گزارش آخرین تحولات مربوط به ثبت سفارش و جابجایی ارز

سندیکای صنعت برق ایران در نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های عضو، گزارشی از آخرین تحولات مربوط به ثبت سفارش و جابجایی ارز ارائه کرد.
گزارش آخرین تحولات مربوط به ثبت سفارش و جابجایی ارز
تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۲۵






سندیکای صنعت برق ایران در نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های عضو، گزارشی از آخرین تحولات مربوط به ثبت سفارش و جابجایی ارز ارائه کرد.

در این نامه آمده است که در ماه‌های اخیر مشکلات فراوانی در خصوص ثبت سفارش، واردات مواد اولیه و تجهیزات، نقل و انتقال بانکی و تحریم‌ها دامن گیر صنایع کشور و بخصوص واحدهای تولیدی بوده است. سندیکای صنعت برق براساس رسالت خود مبنی بر دفاع از منافع شرکت‌های عضو، جلسات، مکاتبات و مذاکرات پیوسته‌ای را با دستگاه‌های اجرایی و ستادی کشور ترتیب داده و پیگیر هموارتر شدن مسیر تولید و خدمات صنعت برق کشور است. آخرین تحولات و تصمیمات مرتبط اخذ شده به شرح ذیل به اطلاع اعضا می‌رسد:

طبق اعلام وزارت صمت در حال حاضر امکان ثبت سفارش با ارزهای دلار، یورو، درهم و روبل وجود ندارد. بر این اساس آن دسته از شرکت‌هایی که بر اساس ارزهای فوق اقدام به ثبت سفارش کرده‌اند، بایستی با مراجعه به بانک‌های عامل نسبت به تغییر آن به یکی از ارزهای وون، یوان و یا روپیه اقدام کنند.

در صورتیکه پیمانکاران و سازندگان به دلیل عدم امکان ثبت سفارش در انجام تعهدات خود نزد کارفرمایان با تأخیر مواجه شده باشند می‌توانند با هماهنگی سندیکا نسبت به دریافت گواهی مبنی بر مجاز شمردن این تأخیرات اقدام کنند.

آن دسته از شرکت‌هایی که نسبت به ثبت سفارش واردات تجهیزات از کره جنوبی اقدام کرده‌اند، بایستی جهت ارسال کالا از کشور مذکور، مجوزهای لازم را از موسسه تجارت استراتژیک کره (Korea strategic Trade Institute ) اخذ کنند. مجوزهای لازم از موسسه فوق‌الذکر، به وزارت صنعت، تجارت و انرژی کره وابسته بوده و در برگیرنده استعلام وضعیت کالاهای وارداتی از حیث شمول تجهیزات در فهرست تحریم‌ها می‌گردد. با توجه به محدودیت زمانی جهت اخذ مجوزها، لازم است اقدامات مورد نیاز در اسرع وقت از طریق دفتر کترا در تهران و یا شرکت کره‌ای صورت گیرد. بانک‌های  IBK و Woori Bank از جمله بانک‌هایی هستند که بر ضرورت روند فوق تاکید کرده‌اند.

با توجه به ملاحظات ناشی از تحریم‌های آمریکا، یوکو بانک هند شرکت‌های هندی صادرکننده کالا به ایران را ملزم به رعایت ضوابط و امضای تعهدات جدید کرده  است. فرم‌های درخواست شده از تجار و صادرکنندگان هندی جهت استفاده از مکانیسم رویپه در ایران به پیوست قابل مشاهده است.

بر اساس مذاکرات بانک مرکزی ایران با اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی، بانک مذکور نسبت تامین و تخصیص ارز وون کره جنوبی به منظور تسریع در روند تامین ارز واردات کالا و خدمات اعلام آمادگی کرده است.

شایان ذکر است کمیته حمایت از ساخت داخل سندیکا به صورت ویژه در حال پیگیری مشکلات ناشی از نقل و انتقال ارز و ثبت سفارشات شرکت‌های محترم است. ضمن تقدیم مستندات موارد فوق به‌پیوست (در سایت سندیکا به آدرسwww.ieis.ir )، از تمامی شرکت‌های محترم عضو تقاضا می‌شود در شرایط فعلی، نسبت به گردش موثر اطلاعات و ارائه پیشنهادهای موثر به کمیته مذکور جهت استفاده از خرد جمعی و کمک به رفع موانع مذکور مساعدت و همکاری مقتضی را مبذول فرمایند.

برای مشاهده پیوست شماره 1 اینجا کلیک کنید. 
 
برای مشاهده پیوست شماره 2 اینجا کلیک کنید. 

برای مشاهده پیوست شماره 3 اینجا کلیک کنید. 


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.