باید صدای واحدی از بخش خصوصی در حوزه انرژی شنیده شود

در نشست کمیسیون تخصصی انرژی اتاق ایران درباره نحوه اثرگذاری کمیسیون روی موضوع‌های کلان حوزه انرژی بحث شد؛ باید صدای واحدی از تشکل‌های بخش خصوصی حوزه انرژی به نهادهای حاکمیتی و سیاست‌گذاری عرضه شود.
باید صدای واحدی از بخش خصوصی در حوزه انرژی شنیده شود
تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۰۶

نشست تخصصی کمیسیون انرژی اتاق ایران به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار شد. در این نشست که ریاست آن را حمیدرضا صالحی به عهده داشت، ابتدا درباره مسائل حوزه انرژی و اخبار روز گفت‌وگو کردند. بعد از آن درباره برنامه‌های کمیسیون انرژی اتقا ایران در تدوین سیاست‌های برنامه هفتم توسعه گفت‌وگو شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در ابتدا به مصوبه اخیر توانیر اشاره کرد؛ مصوبه توانیر به شرکت توزیع به‌عنوان صاحب شبکه برای فروش برق بالای 5 مگاوات از طریق بورس اجازه داده است؛ خریداران و تولیدکنندگان می‌توانند در بورس انرژی آن را به قیمت واقعی تبادل کنند. نکته مهم این است که اتاق ایران و کمیسیون انرژی از ابتدا بارها این موضوع را پیگیری کرده است ولی با تبصره‌ای که وزارت نیرو ابلاغ کرده عملاً ما به سمت واقعی‌سازی قیمت انرژی به آن معنا که باید، نخواهیم رفت.

بعد از آن فریدون اسعدی، عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران از برگزاری نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی در کیش گفت و اینکه در این نمایشگاه فرصت‌های تولید داخل نشان داده شده است.

اسعدی گفت: اما مسئله اصلی اینجاست که ما بازارهای منطقه‌ای را به دلیل سیاست‌های نادرست در حوزه انرژی و قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی و خوراک از دست می‌دهیم. باید به نهاد رگلاتوری که بارهای در کمیسیون انرژی اتاق ایران به وجود و اهمیت آن اشاره شده، توجه شود ولی متاسفانه وزارت نیرو هیچ انعطافی از خود نشان نمی‌دهد.

بعد از آن علی شمس اردکانی از بازگشت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به پیمان پاریس گفت؛ بازگشت آمریکا به پیمان پاریس به این معناست جرائم کنوانسیون احرایی خواهد شد. ما باید ملزم باشیم که پروتکل‌های حوزه زیست محیطی را رعایت کنیم. تولید co2 در دنیا با GDP ارتباط مستقیمی دارد ولی متاسفانه در ایران اینگونه نیست؛ ما بیشترین تولید گاز گلخانه ای را داریم و ارتباطی با نرخ GDP در ایران ندارد. برای همین باید قواهد و کمیته‌هایی برای جلوگیری از تولید گازگلخانه تشکیل شود.

بعد از آن صالحی تاکید کرد که در سفری که به جنوب ایران داشته و بازدیدی که از مجتمع‌های پتروشیمی داشته، آلاینده‌ها و وضعیت مصرف غیراستاندارد را به چشم دیده است. در کمیسیون اتاق ایران کمیته کربن با همین هدف تشکیل شده و فعالیت می‌کند.

بعد از آن فرج معماری از مشکلات بخش خصوصی گفت و اینکه بخش خصوصی همچنان نمی‌تواند پول خود را به کشور بازگرداند، هزینه‌های مبادله به دلیل واسطه‌ها خیلی بالاتر است و این درنهایت به ضرر تولید و اقتصاد کشور است.

او تاکید کرد: بخش خصوصی باید قبل از تصمیم‌گیری دولت و مجلس بتواند در فرایند و روند تصمیم‌گیری اثرگذار باشد.

