روحانی در آیین افتتاح طرح های ملی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی:

مشکل امروز برق در کشور نشان داد که سرمایه گذاری چقدر اهمیت دارد

در خاموشی‌ها، مهم این است که مردم از ساعات آن مطلع باشند تا بتوانند پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند. البته نسبت به مردم عزیزی که در این روزها دچار مشکل و رنج شدند، عذرخواهی می‌کنم.
 مشکل امروز برق در کشور نشان داد که سرمایه گذاری چقدر اهمیت دارد
تاریخ : ۱۴۰۰/۰۴/۱۵

به گزارش سندیکای صنعت برق ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در آیین افتتاح طرح های ملی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان و سیستان و بلوچستان، به مشکل کم‌برقی و قطعی ‌برق در کشور اشاره کرد و گفت: در 8 سال گذشته حدود 2500 مگاوات به طور سالانه به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است این درحالی است که قبل از این دولت به طور متوسط سالانه 1700 مگاوات برق اضافه می‌شد، اما با این وجود بخاطر گرمای شدید و خشکسالی دچار مشکل می‌شویم.

دکتر روحانی با بیان اینکه برق برای زندگی، آسایش، حیات مردم و تولید کشور اهمیت بسزایی دارد، اظهار داشت: امسال دچار خشکسالی بی‌سابقه‌ای هستیم و میزان بارندگی نسبت به پارسال 52 درصد کاهش داشته است و  7 هزار مگاوات تولید برق‌آبی کشور بخاطر کاهش آب سدها تقریباً قطع شده است. همچنین در روزهای گذشته نیروگاه بوشهر نیز بخاطر نیاز به تعمیرات از مدار خارج شده بود. لذا رنج و سختی فراوانی برای مردم ایجاد گردید.

رئیس جمهور افزود: تولیدات صنعتی کشور نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش یافته و این موجب افزایش مصرف برق شده است. البته دلایل دیگری وجود دارد که به معاون اول دستور دادم تا مشکلات و راه‌حل‌های این معضل را شناسایی و برطرف نمایند و در این زمینه بخشی از صنعت با تغییر ساعات فعالیت خود می‌تواند همراهی کند.

دکتر روحانی ادامه داد: در خاموشی‌ها، مهم این است که مردم از ساعات آن مطلع باشند تا بتوانند پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند. البته نسبت به مردم عزیزی که در این روزها دچار مشکل و رنج شدند، عذرخواهی می‌کنم و خواهش می‌کنم مقداری در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

رئیس جمهور گفت: وزارت نیرو در این زمینه مقصر نیست، منتها باید برای مردم توضیح دهد که مشکل چه بوده است و باید راه‌حل مشکل را اجرایی کنند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور در این برنامه درباره چالش‌های صنعت برق به شرح زیر  است: 

 

در این چند روز که مردم با کم‌برقی یا بی‌برقی، یا اختلال در برق مواجه شدند، نشان داده می‌شود که سرمایه‌گذاری چقدر مهم است.
در این 8 سال ظرفیت تولید برق را هرسال بیش از 2 هزار مگاوات، حدود 2500 مگاوات اضافه کردیم البته این ظرفیت‌ها در مقام عمل عیناً عملیاتی نمی‌شود با عمل یک مقدار فرق دارد، ولی قبل از ما به طور متوسط 1700 مگاوات برق سالانه اضافه می‌شد پس برق را بیش از آنچه که نرم دولت‌های پیش بوده اضافه کردیم. اما در عین حال شما می‌بینید که هوا فوق‌العاده گرم می‌شود و به خشکسالی برخورد می‌کنیم لذا یک دفعه در زمان پیک دچار مشکل می‌شویم همین مشکلی که مردم عزیز در این چند روز تحمل کردند و رنج بردند و ناراحت شدند و حق با آنها بود.

مسأله برق در شرایط کرونا، در شرایطی که یک عده بیمار در بیمارستان هستن و برای مردم، کسبه، کارخانجات و تولید بسیار مهم است اینها نعمت‌هایی است که وقتی است. آدم خیلی به آن توجه ندارد که برق چقدر مهم است. وقتی برق می‌رود معلوم می‌شود.
مسأله برق برای زندگی و آسایش و حیات مردم و تولید کشور فوق‌العاده مهم است. امسال دچار خشکسالی بی‌سابقه شدیم. امسال بارندگی 52 درصد نسبت به پارسال کمتر است.

