در جلسه هیات مدیره سندیکا مطرح شد؛

لزوم بررسی ساختار معاملات بورس کالا در حوزه شرکت‌های توزیع

نود و سومین جلسه دوره هفتم هیات ‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران، هشتم تیرماه سال جاری با حضور اعضای هیات مدیره و بازرسین سندیکا به صورت برخط برگزار شد.
لزوم بررسی ساختار معاملات بورس کالا در حوزه شرکت‌های توزیع
تاریخ : ۱۴۰۰/۰۵/۰۴

در ابتدای جلسه، گزارشی از  اهم اقدامات دبیرخانه طی دو هفته گذشته توسط دبیر سندیکا ارائه شد. در این گزارش به پیگیری مطالبات اعضا از توانیر، جلسه با معاون حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری سازمان بازرسی کل کشور در خصوص مشکلات اعضا، پیگیری موضوع برخی سازندگان سندیکا در هیات نظارت بر قانون حداکثر و صدور رای این هیأت طبق نظر سندیکا، ارائه چالش‌های صنعت برق و راهکارهای پیشنهادی سندیکا در مجمع وزیران ادوار و ارائه فهرست شرکت‌های عضو کمیته دانش‌بنیان سندیکا به دفتر تامین منابع مالی شرکت توانیر برای برخورداری از ظرفیت‌های بند "ز" تبصره 15 قانون بودجه سال 1400 در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره شد.

همچنین ارائه راهکارهای پیشنهادی سندیکا برای تحقق شعار سال به ریاست کمیسیون اصل نود مجلس، پیگیری موضوع عدم استفاده برخی از شرکت‌های تابعه توانیر از بخشنامه جبرانی نرخ ارز نوبت دوم، هماهنگی برگزاری کنفرانس مطبوعاتی سندیکا با محور مطالبات اعضا، مشکلات قراردادها و مشکلات حوزه توزیع، هماهنگی با پژوهشگاه نیرو برای استفاده اعضا از طرح فرصت مطالعاتی پژوهشگران در بخش تحقیق و توسعه با هزینه این نهاد و استعلام اولویت‌های پژوهش و فناوری مورد نیاز اعضا برای معرفی به پژوهشگاه نیرو بخش دیگر از گزارش دبیر سندیکا بود. 

با توجه به اینکه در خصوص مطالبات شرکت‌های عضو، طی توافقی بین وزارت نیرو، توانیر و سندیکا مقرر شده بود، مطالبات اعضا طی چند مرحله پرداخت شود اما این اتفاق از اواسط سال 99 متوقف مانده و سندیکا پیگیری‌های این موضوع را با روش‌ها و ابزارهای خود نظیر بهره‌گیری از رسانه‌ها، مکاتبات و مذاکرات متعدد، انجام داده است، بر لزوم انتخاب یک روش هوشمندانه و موثر برای پیگیری موضوع مطالبات تاکید و مقرر شد در دستور کار سندیکا قرار گیرد.

در ادامه طبق گزارش رئیس کمیته حقوقی و قراردادها اعلام شد که 50 درصد منابع مالی بخش توزیع، جزو بودجه‌های عمرانی در نظر گرفته شده است، بر این اساس شرکت‌های توزیع مکلفند از آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان برنامه پیروی کنند اما همچنان عدم ابلاغ شاخص‌های قطعی تعدیل نیمه دوم سال 1399 به عنوان یکی از مشکلات جدی سازندگان و پیمانکاران این حوزه مطرح است. از این رو مقرر شد سندیکا ضمن کسب نظر فعالان این حوزه، این مساله را به شورای هماهنگی و اتاق بازرگانی ایران جهت پیگیری از سازمان برنامه منعکس کند. 

در بخش بعدی جلسه گزارشی از هماهنگی‌های انجام شده برای برگزاری مجمع عمومی و انتخابات دوره جدید هیأت مدیره سندیکا ارائه و مقرر شد برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری مجمع عمومی سندیکا در پایان شهریورماه انجام شود. 

در این جلسه اقدام خانه صنعت و معدن برای تکمیل سازوکار داوری خود و استعلام از تشکل‌های عضو برای معرفی نمایندگان خود بررسی و مقرر شد آقایان مسائلی و امیری طیبی به عنوان نمایندگان کمیته داوری سندیکا و نفر سوم نیز بر اساس موضوع و طی هماهنگی با کمیته داوری به خانه صنعت و معدن معرفی شوند.

در ادامه گزارشی از جلسه با سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور برای پیگیری مشکلات اعضا ارائه و هیأت مدیره ضمن تقدیر از پیگیری‌های صورت گرفته از سوی کمیته حقوقی و قراردادها و دبیرخانه، بر لزوم ورود سازمان بازرسی به پرونده قراردادهای صنعت برق با توجه به شرایط روز اقتصاد کشور تاکید کرد. همچنین هیات مدیره با هر گونه اقدامی در خصوص پیگیری موضوعات مرتبط با تامین اجتماعی موافقت کرد.

بررسی معاملات بورس کالا در حوزه شرکت‌های توزیع محور بعدی جلسه بود که مقرر شد موضوع حذف امتیاز فنی و تاییدیه شورای ارزیابی توانیر در این معاملات بررسی و سندیکا موضوع را از مراجع ذیربط پیگیری کند. 

بخش بعدی به ارائه گزارش انتظارات بخش خصوصی صنعت برق از دولت سیزدهم و برنامه معاونت پژوهشی سندیکا برای تدوین برنامه پیشنهادی برای وزارت نیروی دولت آینده اختصاص یافت. بر این اساس پیشنهاد شد معاونت پژوهشی ضمن تکمیل این برنامه، چشم انداز چهارساله‌ای تدوین و فرآیند اجرایی شدن آن را نیز مشخص کند.  

*با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا جلسه کاملا آنلاین برگزار شده و عکس آرشیوی است.


 


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.