ارائه دو گزارش سندیکا در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی

لزوم اجرای صحیح ماده 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب ‌و کار

هفتادمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، سه شنبه، بیست و سوم تیرماه با محوریت بررسی چالش ها و راهبردهای پیشنهادی بخش خصوصی صنعت برق با تمرکز بر خاموشی ها برگزار شد.
لزوم اجرای صحیح ماده 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب ‌و کار
تاریخ : ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
در این نشست که با حضور متولیان دولتی تامین برق و نیز نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی از جمله مدیران اتاق بازرگانی،  نمایندگانی از شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران و خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران و همچنین مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ برگزار شد، گزارشی از چالش های فعالان صنعت برق کشور توسط دبیر سندیکای صنعت برق ایران ارائه شد. در این گزارش علاوه بر اشاره به وضعیت موجود این صنعت و روند سرمایه گذاری در صنعت برق ظرف یک ده اخیر، از چرخه معیوب اقتصاد برق، مطالبات معوق، نظام حقوقی و قراردادی یکجانبه، مشکلات پایداری شبکه و مشکلات زنجیره تامین و صادرات برق به عنوان چهار ابرچالش این صنعت یاد شده بود. 
دبیر سندیکا کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت برق را عامل اصلی در کمبود عرضه انرژی برق در مقابل تقاضای رشد یافته آن دانست و افزود: این کمبود سرمایه‌گذاری بیش از هر چیز ناشی از کسری بودجه و کمبود درآمدهای فروش برق به دلیل چرخه معیوب اقتصاد برق و عدم تناسب بین قیمت برق و هزینه‌های تمام‌شده آن رخ داده است. 
سپهر برزی‌مهر همچنین در این گزارش به راهبردهای متعادل سازی عرضه و تقاضا در تولید برق اشاره و اذعان کرد: متنوع سازی سبد عرضه، تغییر مدل کسب و کار تولید و مصرف برق، بهینه سازی مصرف و نیز اصلاح منحنی بار شبکه برق اصلی ترین راهبردهای پیشنهادی بخش خصوصی برای متعادل کردن عرضه و تقاضا و جلوگیری از بروز خاموشی ها هستند. 
وی همچنین در خصوص راهبردهای توسعه صنعت برق خاطرنشان کرد: اصلاح اقتصاد برق، اصلاح رژیم حقوقی و قراردادی، توسعه ساخت داخل و صادرات و نوسازی شبکه، بهینه سازی مصرف و توسعه تجدیدپذیرها مهمترین راهکارهای توسعه صنعتب برق کشور محسوب می شوند. 
وی در ادامه تاکید کرد: به طور قطع صرف تاکید بر پرداخت خسارات مطابق آنچه در ماده 25 قانون بهبود عنوان شده، بدون تغییر دیدگاه قانون‌گذاران و پذیرش لزوم اصلاح اقتصاد برق به‌عنوان یک کالای اقتصادی، فشار مضاعفی را بر وزارت نیرو و متعاقب آن زنجیره تامین صنعت برق تحمیل می¬کند و با ایجاد چرخه باطل، خاموشی‌های بیشتر را رقم خواهد زد. 
دبیر سندیکا در پایان به پیشنهادات این تشکل برای اجرای صحیح ماده 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب ‌و کار اشاره کرد و گفت: اصلاح اقتصاد برق و واقعی نمودن قیمت برق، تاسیس نهاد مستقل تنظیم‌گر بخش برق، شناسایی انواع خسارات ناشی از قطع برق برای فعالان کسب و کار و طراحی ساز و کار پوشش بیمه‌ای برای جبران خسارت ناشی از قطعی برق، مهمترین راهکارهای پیش رو برای جلوگیری بروز خاموشی و جبران خسارات ناشی از خاموشی ها برای فعالان صنعتی است.

امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.