استراتژی کسب و کارهای صنعت برق در شرایط کرونا

معاونت پژوهشی سندیکای صنعت برق ایران با انجام یک نظرسنجی از شرکت‌های عضو سندیکا و مطالعه تجارب جهانی، در دو بخش گزارشی از استراتژی کسب و کارهای صنعت برق در شرایط کرونا با عنوان‌های «استراتژی شرکت‌های زنجیره تامین صنعت برق ایران» و «استراتژی کسب و کارها در مواجهه با کرونا» ارائه کرده است.
استراتژی کسب و کارهای صنعت برق در شرایط کرونا
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۲/۲۷

درجامعه آماری مورد مطالعه سندیکا، 74 درصد پاسخ‌دهندگان نظرسنجی انجام شده، شرکت‌های کوچک و متوسط و 45 درصد پاسخ دهندگان شرکت‌های پیمانکاری و مشاوره (احداث تاسسیات) و 55 درصد شرکت‌های سازنده و تامین‌کننده تجهیزات بوده‌اند. 

تعدیل و یا ترک نیروی کار، الزام به پرداخت جریمه تاخیر در انجام کارها به دلیل سیاست‌های محدودسازی تردد و توقف فعالیت‌ها، توقف پروژه‌ها و قراردادهای جاری، کاهش بهره‌وری و افت تولید، افزایش هزینه‌های منابع انسانی به دلیل اجرای سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی، زیان‌ده شدن جریان مالی کسب و کار(به دلیل افت درآمد ناشی از کاهش تقاضا)، کمبود نقدینگی برای پرداخت حقوق کارکنان و هزینه‌های تولید، کاهش درآمدهای بنگاه مسائل و مخاطراتی هستند که شرکت‌ها در اثر شیوع ویروس کرونا با آنها مواجه هستند که «کاهش درآمد بنگاه‌ها» و «کمبود نقدینگی» به عنوان مهم‌ترین مخاطرات اقتصادی شرکت‌های زنجیره تامین صنعت برق در شرایط کرونا به شمار می‌روند. 

طبق نظرسنجی انجام شده دریافت تسهیلات کوتاه مدت برای حفظ توان مالی، کاهش هزینه‌های سرباز، فراهم‌سازی شرایط دورکاری برای کارکنان، استراتژی انقباضی در مدیریت فراهم‌سازی نقدینگی، اجرای سیاست‌های شیفت کاری و گردش کاری در میان کارکنان، ادامه شرایط کاری قبل از بحران در فعالیت‌ها (عدم ایجاد تغییر)، تعدیل نیروی کار و تعطیلی موقت واحد راهکارهای به‌کار گرفته شده از سوی شرکت‌ها بوده‌اند که «استراتژی انقباضی در مدیریت نقدینگی»، «کاهش هزینه سربار» و «سیاست‌های شیفت کار و گردش کاری» سه استراتژی اصلی شرکت‌های زنجیره تامین صنعت برق در مقابله با کرونا بوده که بیشترین مطلوبیت و بیشترین میزان اجرا را داشته است.

بروز بحران‌هایی که گستردگی جهانی دارند، به نحوی بر مدیریت کسب و کارها اثر می گذارند که منجر به تغییرات دامنه دار و گسترده در سازماندهی و تصمیم گیری کسب و کارها می شوند. از این رو مدتی بعد از بروز بحران و گذشت شوک‌های اولیه، به تدریج موسسات مشاوره بین‌المللی مانند مکنزی و دلویی شروع به تحلیل آثار این بحران و ارائه پیشنهاداتی به شرکت‌ها برای مقابله با آن و مدیریت کسب و کارها در شرایط کرونا و پس از بحران ارائه کردند که می‌تواند برای شرکت های ایرانی نیز سودمند باشد.

در بخش دوم این گزارش، مخاطرات شرکت‌های زنجیره تامین صنعت برق و مجموعه استراتژی‌های مواجهه با شرایط کرونا در چهار بخش شامل استراتژی‌های مدیریت سرمایه انسانی، استراتژی‌های مدیریت مالی، استراتژی‌های مدیریت زنجیره تامین و استراتژی‌های مدیریت ارتباط با مشتریان ارائه شده و در پایان سناریوهای پیش روی شرکت ها در زمان پس از کرونا آورده شده است.

