معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیرو بهره وری انرژی برق(ساتبا) در جمع خبرنگاران:

مجوز احداث 4000 مگاوات نیروگاه خورشیدی از شورای اقتصاد صادر شد

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر(ساتبا) با بیان اینکه در هفته گذشته مجوز احداث 4 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در شورای اقتصاد اخذ شده، از برنامه احداث 550 هزار سامانه خورشیدی پشت بامی طی چهار سال خبر داد.
مجوز احداث 4000 مگاوات نیروگاه خورشیدی از شورای اقتصاد صادر شد
تاریخ : ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
به گزارش دفتر روابط‌عمومی وامور بین‌الملل ساتبا"محمود کمانی" در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت توجه به منابع طبیعی و توسعه انرژی‌های خورشیدی و بادی و همچنین بازدید‌های رئیس جمهوری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، برای پشتیبانی و حمایت‌ از برنامه سازمان ساتبا و وزارت نیرو برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر قدردانی کرده و آن را موجب دلگرمی برای این حوزه دانست.
به گفته وی، همدلی خوبی در ارکان کشور برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به وجود آمده است که امیدواریم این مورد تدوام داشته باشد.
معاون وزیر نیرو با اشاره به برنامه ساتبا برای احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دوره چهار ساله، اظهار کرد: از همان ابتدا مقدمات پیگیری این کار انجام شد و مهم‌ترین بخش این کار اخذ مجوزهای لازم از نهاد‌های مربوطه و تامین اعتبار بود. و در همین راستا در هفته گذشته مجوز احداث 4 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در شورای اقتصاد داده شد.
وی افزود: نگرانی دیگر مدل عقد قرارداد بود که در مدل جدید بر مبنای ماده 12 قانون رفع موانع تولید نگرانی‌های سرمایه‌گذاران برطرف شد و بازگشت سرمایه به 4 سال کاهش پیدا کرد.کمانی با بیان اینکه رقم فروش برق از طریق مناقصه تعیین می‌شود، گفت: در این مصوبه قیمت‌ها ارزی است و افزایش یا کاهش حامل‌های انرژی تاثیری در هزینه تمام شده تولید ندارد.
وی با بیان اینکه ظرف روزهای آینده این مصوبه ابلاغ می‌شود، گفت: در کنار این اقدامات، فراخوان نیروگاه‌های تجدیدپذیر دادیم که با استقبال خوبی مواجه شد و 95 هزار مگاوات درخواست برای سازمان ارسال شد که پس از بررسی‌های لازم، برای 45 هزار مگاوات با شرکت‌های سرمایه‌گذار تفاهم‌نامه امضا شد. البته سرمایه‌گذاران تا قبل از اعلام مناقصه می‌توانند درخواست‌های خود را برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به این سازمان ارسال کنند.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: دو اقدام مهم برای همکاری با صنایع بزرگ مخصوصاً در پیک تابستان داشتیم که در تفاهم نامه وزارت نیرو با وزارت صمت به صورت کلی 10 هزار مگاوات نیروگاه خود تامین توسط صنایع تامین می‌شد. علاوه بر آن دو هزار مگاوات هم تفاهم نامه امضا شد تا صنایع، نیروگاه های تجدیدپذیر احداث کنند و به شبکه تحویل دهند تا معادل آن را صورت پایدار به کارخانه‌ها تحویل دهیم و این تضمین را وزارت نیرو خواهد داد که در زمان های پیک مصرف برق، مشکل قطعی برق آنها مرتفع گردد.
وی افزود: همچنین مشابه این تفاهم‌نامه با شهرک‌های صنعتی نیز آماده شده که حدود هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر برای صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی به صورت خود تامین احداث شود.
کمانی در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری سازمان منابع طبیعی با سازمان ساتبا اظهار کرد: تاکنون مهم‌ترین مانع، گرفتن مجوز بوده که سرمایه‌گذاران در پیچ و خم اداری معطل می‌شدند که در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای با منابع طبیعی امضا شد. با این تفاهم‌نامه همکاری، سازمان منابع طبیعی با هماهنگی ساتبا ساختگاه‌هایی را شناسایی و معرفی خواهند نمود که سرمایه‌گذاران نیازی به اخذ مجوز نداشته باشند و به این ترتیب با سرعت بیشتری امکان احداث نیروگاه را خواهند داشت.
به گفته وی، همچنین در حال امضای تفاهم نامه با استانداران استان‌ها با هدف همکاری در راستای توسعه آسان تر و سریعتر انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم که تعدادی از آنها انجام شده است.
معاون وزیر نیرو درباره احداث نیروگاه خورشیدی در پشت بامی نیز گفت: برنامه احداث 550 هزار واحد پنج کیلوواتی در دستور کار است که در سال اول 110 هزار واحد به اجرا می‌رسد در این خصوص توافقات با نهادهای مربوطه از جمله کمیته امداد و بهزیستی انجام شده است.
وی در خصوص احداث نیروگاه‌های زیست توده تصریح کرد:‌ این نیروگاه‌ها به امحای پاک و مدیریت زباله کمک می‌کند که در فاز اول برای شهرهای شمالی و کلان شهرها اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) اضافه کرد: مراحل اجرای کار به این ترتیب است که شرکت‌های سرمایه‌گذار با کمک شهرداری‌ها نسبت به احداث اقدام می‌کنند و ساتبا برق تولید شده را خریداری می‌کند.
وی با بیان اینکه این پروژه‌ها کمک زیادی به جلوگیری از آلودگی آب و خاک خواهد نمود، تصریح کرد: در حال حاضر سه نیروگاه در شهرهای ساری، رشت و فسا در حال احداث است و برنامه ما این است که احداث نیروگاه های زیست توده از سال آینده برای تمامی شهرهای شمالی و کلان شهرها اجرا شود.
کمانی با بیان اینکه احداث نیروگاه بادی در خواف و میل نادر در حال احداث است، ادامه داد: در میل نادر قرارداد 50 مگاوات در دستور کار است که 25 مگاوات نصب شده و قبل از خرداد ماه سال آینده 25 مگاوات دیگر نصب می‌شود. علاوه بر آن نیز قرارداد احداث 50 مگاوات نیروگاه بادی دیگر با سرمایه گذار بخش خصوصی در این منطقه را داریم.

امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.