واقعی سازی نرخ برق، کلید رشد سرمایه گذاری

با اعلام وزیر نیرو، خرید برق از انحصار دولت خارج شده است بنابراین صنایع با مصرف بیش از پنج مگاوات برق می توانند از بورس انرژی برق بخرند. این فرصتی برای تولیدکننده برق است تا قیمت برق تولیدی خود را بدون دخالت دولت تعیین کند
واقعی سازی نرخ برق، کلید رشد سرمایه گذاری
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۷/۲۷

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران و عضو هیات مدیره سندیکا 

نرخ سرمایه گذاری در کشور در سال های اخیر کاهش یافته و در صنعت برق هم نرخ سرمایه گذاری منفی بوده است. به همین دلیل با نزدیک شدن به پیک مصرف برق، خاموشی های مدیریت شده در صنایع اعمال می شود. پرداخت خسارت به بعضی صنایع توسط شرکت برق و مشکلات صنایع در تامین برق از جمله پیامدهای عمده کاهش سرمایه گذاری در این صنعت است. نکته مهم تر اینکه با خروج اقتصاد کشور از رکود مصرف برق هم افزایش پیدا می کند بنابراین باید زمینه افزایش سرمایه گذاری در این صنعت را فراهم کرد.  

خوشبختانه با اعلام وزیر نیرو، خرید برق از انحصار دولت خارج شده است بنابراین صنایع با مصرف بیش از پنج مگاوات برق می توانند از بورس انرژی برق بخرند. این فرصتی برای تولیدکننده برق است تا  قیمت برق تولیدی خود را بدون دخالت دولت تعیین کند. نقش آفرینی تولیدکننده در تعیین قیمت تمام شده برق از نکات امیدوارکننده در افزایش نرخ سرمایه گذاری در این صنعت است و در افزایش صادرات برق هم اثرگذار است. واقعی سازی نرخ انرژی می تواند نقدینگی در بازار پول را به مسیر ساخت نیروگاه ها هدایت کند.

غیر از این، عرضه برق امید برای 8.5 میلیون خانوار ایرانی سیاست تازه ای است که می تواند به واقعی سازی قیمت برق کمک کند و امکان سرمایه گذاری در صنعت برق را بالا ببرد. از آنجایی که قدرت خرید خانوار در سال های گذشته کاهش یافته است، سیاست دولت معطوف به حمایت از مشترکان کم مصرف است. برق در ایران در سه بخش تجاری و اداری، مسکونی و صنعتی توزیع می شود. حمایت بیشتر دولت از مشترکان کم مصرف در بخش مسکونی علاوه بر اصلاح الگوی مصرف می تواند به تمرکز بیشتر در واقعی سازی نرخ در بخش صنعتی و تجاری بینجامد و واقعی سازی نرخ هم رشد سرمایه گذاری را به دنبال دارد.


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.