بعد از آن آرش نجفی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران هم از تلاش اتاق ایران برای احقاق حق بخش خصوصی گفت و اینکه کمیسیون چگونه سعی می‌کند در حوزه انرژی اثرگذار باشد.

بعد از آن مهدی مسائلی گفت که ما تابه حال چند نامه به شرکت توانیر و وزارت نیرو فرستاده‌ایم و اگر قرار هست که کسی به این نامه‌ها پاشسخی ندهد، مکاتبات با سربرگ اتاق خیلی معنادار نیست. وزارت نیرو باید به بخش خصوصی، تشکل‌های بخش خصوصی جوابگو باشد.

او در ادامه از موضوع تبصره 80 بودجه سال 1356 گفت که در الحاقیه بودجه 1400 هم آمده است. ما باید این موضوع را پیگیری کنیم و این در مصوبات مجلس هم بوده است.

او تاکید کرد که با قید فوریت باید این موضوع پیگیری شود وگرنه حجم بالایی از هزینه‌ها از بین خواهد رفت.

بعد از آن به بخشنامه مقاطعه‌کاران به‌عنوان یکی از چالش‌های اصلی بخش خصوصی با سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و اینکه باید کسانی که از اتاق ایران با سازمان تأمین اجتماعی گفت‌وگو می‌کنند با صدای واحد و وحدت رویه این کار را انجام دهند. کمیسیون باید این موضوع را پیگیری کند تا صدای واحدی از اتاق به بیرون برود.

بعد از آن بار دیگر رئیس کمیسیون انرژی گفت که تمام سعی ما این است که صدای واحدی از اتاق به گوش دولت و نهادهای حاکمیتی برسد. چند صدایی حتماً یکی ازر مشکلات اساسی ماست و باید به سمت اجماع حداکثری پیش برویم.

او تاکید کرد: همچنین تمام تلاش ما این است که در برنامه هفتم توسعه اثرگذاری مثبتی داشته باشیم. در حال حاضر کمیته ای در اتاق ایران تشکیل شده که خیلی از کمیسیون‌ها عضو این کمیته هستند؛ ما سعی می‌کنیم اثربخشی اتاق ایران را بیشتر کنیم.

بعد از آن روح‌الله مهدوی گزارشی درباره چارچوب پیشنهادی بایسته‌های بخش انرژی در برنامه هفتم توسعه ارائه داد و در ادامه بیات راهکارهای لازم را در حوزه برق در برنامه هفتم توسعه توضیح داد.

بعد از آن علی پناهی درباره تأمین مالی در حوزه انرژی گفت که در اسناد بیشتر بانک‌محور است درحالی که الان شیوه‌های متعددی است که می‌توان از آن استفاده کرد. و باید استاد بالادستی جای داشته باشد.

 در ادامه اسعدی از پیش‌نگری در موضوع‌هایی گفت که در فضای کسب و کار اثرگذار است. ما در کمیسیون انرژی اتاق ایران فضای کسب و کار را رصد می‌کنیم اما باید از بخش پارلمانی اتاق ایران هم در نشست‌های کمیسیون‌ها حضور داشته باشند تا با اطلاعات دقیق‌تر و با اجماع نظر در نشست‌های مجلس شورای اسلامی حاضر باشند.

بعد از آن صالحی تاکید کرد که ما از هیچ مطالبه مورد نظر بخش خصوصی چشم پوشی نکرده‌ایم.

در ادامه اسدالله قره‌خانی گفت که برخی از سیاست‌گذاری‌های کلان بر عهده مجلس و دولت است ما نباید به مسیر سیاست‌گذاری کلان وارد شویم ولی باید از تمام بسترهای لازم برای پررنگ‌تر کردن نقش مشورتی خود بهره بگیریم.

صالحی در پایان نشست گفت که ما باید روزی محورهای اصلی که به‌عنوان وظیفه در دستور کار داریم حرکت کنیم. سعی کنیم نهادهای رگلاتوری را مورد توجه مشکلات بخش خصوصی کرده و برای اصلاح وضعیت پیشنهاد عملیاتی ارائه دهیم.


امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.