اعلام آمادگی کمیسیون انرژی اتاق تهران برای پیگیری منافع صنفی صنعت برق

پنجاه و نهمین جلسه دوره هفتم هیات ‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران، بیست و یکم مهر سال جاری در محل سندیکا برگزار شد. در ابتدای جلسه گزارشی از اهم اقدامات انجام شده در طول دو هفته اخیر و پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص مصوبات جلسه قبل هیات‌‎مدیره توسط دبیر سندیکا ارائه شد.
اعلام آمادگی کمیسیون انرژی اتاق تهران برای پیگیری منافع صنفی صنعت برق
تاریخ : ۱۳۹۸/۰۸/۱۸

پنجاه و نهمین جلسه دوره هفتم هیات ‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران، بیست و یکم مهر سال جاری در محل سندیکا برگزار شد.  در ابتدای جلسه گزارشی از اهم اقدامات انجام شده در طول دو هفته اخیر و پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص مصوبات جلسه قبل هیات‌ مدیره توسط دبیر سندیکا ارائه شد.

در این گزارش به جلسه با مدیرعامل و معاونین توانیر در خصوص قراردادهای منطقه‌ای و پیگیری اصلاح نمونه قرارداد مناقصات معین و منطقه‌ای توزیع، جلسه با معاون برنامه‌ریزی توانیر در خصوص اولویت‌بندی قراردادها، به‌روزرسانی گزارش آخرین وضعیت قراردادهای متوقف، پیگیری مشکلات بانکی و ضمانت‌نامه‌ای شرکت‌های عضو و ارائه مدل پیشنهادی سندیکا برای رفع مشکلات اعضا، حضور نمایندگان سندیکا در جلسه گروه سیاست خارجی مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظرسنجی از اعضا در خصوص ارزیابی وضعیت شرکت‌ها در نیمه اول سال 98 و برگزاری پنل تخصصی تدوین نقشه راه و برنامه راهبردی توسعه صادرات اشاره شد. همچنین حضور نمایندگان سندیکا در کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران و ارائه گزارش چالش‌های واحدهای تولیدی صنعت برق به کمیسیون، برگزاری جلسات کارگروه ساتکاب و پیگیری مشکلات بانکی و ضمانت‌نامه‌ای شرکت‌های عضو از سفارت ایران در افغانستان بخش دیگری از گزارش دبیر سندیکا بود.

در ادامه گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص اصلاح نمونه قراردادهای منطقه‌ای و معین شرکت‌های توزیع ارائه و مقرر شد با برگزاری جلسه با مدیران شرکت توانیر نقطه نظرات سندیکا بررسی و اصلاح این مناقصات در دستور کار قرار گیرد.

ارائه گزارشی از روند پیگیری موضوع ارزیابی و تشخیص صلاحیت سازندگان توسط ریاست کمیته محور بعدی جلسه بود که مقرر شد اطلاع‌رسانی‌های لازم در زمینه ارزیابی و تشخیص صلاحیت انجام و همچنین تخصیص منابع انسانی برای انجام امور ستادی مرتبط، با هماهنگی دبیرخانه سندیکا صورت پذیرد. همچنین با توجه به اینکه ممکن است اتاق‌های استان‌ها نسبت به ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها اقدام کنند، مقرر شد برای ایجاد هماهنگی هرچه بیشتر با شعب استانی در زمینه ارزیابی‌ها، اطلاع‌رسانی‌های لازم به شعب در خصوص اقدامات و اطلاعات مربوط به ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها صورت گیرد.

در ادامه گزارشی از پیگیری‌های انجام شده برای ایجاد ارتباط موثر بین سندیکا و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ارائه و مقرر شد سندیکا از این ستاد درخواست کند که علاوه بر موضوعات سازندگان، چالش‌های مربوط به پیمانکاران را نیز در دستور کار خود قرار دهد. همچنین با توجه به اینکه سندیکا ارتباط سازمان یافته‌ای با وزارت صمت دارد، پیشنهاد شد که در مورد این ظرفیت، اطلاع‌رسانی‌های لازم به اعضا انجام شود تا در صورت نیاز بتوانند از ارتباطات و تعاملات سندیکا استفاده کنند.

