سندیکای صنعت برق ایران؛ تنها تشکل رتبه A پلاس کشـور

طی ارزیابی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران، با بررسی شاخص‌های کلیدی عملکرد تشکل‌های اقتصادی، سندیکای صنعت برق ایران در بین تمامی تشکل‌های کشور، برای سومین سال متوالی برترین تشکل کل کشور شد و به عنوان تنها تشکل اقتصادی با رتبه +A در کل کشور شناخته شد.
سندیکای صنعت برق ایران؛  تنها تشکل رتبه A پلاس کشـور
تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
اتاق بازرگانی در سطح بندی تشکل‌های عضو خود، رتبه A+ را برای تشکل‌هایی " با جایگاه مرجعیت دانشی در حوزه مربوطه"در نظر گرفته که تنها سندیکای صنعت برق ایران حائز شرایط و شایستگی این رتبه شناخته شده است. 
در این ارزیابی که بر مبنای سازمان های کارفرمایی و به منظور سنجش عملکرد آنها در ایفای نقش میانجی‌گری بین دولت و بخش خصوصی، پایداری سازمانی و تداوم عملکرد متوازن صورت گرفته، ماموریت های چهارگانه تشکل‌های عضو اتاق بازرگانی در حوزه‌های حکمرانی، عضویت، ارائه خدمات، تنظیم‌گری و تاثیرگذاری بر سیاست‌ها بررسی شده است. 
اتاق بازرگانی در بررسی مولفه حکمرانی، میزان موفقیت تشکل‌های اقتصادی در تحقق ماموریت‌های مورد نظر و عملکرد اثر بخش آنها را ارزیابی کرده است. نکته کلیدی این است که مکانیزم حکمرانی یک تشکل اقتصادی می‌تواند زمینه‌ساز تداوم موفقیت یک تشکل و تقویت سرمایه اجتماعی آن در میان فعالان اقتصادی صنعت مربوطه شود. سندیکای صنعت برق ایران در این شاخص که شامل فاکتورهای متعددی نظیر سیستم مالی، مجمع عمومی و اساسنامه، مدیریت منابع انسانی، کمیته ها و کمیسیون ها، مکاتبات با اعضا و روابط عمومی است، حائز امتیاز عالی شده است. البته از دیگر فاکتورهای بررسی شده در حوزه حکمرانی می توان به بانک های اطلاعاتی، فناوری و اطلاعات، روش تامین مالی، برنامه ریزی و استراتژی و ساختار سازمانی و زیرساخت نیز اشاره کرد. برآیند بررسی همه این فاکتور کسب بالاترین امتیاز در حوزه حکمرانی بوده است.
در ارزیابی صورت گرفته عضویت به عنوان یکی از شاخص های اصلی بررسی شده است. چرا که عوامل موثر بر کیفیت مدیریت ارتباط با اعضا و پیگیری امور عضویت، نشان می دهد که این تشکل تا چه میزان توانسته ضمن برقراری ارتباط مستمر و موثر با اعضای فعلی، سایر بنگاه های اقتصادی غیرعضوی که طبق اساسنامه شرایط عضویت را دارند، شناسایی و ترغیب به عضویت کند.
سندیکای صنعت برق ایران پس از بررسی معیارهای میزان مشارکت شرکت های صنعت در تشکل، پرداخت به موقع حق عضویت توسط اعضا و نیز میزان پوشش و عضویت تعداد فعالان صنعت حائز بالاترین امتیاز شده است. 
تحلیل اتاق بازرگانی از شاخص خدمات که با تمرکز بر تقسیم بندی پیشنهادی بانک جهانی و در معیارهای خدمات آموزسی، پژوهشی، مشاوره‌ای و فنی ـ تخصصی، خدمات نمایشگاهی، همایش و رویدادها و گستردگی جغرافیایی ارائه شده، نشان می دهد که وضعیت سندیکا در زمینه خدمات نیز عالی ارزیابی شده است.
بخش دیگری از ارزیابی اتاق بازرگانی، به تحلیل وضعیت تشکل‌ها در مولفه تاثیرگذاری بر سیاست به عنوان سرشت اصلی شکل گیری انجمن های کسب و کار است. این مولفه در شرایطی مورد بررسی قرار گرفته که در طول بیش از 100 سالی که از شکل گیری انجمن ها و تشکل های اقتصادی با شکل مدرن کنونی می گذرد، آنها همچنان نتوانسته اند نیازها و خواسته های شاخه های مختلف کسب و کار را به شکل موثر در گستره عمومی و منظر سیاستگذاران قرار داده و منجر به تغییرات بنیادین شوند.
با این وجود بر اساس ارزیابی اتاق و بررسی معیارهایی نظیر کسب کرسی در نهادهای تصمیم گیری و حاکمیتی، شناسایی و ارتباط با سایر تشکل ها و نهادها، ارتباط با دولت، ارتباط با مجلس شورای اسلامی، ارتباط با رسانه، تغییر آیین نامه‌ها، بخشنامه‌ها و یا قوانین با محوریت تشکل و نقش و مشارکت در تشکل های بالادستی، سندیکای صنعت برق ایران در حوزه تاثیرگذاری بر سیاست‌های کلان هم حائز رتبه عالی شده و از این منظر نیز در صدر تشکل های اقتصادی کشور ایستاده است. 
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این ارزیابی، وضعیت تشکل های اقتصادی در مولفه تنظیم گری را هم تحلیل کرده است. این تحلیل که بر مبنای شاخص هایی نظیر مرجع بودن تشکل در ارزیابی کیفی بنگاه ها و نیز مرجع بودن در استعلام از سمت نهادهای مرتبط داخلی و خارجی صورت گرفته، نشان می دهد که یک تشکل تا چه حد در ایفای نقش خود به منظور جهت دهی به مطالبات بخش خصوصی در راستای پیاده سازی سیاست های کلان دولت و نیز برقراری ارتباط و تعامل موثر و هدفمند با نهادهای حاکمیتی و اجرایی موفق بوده است. اگرچه فضای دولتی اقتصاد ایران به ویژه در صنایع زیرساختی هنوز هم به سادگی به تشکل ها اجازه ایفای موثر چنین نقشی را نمی دهد اما سندیکای صنعت برق ایران با توجه به فعالیت ها و تعاملات گسترده خود با وزارتخانه های مرتبط و نهادهای بالادستی و تصمیم ساز کشور، موفق شده، در مولفه تنظیم گری هم به وضعیت مطلوب دست یابد. 
همانطور که پیشتر هم اشاره شد، برآیند این ارزیابی، سندیکا را به تنها تشکل اقتصادی کشور تبدیل کرد که با رتبه A+، قابلیت مرجعیت دانشی در حوزه صنعت زیرساختی برق را دارد. این دستاورد بیش از هر چیز حاصل مشارکت، همدلی و همراهی قریب به 570 شرکت عضو سندیکاست. به پشتوانه همین سرمایه اجتماعی ارزشمند و قابل اتکا سندیکا همواره تلاش کرده در سیاستگذاری ها و تصمیم سازی های این صنعت، دغدغه‌ها و مشکلات اعضا را دنبال کرده و راهبردهایی عملیاتی برای حل مشکلات موجود ارائه دهد. 
سندیکای صنعت برق ایران کسب این افتخار را به شرکت های محترم عضو و نیز دست اندرکاران و مدیران محترمی که در قالب هیات مدیره و کمیته های عمومی و تخصصی با این تشکل همکاری و مشارکت دارند تبریک عرض می نماید. 
امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.