دیروز که با آقای دکتر اردکانیان صحبت می کردم ،ایشان که توضیح می‌داد،  برق‌آبی ما که 7000 مگاوات برق‌آبی است،تقریبا  قطع شده بخاطر اینکه آب سدهای ما در آن حد نیست که برای توربین‌ها رها شود. پس تولید به این دلیل کم شده است. البته مشکلات دیگر هم داشتیم. مثلاً نیروگاه بوشهر، 1000 مگاوات است این از مدار خارج شد، نیاز به تعمیرات داشت. یک بار برگشت و دو مرتبه از مدار خارج شد و این مشکل تا این حد حل شد.

همیشه تابستان مشکل برق و آب پیدا می‌کنیم و زمستان مشکل گاز پیدا می‌کنیم. مشکل گاز را در این چند سال تقریباً نداشتیم به دلیل اینکه تولید گاز را خیلی افزایش دادیم از 600 و خرده‌ای به هزار میلیون متر مکعب در روز رساندیم بنابراین گاز را خیلی توسعه دادیم. در زمینه برق هم توسعه ما مناسب بود. اشکال خشکسالی امسال است که مانع شده است، البته مصرف خیلی بالا رفته است. مصرف دلایلی مختلفی دارد که گرما و خشکسالی بسیار موثر بوده است .

تولیدات صنعتی ما هم امسال نسبت به سال گذشته تقریباً 50 درصد اضافه شده است. وقتی تولید صنعت اضافه می‌شود، مصرف برق بالا می‌رود و اینها مؤثرند. چیزهای دیگر مثل رمز ارزها و مسایل دیگر هم موثر بوده است.

صبح امروز به معاون اول دستور دادم که بعداز ظهر جلسه مفصلی بگذارد و برنامه‌ریزی کند و برای مشکلاتی که در این زمینه داریم، راه‌حل‌هایش را پیدا کنیم. راه‌حل این است که بخشی از صنعت کشور باید همراهی کند و ساعات فعالیت صنعت را مقداری باید تغییر دهیم. برخی از صنایع که یک دوره تعطیلات برای کارگرهایش دارد و معمولاً در شهریور می‌گذارند که باید این دوران تعطیلات‌ را کمی زودتر بگذارند. برای مردم مهم این است که ساعت خاموشی را بدانند. برفرض امسال نمی‌توانیم به یک شهر در 24 ساعت به طور منظم در این 2، 3 هفته‌ای که هوا خیلی گرم است، برق بدهیم. مردم باید بدانند که زمان این 2، 3 ساعت که برق قطع می‌شود کی و از چه ساعتی است که  بتوانند پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند. این کار باید حتماً انجام بگیرد.

یکی، دو جا در کشورهای دیگر دیدم که حتی در اروپا دیدم که کل برق یک کشور به طور کامل می‌خوابد و یک مرتبه 24 ساعت برق قطع می شود برای اینکه این کار نشود، چند جا به صورت اتوماتیک دستگاه دیسپجینگ دستور خاموشی داده و مشکلاتی برای مردم درست شده است.

 من نسبت به مردم عزیزی که در این روزها دچار مشکل و رنج شدند، هم از آنها عذرخواهی می‌کنم و هم از مردم عزیز خواهش می‌کنم یک مقدار همکاری و همراهی کنند . دوستان ممکن است تصور کنند که وزارت نیرو، مقصر بوده. وزارت نیرو مقصر نیست. منتها باید برای مردم توضیح دهند. وزیر محترم نیرو باید در رادیو و تلویزیون برای مردم توضیح دهد و بگوید مشکل چه بوده و راه‌حل مشکل را باید پیدا و اجرایی و عملیاتی کنیم . مردم عزیز همراهی و کمک کنند اگر خدایی نکرده باز هم قطعی برق مورد نیاز است حتماً باید ساعاتش برای مردم مشخص شود که مردم در مشکل و رنج فراوانی نباشد.


امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.