صدور دستور ایجاد وحدت رویه در رابطه با بخشنامه 14/5 درآمد

مقطوع‌سازی حق بیمه در آینده، صدور دستور اداری ایجاد وحدت رویه در رابطه با بخشنامه 14/5 درآمد، دستاورد تعامل چهار‌جانبه سازمان تامین اجتماعی، توانیر، اتاق بازرگانی تهران و سندیکای صنعت برق ایران است.
صدور دستور ایجاد وحدت رویه در رابطه با بخشنامه 14/5 درآمد
تاریخ : ۱۳۹۸/۰۷/۰۹

مقطوع‌سازی حق بیمه در آینده، صدور دستور اداری ایجاد وحدت رویه در رابطه با بخشنامه 14/5 درآمد، دستاورد تعامل چهار‌جانبه سازمان تامین اجتماعی، توانیر، اتاق بازرگانی تهران و سندیکای صنعت برق ایران است.

بررسی مشکلات بیمه‌ای بخش خصوصی صنعت برق با سازمان تامین اجتماعی از بهمن سال 95 در کارگروه ارتقا توانمندی‌های کارفرمایان، مشاوران و پیمانکاران معروف به "کمپ" آغاز و طرح استانداردسازی یا مقطوع‌سازی حق بیمه به عنوان راهکار حل این مشکلات ارائه شد. متعاقب آن بررسی موضوع در بهمن 97 در اتاق بازرگانی تهران کلید خورد و در 11 اردیبهشت سال 98، درباره تشکیل جلسات هدفمند برای رسیدن به راهکاری برای حل مشکل بخش خصوصی با تامین اجتماعی در صنعت برق توافق شد.

موضوع استانداردسازی محاسبه حق بیمه قراردادها طی نشست مشترک سندیکا با مدیرکل دفتر بررسی‌های بازرگانی، قراردادها و پشتیبانی شرکت توانیر مطرح و پس از این تاریخ مربع سندیکا-توانیر-تامین اجتماعی و اتاق بازرگانی تهران جهت تبیین مساله و رسیدن به راه حلی مشترک تشکیل شد.

در این نشست بنا شد سندیکا و توانیر ظرف مدت یک هفته تعدادی قرارداد PC و EPC را که بخشی از مصالح یا تجهیزات آن توسط کارفرما تامین می‌شود، برای سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند تا توسط این سازمان بررسی شود که آیا هزینه نصب و اجرای آن توسط پیمانکار بطور جداگانه لحاظ شده یا خیر؟

همچنین بنا شد پس از اجرای بند 1 و در صورت تایید، سازمان دستور اداری مبتنی بر تأکید مصادیق و رعایت شرایط و ضوابط بخشنامه 14/5 درآمد  با اخذ نظر سندیکا و شرکت توانیر با هدف ایجاد وحدت رویه، به شعب تامین اجتماعی سراسر کشور ابلاغ شود.  

در ادامه جلسه پس از ارائه توضیحات جامع در رابطه با فهارس بها توسط مدیرکل دفتر بررسی‌های بازرگانی، قراردادها و پشتیبانی شرکت توانیر مقرر شد از این به بعد نماینده سازمان تامین اجتماعی در جلسات بررسی و تدوین فهارس بها حضور داشته باشد.

پس از بررسی قراردادها و نمونه های ارائه شده توسط سندیکا و نمایندگان تامین اجتماعی، اشکالات انشایی قراردادها بعنوان شاه کلید مشکلات با تامین اجتماعی شناخته شد و به منظور اصلاح متن قراردادها، مواردی از سوی تامین اجتماعی به شرکت توانیر ارائه شد.

در ادامه از نماینده سندیکای صنعت برق ایران در جلسه درخواست شد نگاه به تغییرات بخشنامه به حال و آینده تقسیم شود و بنا شد در این تقسیم‌بندی وحدت رویه بخشنامه 14/5 بویژه برای خرید قراردادها در بخش حال و موضوع مقطوع‌سازی در بخش آینده لحاظ شود.

طی این نشست مطابق با شرایط عمومی پیمان EPC نشریه 5490، بند ج ماده 4 نشریه 4311 و صفحه 6-3 بند 1-16 بخشنامه PC بر تحویل زمین و کارگاه تاکید و این مهم بعنوان تفسیر کلید در دست از سوی سندیکا به تامین اجتماعی تبیین شد. همچنین با تصمیم و موافقت اعضا مقرر شد فعلا از  بخشنامه 105137/5020 مورخ 1380/12/15 بعنوان جایگزین بخشنامه 14/5 استفاده شود.

در ادامه در رابطه با قراردادهای خرید از طرف سندیکا اعلام شد که در اینگونه قراردادها هیچگونه تحویل کارگاه یا زمین از طرف کارفرما انجام نمی‌پذیرد که بر اساس آن از طرف پیمانکار/سازنده اقدام به اخذ شماره کارگاه یا کد کارگاهی از سازمان تامین اجتماعی شود مضافا بر اینکه در شرایط قراردادی هم تسویه حساب منوط به ارائه مفاصاحساب نیست.

موضوع حسابرسی محور بعدی جلسه بود که تاکید شد این مسئله خود موجبات ایجاد مشکل را فراهم می آورد (پرداخت‌های مضاعف) فلذا لازم است برای جلوگیری از تکرار هزینه و مضاعف شدن آنها، مساله حسابرسی و اخذ مفاصاحساب یکبار برای همیشه تعیین تکلیف شود.

در ادامه جلسه بنا شد موضوع تعریف واژه "خرید"  در قراردادهای خرید و بخش خرید قراردادهای PC و  EPCبا آیین‌نامه تضمین معاملات  دولتی مصوب 1394 تطبیق داده شده و برای آن ارائه طریق شود.

بررسی موضوع مقطوع‌سازی حق بیمه به عنوان چشم‌انداز سازمان تامین اجتماعی دستور کار بعدی جلسه بود که مقرر شد سازمان تامین اجتماعی به منظور تحقق ایجاد وحدت رویه در خصوص بخشنامه 14/5 درآمد، دستور اداری را به کل کشور ابلاغ کند.

مهندس مسائلی بعنوان رییس کمیته حقوقی قراردادهای سندیکای صنعت برق ایران تحقق استاندارد سازی محاسبه حق بیمه قراردادها را برای آینده و ایجاد وحدت رویه بخشنامه 14/5 درآمد را جزء آرزوهایی قلمداد کرد که در حال پیوستن به حقیقت هستند و رخداد آن را بعنوان یک تعامل اثر بخش فیمابین بخش خصوصی و دولت مایه مباهات دانست.


امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.