تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور تحت پوشش بیمه نیستند

رئیس کمیته انرژی‌های تجدید‌پذیر سندیکای صنعت برق ایران بیان کرد: نیروگاه‌ها در زمان احداث تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی و مهندسی قرار دارند اما بعد از اینکه به مرحله بهره برداری می‌رسند، تحت پوشش بیمه قرار ندارند.
تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور تحت پوشش بیمه نیستند
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۶/۲۴

به گزارش سندیکای صنعت برق ایران به نقل از اقتصاد آنلاین، کریم کبیری با توضیح اینکه برای اطمینان از عملکرد نیروگاه‌ها در دوران بهره برداری و فعالیت بدون عیب آنها و اینکه عملکرد و کارکرد آنها تضمین شده باشد می توان از صنعت بیمه کمک گرفت اما  شرکت های بیمه ای تاکنون وارد این حوزه نشده اند.

رئیس کمیته انرژی های تجدید پذیر سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به پوشش بیمه ای تضمین عملکرد در کشورهای دیگر، افزود: در برخی از کشورها ، شرکت ها برای پشتیبانی تضمین عملکرد از شرکت های بیمه ای کمک می گیرند یعنی شرکت های بیمه ای تضمین عملکرد محصولات را پوشش می دهند که این اتفاق می تواند در داخل کشور هم رخ دهد.

کبیری، با بیان اینکه تاکنون در حوزه تجدیدپذیر همچین بیمه نامه ای ارائه نشده است، اظهارکرد: در بخش توربین های بادی دو شرکت پیشرو، مپنا و صبا نیرو هستند که به دلیل اینکه هنوز مشتری خصوصی زیادی ندارند اقدامی به خرید همچین بیمه نامه ای نکرده اند.

به گفته وی، در بخش ساخت پنل های خورشیدی هم 6 شرکت فعال وجود دارند که دوشرکت تالسان انرژی و سولار صنعت فیروزه پیشرو هستند و آنها هم از چنین امکانات بیمه ای بهره مند نیستند.

وی خاطرنشان کرد: صنعت بیمه می تواند در بخش گرفتن تسهیلات از بانک ها به وسیله بیمه نامه اعتباری به حوزه انرژی های تجدید پذیر کمک کند.

رئیس کمیته انرژی های تجدید پذیر سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی در خصوص اینکه شبکه بانکی می تواند قرارداد تضمینی برق تجدیدپذیر رابین مشتریان و وزارت نیرورا به عنوان وثیقه بانکی تسهیلاتی قبول کند، گفت: بانک ها این بخش نامه را اجرایی نکرده و آن قرارداد را به عنوان وثیقه اخذ تسهیلات قبول ندارند.

کبیری ادامه داد: اگر شرکت های بیمه ای بتوانند با بیمه نامه اعتباری ، قراردادهای تضمین خرید برق را پوشش دهند آن وقت بانک ها بیمه نامه اعتباری را تائید کرده و تسهیلات در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیردو بدینوسیله یکسری از مشکلات سرمایه گذاران برای اخذ تسهیلات بانکی از بین می رود.

وی، با بیان اینکه در حال حاضرتجهیزات نیروگاهها به صورت فراگیر بیمه نیستند، افزود: توربین های بادی به دلیل اینکه در ارتفاعات بلند قراردارند معمولا مجهز به صاعقه گیر هستند و پیش بینی صاعقه برای آنها شده و پنل های خورشیدی هم از صاعقه گیر استفاده می کنند که آسیبی به پنل ها وارد نشود.

رئیس کمیته انرژی های تجدید پذیر سندیکای صنعت برق ایران اظهار کرد: درحال حاضر تجهیزات نیروگاهها به صورت فراگیر بیمه نیستند شاید تعداد اندکی از نیروگاه داران از بیمه استفاده کرده باشند.

کبیری گفت:  کمیته انرژی های تجدید پذیر سندیکای صنعت برق ایران بزرگترین و قدیمی ترین تشکل صنعت برق ایران است و بالغ بر 513 شرکت حقوقی اعم از شرکت های مهندسی، پیمانکاری، تولید کننده، بازرگانی و بهره بردار عوض آن هستند.


امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.