق در کشور اکنون به مرز 90 هزار مگاوات رسیده است که این امر ایران را به قدرت اول منطقه در حوزه برق تبدیل کرده است. در ایجاد این ظرفیت مجموعه‌ای از عوامل متعدد نقش داشته‌اند که صنعتگران، تولیدکنندگان و مسئولان این حوزه از آن جمله‌اند. در حوزه ساخت داخل بالغ بر 700 هزار قطعه داخلی‌سازی شده است و این موفقیت یک همت و توانمندی عالی را به اذهان متبادر می کند.

وی با اشاره به اینکه بخش تولید در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی هم بخش پیشران محسوب می‎شود، بیان کرد: امروز ما از جمله معدود صنایعی هستیم که در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی حرف برای گفتن داریم. صنعت برق در میان تمام صنایع کشور با فاصله‌ای زیاد پرچمدار این نوع صادرات است و توسعه صنایع نیروگاهی در پیشانی این حوزه قرار دارد. 

باقری ادامه داد: صنعت برق ما به لحاظ ارزآوری و خلق ثروت صنعت بالغ بر 10 برابرِ سایر صنایع، ارزش افزوده بیشتری ایجاد می کند. 

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران یادآوری کرد: ما در صنعت برق شهدایی تقدیم کرده‌ایم که جا دارد مقام آنها  را گرامی بداریم. این عزیزان در حوزه‌های مختلف صنعت برق به شهادت رسیده‌اند و این به ارزش‌های این صنعت اضافه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در چرخه تامین قطعات و کالای صنعت برق کشور صنعتگران زیادی حضور دارند، عنوان کرد: نگاه ما امروز در این حوزه معطوف به فعالیت‌های دانش بنیان است. توسعه صنعت نیروگاهی به کمک فعالیت‌های دانش‌بنیان باعث به جریان افتادن گردش مالی صنعت برق خواهد شد.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران اضافه کرد: در باب تعمیرات و نگهداری نیروگاهی هم در کشورهای همسایه فرصت‌های قابل توجهی وجود دارد که بنده در سفرهایی که به عراق و افغانستان داشتم شاهد این فرصت‌ها بوده‌ام. بنابراین جا دارد به این حوزه توجه بیشتری داشته باشیم. 

در این نشست همچنین به ساخت داخل 724 هزار قطعه تجهیزات نیروگاهی به مبلغ هزار و 200 میلیارد تومان اشاره شد که این امر در راستای سیاست‌های کلی نظام درجهت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی کشور از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است.

به‌علاوه به امضای 10 تفاهمنامه تولید بار اول تجهیزات فناورانه نیروگاهی هم اشاره شد که سه مورد از آنها در روز نخست بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق کشور با حضور وزیر نیرو به امضا رسید. در ادامه این نشست، شرکت‌کنندگان به چالش‌هایی که فرایند بومی‌سازی قطعات با آن ها مواجه است اشاره شد که این چالش‌ها باعث شده‌اند مدیران کشور بعضا عطای بومی‌سازی را به لقای آن ببخشند. 


امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.