لزوم جبران افزایش هزینه‌ها در قالب تعدیل‌های قراردادی

هفتاد و سومین جلسه دوره هفتم هیات ‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران، هجدهم خرداد سال جاری با حضور اعضای هیات مدیره و بازرسین سندیکا به صورت حضوری و برخط برگزار شد.
لزوم جبران افزایش هزینه‌ها در قالب تعدیل‌های قراردادی
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۴/۰۷

در ابتدای جلسه گزارشی از اهم اقدامات صورت گرفته در طول یک هفته اخیر توسط دبیر سندیکا ارائه شد. در این گزارش به پیگیری مطالبات اعضا از شرکت توانیر و وزیر نیرو از محل منابع ارزی تامین شده از کشور عراق، پیگیری اصلاح و تسری دستورالعمل جبرانی آثار تغییرات ارز به قراردادهای جاری از نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و نیز انجام هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری جلسه مابین دفتر هماهنگی انتقال توانیر با کمیته سازندگان یراق آلات انتقال اشاره شد. همچنین پیگیری تعدیل قراردادها بر اساس افزایش هزینه حقوق و دستمزد از سازمان برنامه، پیگیری تبیین بخشنامه 14/5 جدید درآمد در حوزه صنعت برق از سازمان تامین اجتماعی و نیز جلسه با کارشناسان معاونت هماهنگی توزیع توانیر درخصوص قراردادهای اعضا با شرکت‌های توزیع بخشی از این گزارش بود. 

در ادامه گزارشی از جلسه با کارشناسان معاونت توزیع شرکت توانیر توسط دبیر سندیکا ارائه و به این نکته اشاره شد که براساس استعلام بعمل آمده از 35 شرکت توزیع سراسر کشور، 403 قرارداد که تاریخ آن مربوط به قبل از 97/01/01 بوده است در این معاونت بررسی شده و از این تعداد 196 قرارداد حتی در صورت فسخ از سرگرفته می‌شوند، 73 قرارداد خاتمه داده شده، 128 قرارداد با اعمال 25 درصد کاهش به اتمام رسیده و 6 قرارداد نیز فسخ شده است. همچنین تاکید شد که در این جلسه با ارجاع شرکت‌ها به سندیکا به منظور بررسی اولیه موارد اختلاف با کارفرمایان موافقت شده است. بر این مبنا مقرر شد لیست قراردادهای تعیین تکلیف شده بررسی و گزارشی در این خصوص به هیات مدیره ارائه شود. 

با توجه به اینکه در جلسه مذکور پیشنهاداتی در خصوص همکاری سه جانبه سندیکا، توانیر و سیستم بانکی برای اجرایی کردن روش های نوین تامین مالی قراردادها مطرح گردیده، مقرر شد کمیته مالی بانکی و کمیته حقوقی تمامی زوایای این قراردادهای سه جانبه را بررسی کرده و مدلی را به منظور ایجاد یک شرایط بهینه در این قراردادها تدوین کند. 

مطالبات اعضا محور بعدی جلسه بود و با توجه به اینکه شرکت توانیر قول پرداخت مرحله ای و ماهیانه بخشی از مطالبات اعضا را داده است، مقرر شد سندیکا علاوه بر پیگیری جدی این موضوع، از محدود شدن پرداخت مطالبات به این روش جلوگیری کند. بر این مساله نیز تاکید شد که مطالبه اصلی سندیکا باید پرداخت همه مطالبات و نیز بهره‌گیری از منابع ارزی وزارت نیرو در بانک مرکزی باشد.

اعضای هیات مدیره پیشنهاد کردند که سندیکا طی یک نامه سرگشاده به رئیس بانک مرکزی و معاون اول رئیس‌جمهوری ضمن اشاره به خدمات بخش خصوصی و تامین مالی پروژه‌ها توسط شرکت‌های سازنده و پیمانکار در طول سالیان گذشته، بر لزوم پرداخت مطالبات و پیامدهای ناشی از تاخیر در این مهم تاکید کند.

با تصمیم هیات مدیره و با توجه به اینکه پیگیری اصلاح و تسری دستورالعمل جبرانی آثار تغییرات نرخ ارز به قراردادهای جاری از سوی سازمان برنامه و بودجه در دستور کار سندیکا قرار دارد، مقرر شد سندیکا تلاش کند به موازارت مسیر شورای هماهنگی، یک کانال اختصاصی نیز برای ارتباط با سازمان برنامه ایجاد کند. 

بررسی موضوع حقوق و دستمزد در سال 99 محور بعدی جلسه بود که مقرر شد سندیکا ضمن اعلام موافقت خود با افزایش حقوق کارگران، پیامدها و هزینه‌های ناشی از این افزایش را روشن کرده و خواستار جبران بخشی از این هزینه‌ها از سوی دولت در قالب تعدیل‌های قراردادی شود.  

در پایان جلسه مقرر شد معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی سندیکا با مشارکت کمیته مشاوران، مدل عملکردی صنعت برق در دوران کرونا و پساکرونا را تدوین کرده و در اختیار هیات مدیره قرار دهد.


امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.