بررسی پیشنهادیه کمیته اتوماسیون در خصوص تدوین مشخصات فنی و روش اجرایی جامع سیستم‌های اتوماسیون پست‌های فشار قوی دستور کار بعدی جلسه بود که مقرر شد نقطه نظرات کمیته‌های سازندگان، پست‌سازان و مشاوران در خصوص این موضوع اخذ و به هیأت‌مدیره ارائه شود. همچنین بر لزوم ارتباط مستقیم سندیکا و توانیر برای انعقاد قرارداد تاکید شد.

در ادامه خلاصه‌ای از اقدامات کارگروه بیمه سندیکا و هماهنگی‌های صورت گرفته با دفتر بیمه اتاق بازرگانی تهران توسط رییس کمیته حقوقی قراردادها ارائه و مقرر شد به اعضا اعلام شود که مشکلات خود را برای پیگیری از طریق کارگروه مذکور به سندیکا اعلام کنند.

ارائه گزارشی از قراردادهای متوقف اعضا و شناسایی بیش از 300 قرارداد متوقف محور بعدی جلسه بود که مقرر شد سندیکا در نشست مشترک با توانیر و دادستانی کل کشور، راهکارهای خود را برای حل مشکل این قراردادها پیشنهاد و پیگیری کند. در ادامه پیشنهاد شد در صورتیکه پیگیری‌های کنونی به نتیجه نرسد، سندیکا از طریق شکایت قضایی و طرح دعوی، موضوع قراردادهای متوقف و عدم تعیین تکلیف آنها پیگیری شود.

در بخش بعدی جلسه، هیات مدیره سندیکا میزبان دکتر پدیدار، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بود. در این بخش گزارشی از بحران صنعت برق در بخش قراردادها و لزوم رسیدگی سریع و وسیع به آن، اثر مخرب اوراق خزانه از ناحیه نرخ تنزیل به صنعت برق و لزوم ایجاد یک اراده داخلی صنعت برق از ناحیه وزارتخانه برای حل مشکلات آن از سوی نمایندگان سندیکا ارائه شد.

در ادامه سایر موضوعات قابل پیگیری از طریق کمیسیون انرژی از جمله چالش‌های فعالان صنعت برق و بهبود فضای کسب و کار این صنعت از طریق ظرفیت‌های قانونی اتاق عنوان و بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های اتاق برای پیگیری منافع صنفی صنعت برق تاکید شد. همچنین گزارشی در خصوص پیشنهادات سندیکا برای توسعه کسب و کارهای حوزه انرژی با راهبری کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی توسط معاون پژوهش و برنامه‌ریزی ارائه شد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران ضمن تقدیر از فعالیت‌های سندیکا و اینکه تلاش شده محورهای مدنظر سندیکا و مطالبات شرکت‌های فعال صنعت برق در جلسات مختلف اتاق از جمله جلسات کمیسیون و روسای کمیسیون‌های اتاق طرح شود، تاکید کرد که نبود درک مشترک بین بخش خصوصی و حاکمیت مهمترین مانع بر حل مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی است که تلاش می‌کنیم زمینه برای ایجاد این درک مشترک فراهم شود.

با توجه به مسائل مطرح شده از سوی دکتر پدیدار، مقرر شد هماهنگی‌های لازم برای حضور نماینده سندیکا در یکی از جلسات اتاق فکر رییس‌جمهور از سوی اتاق تهران صورت پذیرد و پیشنهادات سندیکا در خصوص بودجه 99 و اصلاح نظام اقتصادی برق توسط سندیکا تهیه و به کمیسیون انرژی اتاق ارائه شود . رئیس کمیسیون انرژی اتاق نیز برای تامین بودجه از سوی اتاق اعلام آمادگی کرد و مقرر شد موضوع اقتصاد صنعت برق در کمیسیون انرژی اتاق طرح و برای تحقق آن برنامه‌ریزی شود.

دکتر پدیدار همچنین در خصوص نظام حقوقی و قراردادها اعلام آمادگی کرد تا در صورت تعیین اولویت‌های اصلی از سوی سندیکا به منظور حل مشکل قراردادی این صنعت، از ظرفیت‌های اتاق برای مشارکت در حل این چالش و همچنین طرح در اتاق فکر رییس‌جمهور بهره‌گیری شود.  در پایان جلسه ریاست کمیسیون انرژی اتاق تهران به اقدامات و برنامه‌های اتاق در زمینه استارت آپ‌ها و اینکه در اتاق تهران امتیازات ویژه‌ای برای این حوزه در نظر گرفته شده است اشاره کرد و مقرر شد این موضوع به شرکت‌های فعال در صنعت برق اطلاع‌رسانی شود.


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.