حداقل مزد کارگری 26 درصد و حق مسکن 300 هزار تومان افزایش یافت

به دنبال برگزاری جلسه 7 ساعته شورای عالی کار در شب گذشته، نمایندگان دولت، کارگر و کارفرما موافقت کردند حق مسکن کارگری از 100 هزار تومان به 300 هزار تومان افزایش یابد و همچنین با کسر 75 هزار تومان از پایه سنوات، این مبلغ مستقیماً به حداقل مزد اضافه شود تا میزان افزایش حداقل مزد کارگری در سال جاری از 21 درصد به 26 درصد برسد.
حداقل مزد کارگری 26 درصد و حق مسکن 300 هزار تومان افزایش یافت
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۳/۱۸

در جلسه دیروز شورای عالی کار که با دستور کار بررسی افزایش حق مسکن کارگران برگزار شده بود، شرکای اجتماعی بعد از 7 ساعت مذاکره و رایزنی با افزایش 200 درصدی حق مسکن موافقت کردند تا در صورت موافقت هیات وزیران، مبلغ بن مسکن کارگری از ابتدای سال جاری به‌جای 100 هزار تومان، 300 هزار تومان محاسبه و به کارگران مشمول قانون کار پرداخت شود.

همچنین در این جلسه توافق شد پایه سنوات از 175 هزار تومان به 100 هزار تومان کاهش یابد و در مقابل 75 هزار تومان به حقوق پایه کارگران مشمول قانون کار اضافه شود. بر این اساس، میزان تغییر حقوق پایه سال 99 از 21 درصد موردتوافق در مصوبه 29 فروردین شورای عالی کار به 26 درصد افزایش یافت.

نکته دیگر اینکه با رایزنی شرکای اجتماعی در جلسه شورای عالی کار، بحث افزایش حق مسکن کارگری که در جریان مذاکرات مزد 99 برای افزایش 100 درصدی مطرح شده بود نیز به نتیجه رسید و این مزایا از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت. البته این مصوبه شورای عالی کار باید در هیات وزیران نیز به تصویب برسد و طبق اعلام حاضران در جلسه شورای عالی کار، تاریخ اجرای مصوبه حق مسکن حداکثر از ابتدای تیرماه خواهد بود.

بر اساس مصوبه قبلی شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران مشمول قانون کار با ۲۱ درصد افزایش، یک‌میلیون و 835 هزار تومان تعیین شده بود؛ اما طرف کارگری معتقد بود که به دلیل عدم شمولیت عام مزایای مزدی مانند حق سنوات، همه کارگران این مزایا را دریافت نمی‌کنند و باید افزایش دریافتی کارگران به‌جای تحقق از محل مزایا، با افزایش حداقل حقوق محقق شود. بر همین اساس، با مصوبه دیشب شورای عالی کار، 75 هزار تومان از میزان حق سنوات کارگری کاسته و بر حداقل دستمزد افزوده شد تا حداقل حقوق قانون کار 5 درصد دیگر افزایش یابد و به یک‌میلیون 911 هزار تومان برسد.

با این حساب، دریافتی کارگر بدون فرزند و بدون سابقه، با احتساب همه مزایای مصوب شورای عالی کار به حدود ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان می‌رسد. همچنین کارگران متأهل و دارای فرزند به ازای هر فرزند 191 هزار تومان حق اولاد دریافت می‌کنند و حقوق یک کارگر با یک فرزند بالاتر از دو میلیون و 800 هزار تومان خواهد بود.


امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.