در استراتژی‌های مدیریت سرمایه انسانی و حفظ کارکنان محورهایی از قبیل آشناکردن نیروی کار با علائم بیماری و پیشگیری از ابتلا به آن و تقویت پروتکل‌های غربالگری و ممنوعیت حضور سرکار برای افراد مشکوک، تامین اقلام بهداشتی مانند دستکش ایمنی و ماسک به کارکنان، اعطای مرخصی تشویقی به کارکنان با بیماری‌های زمینه‌ای، آمادگی برای غیبت کارکنان (بیماران، افراد دارای علائم مشکوک، افراد بچه‌دار در زمان تعطیلی مدارس و قرنطینه اجباری)، بررسی امکان دورکاری و تعیین معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان در دوره دورکاری و تنظیم برنامه کاری انعطاف‌پذیر مانند شیفتی و تغییر در ساعات کاری، محدود کردن سفرهای غیرضروری و ماموریت‌ها و برگزاری جلسات به صورت ویدیو کنفرانس و ... مطرح بوده است. 

برنامه‌ریزی برای مدیریت و حفظ نقدینگی در اسرع وقت و تمرکز بر جریان نقدی ورودی و حفظ نقدینگی، تهیه جدول زمانبندی تسویه بدهی و تعهدات شرکت، تمرکز بر جمع آوری حساب‌های دریافتنی و وصول مطالبات، استمهال بدهی‌ها و حساب‌های پرداختنی خصوصاً برای بنگاه های کوچک و متوسط، استفاده از شرایط فورس ماژور در قراردادهای جاری، به تعویق انداختن سرمایه‌گذاری در پروژه‌های غیرضروری و توقف موقتی اجرای پروژه‌های بلند مدت و در مقابل تخصیص منابع به پروژه‌های زودبازده، کاهش هزینه‌های جاری تا حد امکان و کنترل هزینه‌های نیروی انسانی، تزریق نقدینگی از خارج بنگاه مانند بررسی گزینه‌های دریافت تسهیلات و تامین اعتبار و نیز بررسی راهکارهای تامین مالی با استفاده از ابزارهای بازار سرمایه به عنوان استراتژی‌های مدیریت مالی در شرایط کرونا عنوان شده‌اند. 

استراتژی سوم تحت عنوان استراتژی‌های مدیریت ارتباط با مشتریان در شرایط کرونا شامل مواردی از قبیل بررسی اثرات کرونا بر تقاضای کالا و خدمات بنگاه و سپس به روزرسانی برنامه‌های کسب و کار و برنامه‌ریزی تأمین و تولید بر اساس آن، استفاده از زیرساخت‌های آنلاین و تجارت الکترونیک برای ارائه خدمات و حفظ و تقویت ارتباط با مشتریان، تعیین گزینه‌های لجستیک به دلیل آلودگی و مسدودی راه‌های ارتباطی بین شهرها و کشورها، تلاش جهت حفظ سهم بازار از طریق انعطاف پذیری در قیمت‌گذاری و شیوه‌های پرداخت، مشارکت با سایر بنگاه‌های فعال در صنعت برق جهت بازاریابی و فروش، تقویت ناوگان توزیع محصولات و ... است. 

در استراتژی‌های مدیریت زنجیره تأمین در شرایط کرونا محورهایی از قبیل تجهیز بنگاه به مدیریت ریسک زنجیره تأمین جهت کاهش مخاطرات و بازیابی زنجیره تأمین در شرایط غیرمترقبه، چند منبعه کردن تهیه مواد اولیه کلیدی و استفاده از استراتژی ترکیبی برای عدم وابستگی به یک تأمین‌کننده و یا منطقه جغرافیایی خاص، ایجاد روابط مستحکم با عرضه‌کنندگان کلیدی جهت حفظ اولویت، ارزیابی گزینه‌های جایگزین خصوصاً در تدارکات و حمل‌ونقل و ... مطرح شده است. 

بازگشت به وضعیت قبلی، تغییرات ساختاری، افزایش تقاضا و خارج شدگان از مسیر قبلی کسب و کار به عنوان سناریوهای کسب و کارها در دوران پس از کرونا تعریف شدند. دو عامل تعیین‌کننده وضعیت بنگاه پس از بازگشت به دوره عادی، سرعت بهبودی و میزان انعطاف شرکت در تغییرات ساختاری است که متناسب با آن بنگاه‌ها در چهار وضعیت کلی قرار خواهند گرفت. ممکن است وضعیت پیش آمده دقیقا بر یکی از این چهار حالت منطبق نباشد و بنگاه در ترکیبی از این وضعیت ها قرار گیرد. بدیهی است قرارگیری در وضعیت جدید، به وضعیت پیشین بنگاه پس از شیوع بیماری کرونا نیز بستگی دارد. 

متن کامل گزارش 


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.