ایجاد سیستم نظارتی موثر؛ پیش نیاز تسهیل تامین مواد اولیه صنایع ساخت محور

عضو هیات رییسه اتاق تهران گفت: نظر به اهمیت تاثیر اصناف در بهبود اقتصادی، بی‌توجهی به بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی کشور ضربات جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد و یک سیستم نظارتی حکومتی قوی و نیرومند لازم است تا بتوان مایحتاج اولیه و ضروری بخش تولید را تامین کرد.
ایجاد سیستم نظارتی موثر؛ پیش نیاز تسهیل تامین مواد اولیه صنایع ساخت محور
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۶/۱۸

شرکت‌های کوچک و متوسط در بحران شدید اقتصادی امروز بیشترین قربانی را داده‌اند. بنگاه‌های اقتصادی بزرگ حتی در صورت تعدیل کارکنان یا تعطیلی دائم بازهم از ذخایر نقدی و پشتوانه‌های اقتصادی یا حمایت‌های دولتی برخوردارند و در بدترین حالت ممکن می‌توانند به بورس و فروش سهام خود پناه آورند. اما شرکت‌های SME اغلب از این امکان هم بی‌بهره‌اند و برای ورود به بازار سرمایه باید از هفت خوان رستم بگذرند؛ تازه اگر بوروکراسی‌ها و ضوابط دست و پاگیر بگذارد که بگذرند. در چنین شرایطی «فاطمه مقیمی»‌، عضو هیات رییسه اتاق تهران پنجره واحد کسب و کار را که اخیرا افتتاح شد، کلید این در بسته می‌داند و معتقد است این اقدام اتاق بازرگانی می‌تواند شرایط ورود شرکت‌ها را به بازار سرمایه تسهیل و تسریع کند. در ادامه، گفتگوی ما را با این کارآفرین اقتصادی و عضو هیات رییسه اتاق تهران می‌خوانید.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و بحران کمبود نقدینگی بخش صنعت، بنگاه‌های اقتصادی برای حفظ نقدینگی و تامین مالی مورد نیاز خود چه مسیرهایی را می‌توانند در پیش گیرند؟

نظر به اینکه بنگاه‌های کوچک و متوسط به لحاظ مالی بسیار ضعیف هستند و شرایط اقتصادی خوبی ندارند، به راحتی نمی‌توانند به فعالیت‌های پرریسک و پرمحابا بپردازند یا دست از کار کشیده و متوقف شوند. متاسفانه در حال حاضر انجام فعالیت اقتصادی در کشور سخت و پرخطر شده و روز به روز بر شدت بحران‌های مالی افزوده می‌شود. این امر دلایل متعددی دارد که فشار تحریم‌های اقتصادی در طی سالیان مدید و شیوع بیماری کرونا در ماه‌های اخیر از آن جمله است. ویروس ناشناخته کرونا که علاوه بر گرفتن جان انسان‌ها در سراسر جهان، رونق اقتصادی را هم کاهش داده به سهم خود محدودیت‌های تجاری زیادی به بار آورده است.

فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارهای کوچک با شرایط اقتصادی و تجاری تحریم‌زده کشور ارتباط مستقیم دارد. کلیه واحدهای صنعتی که در گذشته مواد اولیه تولیدات خود را از کشورهای خارجی تامین می‌کردند، اکنون امکان واردات کالاهای اساسی و تجهیزات و مواد اولیه لازم را ندارند و در شرایط فعلی با بسته شدن مرزها و عدم تبادل ارزی با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند. چنانچه امروز شرکتی بخواهد در یک چارچوب مشخص برنامه‌ای را طرح‌ریزی و دنبال کند، حتی اگر برای پیش‌آمدهای فورس ماژور یا اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی درصدی تلورانس هم در نظر بگیرد، با توجه به شرایط بی‌ثبات کشور امکان دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی‌شده خود را نخواهد داشت. 

