امید به حل پاره‌ای از مشکلات صنعت برق با ابلاغ فهارس بهای رسته نیرو

در تهیه و تدوین فهرست بها پست‌های انتقال و فوق توزیع، بار اصلی مسائل فنی بر دوش نمایندگان سندیکا و همکارانی از شرکت مهندسین مشاور قدس نیرو بود.
امید به حل پاره‌ای از مشکلات صنعت برق با ابلاغ فهارس بهای رسته نیرو
امتیاز دهید :

فهارس بهای رسته نیرو پس از سال‌ها پیگیری مداوم و مستمر سندیکای صنعت برق ایران، از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد. با ابلاغ فهرست بهای خطوط زمینی انتقال و فوق توزیع نیروی برق، خطوط هوایی انتقال و فوق توزیع نیروی برق و پست‌های انتقال و فوق توزیع نیروی برق بخش قابل توجهی از نیاز شرکت‌های عضو سندیکا اعم از پیمانکاران و مشاوران در حوزه پست و خطوط تحت پوشش قرار می‌گیرد. در مصاحبه‌ای با «امیرحسین طاهرزاده» مدیرعامل شرکت مهندسی توان گستر دقیق و نماینده سندیکا در کارگروه بررسی فهارس بها روند و اقدامات انجام شده در مسیر ابلاغ فهارس بها را جویا شده‌ایم.

طاهرزاده با اشاره به اینکه تهیه ساختار اولیه فهرست بهای پست‌های انتقال و فوق توزیع از سال ۸۹ شروع شد، اظهار کرد: بعد از پیگیری این موضوع در کمیته پست سندیکای صنعت برق ایران، در سال 92 بخشنامه‌ فهرست بها ابلاغ شد اما از آنجا که این فهرست بها قیمت‌دار نشده بود و هیچ شاخص تعدیلی به آن تعلق نمی‎گرفت، چندان مورد استفاده قرار نگرفت. 

وی با تاکید بر اینکه بررسی فهرست بها عملا از سال 92 تا 97 مسکوت مانده بود، ادامه داد: با تغییر مدیریت دفتر بررسی‌های فنی بازرگانی، قراردادها و پشتیبانی توانیر و حضور آقای مهندس دقت در این دفتر و پیگیری‌های سندیکا، کارگروهی شکل گرفت تا در خصوص تهیه، تدوین و بازنگری فهرست بهای قبلی اقدام کند. کارگروه بررسی فهارس بها با این هدفگذاری که تهیه و تدوین این فهرست بها را باید تا پایان سال 98 به نتیجه برساند، از ابتدا تا آخر سال هر هفته جلسات فشرده و منسجمی برگزار کرد به طوری که بعضی روزها جلسات تا 8 ساعت هم به طول می‌انجامید. البته غیر از فهرست بهای پست‌های انتقال و فوق توزیع، فهرست بهای خطوط زمینی و هوایی انتقال و فوق توزیع نیروی برق نیز در کارگروه‌های دیگری بررسی می‌شد که نهایتا از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد. 

نماینده سندیکا در کارگروه بررسی فهارس بها با اشاره به اینکه بخشنامه ابلاغی سال 92 نهادینه نشده بود و کارفرمایان خود را ملزم به تبعیت از آن نمی‎دانستند ، افزود: عدم تعدیل‌ در قراردادهای صنعت برق، افزایش نرخ ارز و فلزات و بی‌ثباتی بازار باعث آسیب دیدن و متوقف شدن بسیاری از پروژه‌ها و قراردادهای صنعت برق شده بود که به نظر می‌رسد ابلاغ فهرست بها از سوی سازمان برنامه و بودجه در سال99 ، تغییر ساختاری در ضوابط تعدیل صنعت برق نهادینه و پایدار شود و این فهرست بها بتواند از بسیاری مخاطرات و مشکلات پروژه‌ها جلوگیری کند. 

طاهرزاده با تاکید بر اینکه توانیر، سازمان برنامه و بودجه و سندیکای صنعت برق سه بازوی اصلی بررسی فهارس بها بودند، تصریح کرد: این سه ارگان در تهیه، تدوین و ابلاغ فهارس بهای رسته نیرو نقشی اساسی ایفا کردند. به نتیجه رساندن این مسئله علاوه بر سندیکا و شرکت‎های عضو آن، برای خود توانیر هم اهمیت زیادی داشت، چون با متوقف شدن هر قراردادی علاوه بر  پیمانکار، کارفرمایان نیز آسیب می‌دیدند. با این فهرست بها، تعدیل‌های حداقلی فصلی اعلامی سازمان برنامه و بودجه مشمول پروژه‌های صنعت برق نیز شده و میزان ضرر و زیان پروژه‌ها کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر وجود فهارس بها در حوزه نیرو باعث به وجود آمدن وحدت رویه و فهم مشترک بین ارکان پروژه یعنی کارفرما، مشاور و پیمانکار می‌شود و برآورد دقیق‌تری از کار صورت می‌گیرد. 

وی با اشاره به نقش سندیکا در به نتیجه رسیدن فهارس بها اظهار کرد: در تهیه و تدوین فهرست بها پست‌های انتقال و فوق توزیع، بار اصلی مسائل فنی بر دوش نمایندگان سندیکا و همکارانی از شرکت مهندسین مشاور قدس نیرو بود. با توجه به اینکه افرادی با دیدگاه‌های مختلف از کارفرمایان، مشاوران، توانیر، سازمان برنامه و بودجه، تامین اجتماعی، مدیریت شبکه، شرکت‌های تولیدکننده، بازرگانی و ... در جلسات حضور داشتند و نقطه نظرات متفاوتی مطرح می‌گردید، گاهی برای بررسی یک فصل یا حتی یک تجهیز زمان زیادی صرف می‌شد و در این راستا برای رفع ابهام و پاسخ به سوالاتی هم که در این حوزه مطرح می‌شد، جلساتی در محل سندیکا با کمیته‌های تخصصی مختلف برگزار و مباحث برای آنها تشریح شد. 

مدیرعامل شرکت مهندسی توان گستر دقیق با تاکید بر پیچیده بودن فهرست بهای پست نسبت به فهارس بهای خطوط زمینی و هوایی خاطرنشان کرد: تجهیزات مورد استفاده در صنعت پست دارای تنوع و تعدد بالایی است به طوری که ۳۳ فصل و بیش از ۱۵۰۰ ردیف دارد که در جلسات کارگروه درباره تمام آیتم‌ها بحث و بیش از ۸۰ درصد آن‌ها قیمت دار شده است. با توجه به گستردگی کار، اگر اراده جدی مدیریت دفتر بررسی‌های فنی بازرگانی، قراردادها و پشتیبانی توانیر و نقش سندیکا نبود، این کار سخت به نتیجه نمی‎رسید. ضمن تشکر و قدردانی از تمامی عزیزانی که در تهیه این فهارس بها مساعدت کردند، امیدواریم فهارس بهایی که با تلاش توانیر، سندیکا و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است، برای صنعت برق قابل استفاده و مثمر ثمر باشد. 


لینک کوتاه گفتگو :
http://www.ieis.ir/fa/article/1096/?l



ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.