تقویت رقابت‌پذیری و کاهش هزینه‌های مبادله

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید که تسهیل تولید صنایع ساخت‌محور منجر به افزایش تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا و افزایش تنوع صادرات می‌شود.
تقویت رقابت‌پذیری و کاهش هزینه‌های مبادله
تاریخ : ۱۴۰۰/۰۱/۱۶

نایب رئیس کمیسیون صنعت‌ومعدن اتاق تهران بر این باور است که تقویت رقابت‌پذیری و کاهش هزینه‌های مبادله از مهمترین مصادیق حمایت از تولید است.

کلاهی صمدی با اشاره به الزامات پشتیبانی از تولید که در نامگذاری سال جاری به آن توجه شده‌است، گفت: خوشبختانه از حدود یک سال پیش، مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی، امر مانع زدایی در فضای کسب وکار را با همکاری اتاق تهران در دستور کار قرار داده است. اکنون که شعار سال 1400 نیز «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» برگزیده شده، این حرکت باید با جدیت بیشتری ادامه پیدا کند و سایر نهادهای دولتی نیز باید همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند.

 او با بیان اینکه در سال‌های اخیر عمده تمرکز دولت و بخش خصوصی به بهبود شاخص سهولت کسب‌وکار معطوف بوده‌است، افزود: به رغم توجهاتی که در داخل کشور در زمینه شاخص سهولت کسب‌وکار صورت گرفته‌، شاخص رقابت‌پذیری از اهمیت بیشتری برخوردار است. درجه اهمیت این دو شاخص را می‌خواهم با ذکر یک مثال بیان کنم؛ شاخص سهولت کسب‌وکار به شما می‌گوید که برای مثال در این خاک چند درخت قابل کاشت است اما شاخص رقابت پذیری به این مساله توجه دارد که خاک این محیط برای کاشت درخت باید دارای چه ویژگی هایی باشد. بنابراین شاخص رقابت‌پذیری مسایل بنیادی‌تری را تبیین می‌کند.

کلاهی صمدی در ادامه «ضعف رقابت پذیری» و«بالا بودن هزینه‌های مبادله»را از جمله مشکلات ساختاری اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: عمده رشد صادراتی کشور به حوزه مواد خام اعم از فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی محدود شده و صنایع ساخت محور ایران نیز به دلیل وجود مشکلات ساختاری چون، ضعف رقابت‌پذیری و بالا بودن هزینه مبادله جریمه می‌شوند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: البته این نگرانی وجود دارد که دستگاه‌های اجرایی در مسیر اجرایی کردن شعار امسال به سیاق گذشته، صنایع بالادستی را در کانون توجه قرار دهند؛ چرا که این کوتاه ترین و هموارترین مسیر برای پشتیبانی از تولید خواهد بود. به عبارت دیگر، احتمالا بسترسازی و مانع زدایی از تولید 30 شرکت بزرگ در چند رشته فعالیت صنعتی، ساده تر از تسهیل امور چندین هزار شرکت‌کوچک و متوسط است که در سطوح مختلف فعالیت می‌کنند. بنابراین بیم آن می‌رود که بار دیگر صنایع ساخت محور که تولیدات آنها از ارزش افزوده بالاتری برخوردار است، قربانی منافع کوتاه مدت و زودبازده شوند.

او در ادامه گفت: شاید مهم ترین مصادیق پشتیبانی و مانع زدایی از تولید، تقویت رقابت پذیری و کاهش هزینه‌های مبادلاتی باشد که نتیجه آن افزایش تولید کالاهای ساخت محور با ارزش افزوده بالا و افزایش تنوع صادرات خواهد بود.


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.