در حال حاضر شرکت‌های صنعتی درگیر بازارها و ریسک‌های غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل شناخت هستند. البته تمام کشورهای دنیا به نوعی دچار تورم و بحران‌های مالی هستند و در ایران این مساله به دلیل تحریم‌ها و جنگ‌های روانی پیش‌آمده با آمریکا و کشورهای اروپایی خاص‌تر شده است. وقتی ما از تحریم‌ها صحبت می‌کنیم، بحثمان عدم ورود کالا یا صدور آن نیست؛ بلکه آنچه شرایط را دچار عدم تعادل ساخته مشکلات و معضلات اقتصادی ریشه‌ای است که ناشی از تک‌محصولی بودن کشور است. وقتی شما اقتصاد کشور را بر مبنای اقتصاد پایه‌ای فروش نفت بودجه‌بندی می‌کنید، کشور بسیار آسیب‌پذیر می‌شود و با یک بالا و پایین شدن قیمت نفت یا عدم فروش آن به واسطه تحریم‌ها، کل اقتصاد تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 

در حال حاضر وضعیت صادرات کشور چگونه است؟

واحدهای بازرگانی که در حوزه صادرات کالا فعالیت می‌کنند در صورت صدور کالا به جهت عدم تبادل ارزی و مساله FATF امکان برگشت ارز حاصل از فروش محصول خود را ندارند. کشور ما سال‌هاست با تحریم‌های مختلف از جمله تحریم‌های بانکی روبه‌روست. 

عدم ثبات اقتصادی کشور و نوسانات قیمت ارز و دلار ــ‌که اکنون به 20 هزار تومان رسیده است‌ــ برای بخش خصوصی از جمله بنگاه‌های کوچک و متوسط دل‌نگرانی ایجاد کرده است. وضعیت فعلی این بی‌اعتمادی را در فعالان بخش خصوصی به وجود می‌آورد که آیا کالایی که در انبارهایشان موجود است در صورت فروش می‌تواند جایگزین داشته باشد؟ به چه بهایی؟ این فعالان به این فکر می‌کنند که آیا نگه داشتن همان کالا برایشان به‌صرفه‌تر نخواهد بود؟ تمام این مسائل از یک اقتصاد بیمار نشات می‌گیرند. نظر به اهمیت تاثیر اصناف در بهبود اقتصادی، بی‌توجهی به بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی کشور ضربات جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد و یک سیستم نظارتی حکومتی قوی و نیرومند لازم است تا بتوان مایحتاج اولیه و ضروری بخش تولید را تامین کرد. 

آیا بازارهای سرمایه امکان تامین مالی صنایع به‌ویژه بخش‌های زیرساختی را فراهم می‌کند؟

اگر مدیریت و نظارت صحیح در کارها و اجرای قوانین باشد شرکت‌های کوچک و متوسط آمادگی ورود به بورس را پیدا می‌کنند. چنانچه این شرکت‌ها از صورت‌های مالی شفاف، شناخت بازار سرمایه و توانایی تحلیل و ارزیابی روند نزولی و صعودی بورس برخوردار باشند می‌توانند از طریق بورس و فرابورس تامین مالی موردنیاز خود را محقق ساخته و به لحاظ اقتصادی یک روند روبه‌رشد را تجربه کنند.

اتاق بازرگانی برای تسهیل ورود شرکت‌ها به بازارهای سرمایه چه اقداماتی به انجام رسانده است؟

اقدام اخیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این راستا ایجاد سامانه پنجره واحد کسب و کار بوده که به صورت فیزیکی و مجازی انجام شد. آغاز به کار پنجره واحد کسب و کار به رونق اقتصادی کشور و فعالیت‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط کمک زیادی خواهد کرد و از بوروکراسی سنگین و پیچیده شروع یک کسب و کار خواهد کاست. ضمن اینکه قرار است زمینه‌ای فراهم شود تا شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه بتوانند در این پنجره ثبت نام کنند و درخواست آنها در سریع‌ترین زمان ممکن بررسی شود.


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.