سود تعرفه‌گذاری‌های غلط برق در جیب صنایع پرمصرف

رئیس هیات مدیره سندیکا گفت: اجرای طرح برق امید نه تنها ثمره‌ای برای صنعت برق نخواهد داشت، بلکه پیام اشتباهی هم به سیاستگذاران و تصمیم‌گیران مملکت می‌رساند که وضعیت صنعت برق به قدری خوب است که می‌تواند بخشی از مصرف را رایگان کند.
سود تعرفه‌گذاری‌های غلط برق در جیب صنایع پرمصرف
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۹/۱۸

علی بخشی، رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران در گفتگو با نود اقتصادی درباره اجرایی شدن طرح برق امید گفت: این طرح از نظر اجرایی و فنی قابل اجراست، چون قابلیت اندازه‌گیری دارد و مصارف را می‌توان در بازه تعیین شده مشخص کرد و پولی از کم مصرف‌ها نگرفت. اما اجرای آن کار درستی نیست. در واقع رایگان کردن برق کم‌مصرف‌ها قسمتی از بسته‌ای بود که برای اصلاح تعرفه‌های برق تعریف شده بود. 

وی در ادامه درباره بسته اصلاح تعرفه‌های صنعت برق گفت: طبق این بسته قرار بود تعرفه خانوارهای کم مصرف، رایگان شود، برای صنایع پرمصرف که محصولات صادراتی دارند، تعرفه های آزاد و قیمت تمام شده محاسبه شود و برای میانگین این دو فرمول‌گذاری جدیدی شود. یعنی یک بسته اقتصادی برای صنعت برق تعریف شده بود که بنا بود بر آن اساس اصلاح هوشمندی درباره تعرفه‌ها اتفاق بیفتد که متاسفانه از این بسته کامل، تنها یک بخشی که رایگان کردن تعرفه‌های کم مصرف‌های خانگی  بود، در مسیر اجرا قرار گرفته و بقیه موارد مورد بی‌توجهی واقع شده است.

رئیس هیات مدیره سندیکا افزود: اجرای این طرح نه تنها ثمره‌ای برای صنعت برق نخواهد داشت، بلکه پیام اشتباهی هم به سیاستگذاران و تصمیم‌گیران مملکت می‌رساند که وضعیت صنعت برق به قدری خوب است که می‌تواند بخشی از مصرف را رایگان کند.

بخشی با اشاره به بدهی50 هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به پیمانکاران، سازندگان و تولیدکنندگان صنعت برق، تصریح کرد: این بدهی از مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و قیمت فروش برق حاصل شده است. البته طبق قانون مقداری از درآمد حاصل از هدفمندی باید توسط سازمان هدفمندی به وزارت نیرو برمی‌گشت که برنگشته است. اخیرا رئیس کمیسیون انرژی مجلس در این زمینه مکاتباتی با سازمان هدفمندی داشته است اما هنوز پولی پرداخت نشده است.  

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وضع اقتصاد صنعت برق بسیار شکننده است، گفت: هر ساله این مطالبات سنگین‌تر و وضعیت اقتصادی صنعت برق بدتر می شود. امروز که با تغییر قیمت‌های مواد اولیه و ارز، قیمت تمام شده برق افزایش پیدا کرده است، مشکلات این صنعت هم بیشتر شده است. ما یک سیکل معیوب در اقتصاد برق داریم که اگر توجهی به آن نشود با خاموشی‌ها مواجه خواهیم شد. امروز یارانه‌هایی که برای صنایع پرانرژی و پرمصرف داده می‌شود از جیب دولت نیست بلکه از جیب وزارت نیرو و صنعت برق پرداخت می‌شود. میزان سود سالانه این صنایع، واقعی نیست، بلکه به اشتباه و طی تعرفه‌گذاری غلط از وزارت نیرو خارج شده و خود را به صورت سود نشان می‌دهد. 

رئیس هیات مدیره سندیکا با اشاره به اهداف دولت از اجرای این طرح، ادامه داد: یکی از اهداف طرح تشویق و ایجاد انگیزه برای پرمصرفان و کسانی است که خط مجاز مصرف را رد کردند، هدف از این کار نیز صرفه‌جویی در صنعت برق است. هدف دوم کمک به اقشار ضعیف جامعه است. ما مخالفتی با کمک به این قشر نداریم اما منابع این کمک‌رسانی باید از درآمد حاصل از پرمصرف‌ها پرداخت شود نه اینکه باری بر دوش صنعت برق بگذارد.  

بخشی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت بعدی هم در اجرای این طرح تعهد داشته باشد بهتر است با هوشمندی کل بسته تعریف شده برای اصلاح تعرفه‌های صنعت برق را اجرایی کند نه فقط تنها یک بخش از آن را. نمی‌شود هزینه‌های ناشی از حذف تعرفه کم مصرفان خانگی را بر دوش صنعت برق گذاشت. امروز صنعت برق تاوان نوع تعرفه‌‌گذاری‌های این صنعت را می‌دهد. 


امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.