ایران نباید از بازار انرژی عراق غافل شود

اعضای کمیسیون انرژی اتاق ایران در تازه‌ترین نشست خود به بررسی وضعیت پالایشگاه‌های کشور پرداختند و نسبت به بی‌توجهی مسئولان درباره حضور در بازار عراق انتقاد کردند.
ایران نباید از بازار انرژی عراق غافل شود
تاریخ : ۱۴۰۰/۰۶/۱۷

رویکرد غیراقتصادی مسئولان و تصمیم‌سازان کشور درباره بازار عراق موضوعی بود که در نشست اخیر کمیسیون انرژی اتاق ایران مورد تاکید قرار گرفت. به اعتقاد فعالان حوزه انرژی، ایران می‌تواند با توجه به ظرفیت‌هایی که دراختیار دارد، سهم خود را در بازار عراق افزایش دهد.

اعضای این کمیسیون به بسته شدن قرارداد 27 میلیارد یورویی شرکت توتال با عراق اشاره و از فرانسوی‌ها به عنوان رغیبی جدی در برابر ایران در بازار این کشور یاد کردند.

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران بسته شدن قرارداد 27 میلیارد یورویی توتال در عراق بعد از سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به عراق را بیانگر اهمیت موضوعات اقتصادی و اولویت آن در مقایسه با سایر موضوعات، در کشورهای دیگر دانست و ادامه داد:  متاسفانه امروز جایگاه ایران در عراق تضعیف شده و با وجود داشتن ذخایز عظیم گاز و انواع انرژی، نتوانستیم در عراق عملکرد موفقی داشته باشیم و این نشان می‌دهد که مسئولان کشور نگاه و رویکرد اقتصادی نسبت به عراق ندارند و حال شاهد حضور فرانسوی‌ها در کنار ترکیه در این بازار مهم هستیم.

او اظهار امیدواری کرد: نگرش‌ها تغییر کند و ایرانیان با حضور قوی‌تر بتوانند بخشی از درآمدهای ارزی خود را از طریق این بازار تامین کنند. از طرفی می‌توانیم به کمک فعالیت‌های اقتصادی، موضوعات فرهنگی و سیاسی را هم در این بازار دنبال کنیم.

در ادامه این نشست وضعیت حاکم بر صنعت پالایشگاهی کشور مورد بررسی قرار گرفت. در این رابطه ناصرعاشوری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با بیان این مطلب که 10 پالایشگاه مادر در ایران فعال هستند که 9 عدد از آنها واگذار شده است، گفت: در این رابطه بخش خصوصی به کمک دولت و حاکمیت آمده و سعی دارد با نگاه ملی، سرمایه‌های کشور را توسعه دهد.

او ادامه داد: با فروش محصولات ویژه پالایشگاهی توانستیم در ارزآوری نقش مهمی داشته باشیم. در دوران تحریم نیز اقدامات مهمی در تامین نیازهای داخلی درباره بنزین، انجام دادیم. به طور متوسط مصرف روزانه بنزین در داخل 90 میلیون لیتر براورد می‌شود. در این رابطه به دنبال مدیریت مصرف بنزین و توسعه سطح تولید بنزین هستیم تا دیگر نیاز به واردات بنزین نداشته باشیم.

این فعال اقتصادی همچنین به ضرورت اصلاح برخی قوانین جاری در این حوزه و اهمیت رگولاتوری بودن خوراک صنایع پایین دستی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، اشاره کرد و افزود: لازم است کلیه پالایشگاه‌ها هماهنگ با هم عمل کنند و خوشبختانه این انجمن مجور تعیین قیمت 40 محصول از فرآورده‌های پالایشگاهی را چه برای داخل و چه برای صادرات دریافت کرده و این دستاورد مهمی برای بخش خصوصی است.

در ادامه به مهم‌ترین چالش صنعت پالایشگاهی کشور یعنی قدیمی بودن آنها اشاره شد. دبیر این انجمن بر لزوم سرمایه‌گذاری جدید در صنعت و به‌روز شدن تجهیزات آن متناسب با تغییرات جهانی برای ارتقای سطح کیفیت تولیدات تاکید کرد.

 عاشوری قدمت صنعت پالایشگاهی در ایران را بیشتر از 100 سال عنوان کرد و گفت: متاسفانه با این قدمت همچنان نفت و میعانات را به صورت خام صادر می‌کنیم. باید به جایی برسیم که همه این سرمایه‌ها را در داخل پالایش کرده و صادر کنیم. این وضعیت زیبنده ایران نیست.

او در ادامه به روند واگذاری پالایشگاه‌ها اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر دولت با قیمت‌های بین‌المللی حدود 90 درصد از محصولات ما که جزو محصولات اصلی هستند را می‌خرد و با قیمت‌گذاری دولتی و یارانه‌ای می‌فروشد. دراین راستا توسعه پتروپالایشگاه‌ها را دنبال می‌کنیم و این گونه سعی داریم، سرمایه‌گذاری جدید در صنعت صورت بگیرد؛ اما این کافی نیست و به سرمایه خارجی نیاز جدی داریم.

با توجه به روند واگذاری پالایشگاه‌ها و قیمت‌گذاری دولتی درباره تولیدات این بخش مقرر شد در نشست دیگری این موضوع به صورت کارشناسانه بررسی شود.

در بخش بعدی نیز فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران گزارشی از یک پژوهش علمی در رابطه با وضعیت محیط زیست و تولید گازهای گلخانه‌ای که در دانشگاه بلژیک انجام شده است، اراده داد. در این مطالعه بر اساس مدل‌سازی که اتحادیه اروپا برای تدوین برنامه‌های آینده از آن استفاده می‌کند، سعی شده 5 سناریوی مختلفی که دولت می‌تواند در برابر وضعیت انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور اتخاذ کند و نتایج احتمالی هر یک از آنها، بررسی و اعلام شده است.

شکرخدایی در این رابطه پیشنهاد داد تا طی نشستی با حضور نمایندگانی از وزارت نیرو، وزات نفت و سازمان محیط زیست و آقای نورالهی به عنوان فردی که این مطالعه را انجام داده است، 5 سناریوی انجام شده تشریح شود.


امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.