وزارت نیرو اعلام تنفس برای قراردادها را پذیرفت

معاون وزیر نیرو با تاکید بر مطالبه بخش خصوصی صنعت برق درباره ضرورت اعلام تنفس درباره قراردادها گفت: برای قراردادهای صنعت برق حتما دوره تنفس اعلام خواهد شد و ما این موضوع را در دستور کار وزارت نیرو قرار خواهیم داد.
وزارت نیرو اعلام تنفس برای قراردادها را پذیرفت
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۴/۱۰

جلسه مشترک کمیسیون‌های انرژی و اقتصاد کلان اتاق ایران با حضور همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، علی شمس اردکانی رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران، محمدرضا انصاری مسئول راهبردی کمیسیون‌های تخصصی اتاق، پیام باقری نایب رئیس سندیکای صنعت برق ایران، فریدون اسعدی مدیر گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و سایر اعضای کمیسیون‌ها برگزار شد. 

شرایط صنعت برق فورس ماژور است

پیام باقری، نایب رئیس سندیکا و رئیس کمیته برق کمیسیون انرژی اتاق تهران با اشاره به آغاز فعالیت کمیته برق این کمیسیون اظهار داشت: با بررسی‌های انجام شده از سوی خبرگان و پیشکسوتان صنعت برق در کمیته برق، موضوعات رگولاتوری برق، نظام حقوقی و قراردادهای صنعت برق و صادرات به عنوان سه محور اصلی برای پیگیری تعیین شده است. 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه صنعت برق صنعتی پیشرو در صادرات خدمات فنی و مهندسی و انرژی برق است، تصریح کرد: ریشه اصلی مشکلات امروز صنعت برق، اقتصاد ناتراز آن است و این امر منبعث از طرح تثبیت قیمت‌ها در مجلس هفتم است که تفاوت بین قیمت تمام شده و تکلیفی برق را به اسم یارانه به صنعت برق تحمیل کرد. 

نایب رئیس سندیکا با اشاره به اینکه ما اولین کشور در دنیا هستیم که در حوزه انرژی یارانه پرداخت می‌کنیم، افزود: در آن مقطع، جبران یارانه‌ها با درآمدهای حاصل از محل فروش نفت تراز می‌شد اما با تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان و مشکلات درآمدهای نفتی، سرمایه‌گذاری در صنعت برق که صنعتی سرمایه‌بر است، با کمبود منابع مواجه شد. صنعت برق اگر بخواهد سالی 5 هزار مگاوات نیروگاه وارد مدار کند، همراه با شبکه انتقال و توزیع باید رقمی حدود 4 الی 5 میلیارد دلار هزینه کند که با کمبودهای موجود این رقم قابل پوشش نیست و آثار این کمبود امروز در مشکلات صنعت برق نمود پیدا کرده است. 

باقری با تاکید بر اینکه مشتری نهایی فعالان صنعت برق، دولت است و تمام مشکلات اقتصادی دولت بر این صنعت تاثیر خواهد گذاشت، تصریح کرد: نوسانات نرخ ارز قیمت نهاده‌های تولید در صنعت برق را افزایش داده است به طوری که اجرای بسیاری از قراردادهای صنعت برق مقدور نیست.

وی با اشاره به اینکه صنعت برق باید با استفاده از ظرفیت‎های قانونی مورد حمایت قرار بگیرد، ادامه داد: طبق بند «و» تبصره یک ماده واحده بودجه سال ۹۹، تهاتر نفت به عنوان ابزار وصول بدهی بخش خصوصی از دولت است. لذا صنایع مختلف به خصوص صنعت برق می‌توانند برای وصول مطالبات خود از این ابزار بهره بگیرند، البته وزارت نفت مقاومت‌هایی داشته اما اتاق باید در این زمینه حمایت کند تا موضوع به نتیجه برسد. 

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران تصریح کرد: علاوه بر نوسانات ارز، شیوع ویروس کرونا نیز بخش‌های مختلف تولید، پیمانکاری و زنجیره تامین صنعت برق را دچار اختلال کرده و هزینه‌های ناشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بر فعالان این صنعت تحمیل نموده است و علیرغم پیگیری‌های انجام شده صنعت برق در بین صنایع آسیب‌دیده از ویروس کرونا شناخته نشده که از معاون وزیر در امور برق و انرژی درخواست داریم به عنوان دستگاه اجرایی ذیربط در این زمینه فعالان صنعت برق را همراهی کنند. 

مهندس باقری در پایان تاکید کرد که با توجه به شرایط اقتصادی و معضلاتی که به دنبال شیوع کرونا در کشور به وجود آمده است، باید شرایط فورس ماژور برای قراردادهای صنعت برق اعلام شود و دوره تنفس برای تعیین تکلیف قراردادهای متاثر از این شرایط در نظر گرفت. ایجاد فرآیند پایدار و مستمر برای پرداخت مطالبات بخش خصوصی نیز مطالبه‌ بعدی از وزارت نیرو است که امیدواریم با حمایت وزارت نیرو بتوان مطالبات فعالان این عرصه را هر چه سریعتر وصول کرد. 

اعلام دوره تنفس برای قراردادهای صنعت برق 

در ادامه این جلسه همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ضمن تقدیر از سندیکای صنعت بر ق ایران گفت: سندیکا به عنوان نهادی خارج از وزارت نیرو در حوزه‌های بسیاری به ما کمک کرده است که فهرست اقدامات این تشکل نشان از نقش اساسی آن در پیگیری و حل مشکلات صنعت برق دارد. 

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو با همه مشکلات موجود در حوزه فنی همه تعهدات خود را انجام داده است، تصریح کرد: ما در امور فنی تمام تلاش خود را به کار گرفتیم اما با توجه به مشکلات تحریم‌ها و نوسانات ارز، نیازمند همراهی اتاق و تمامی فعالان صنعت برق هستیم که می‎توانند به ویژه در موضوع اقتصاد برق کمک کنند. 

حائری با اشاره به اینکه امروز صنعت برق صنعت خوداتکا و خودکفایی است، ادامه داد: ما امروز توانمندی بالایی در این حوزه داریم لذا می‌توانیم علاوه بر صادرات انرژی و خدمات فنی و مهندسی در صادرات تکنولوژی نیز قدم برداریم که با دانش موجود در این صنعت، در این زمینه موفق خواهیم شد. 

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه ایران در زمینه کنترل فرکانس جزء سه کشور اول دنیاست، افزود: صنایع پشتیان مانند صنعت برق باید مورد حمایت قرار بگیرند و ما باید در کنار هم حق و حقوق این صنعت را دنبال کنیم. 

وی با اشاره به این موضوع که وزارت نیرو 45 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در ماه‌های اول سال به خاطر شرایط کرونا وصولی از مردم نداشته است اما ما همچنان پیگیر پرداخت مطالبات بخش خصوصی هستیم.

حائری در پایان با تاکید بر مطالبه بخش خصوصی صنعت برق درباره ضرورت اعلام تنفس درباره قراردادها گفت: برای قراردادهای صنعت برق حتما دوره تنفس اعلام خواهد شد و ما این موضوع را در دستور کار وزارت نیرو قرار خواهیم داد. 


امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.