توافق ایران و افغانستان برای گسترش همکاری در صنعت برق

نایب رئیس سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به سفر دو روزه هیاتی از مقامات وزارت نیروی ایران به افغانستان، گفت: این سفر به دنبال توافق‌های صورت گرفته در سفر آقای دکتر اردکانیان، وزیر نیرو و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و افغانستان به کابل برنامه‌ریزی شد.
توافق ایران و افغانستان برای گسترش همکاری در صنعت برق
تاریخ : ۱۳۹۸/۰۶/۰۴

مهندس پیام باقری، نایب رئیس سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به سفر دو روزه هیاتی از مقامات وزارت نیروی ایران به افغانستان، گفت: این سفر به دنبال توافق‌های صورت گرفته در سفر آقای دکتر اردکانیان، وزیر نیرو و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و افغانستان به کابل برنامه‌ریزی شد . وزیر نیرو که ریاست کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان را به عهده دارد، چند هفته اخیر در صدر هیاتی به کابل سفر کرده و در دیدارهایی با رئیس جمهوری، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی و وزیران آب و انرژی و مالیه افغانستان، گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور به ویژه در زمینه آب و انرژی را پیگیری کرد.

وی ادامه داد: در این سفر آقای مهندس حائری معاون برق و انرژی وزیر نیرو، آقای مهندس متولی‌زاده مدیرعامل شرکت توانیر و بنده به عنوان نماینده بخش خصوصی و نایب رئیس سندیکای صنعت برق ایران به همراه دستیار ویژه وزیر نیرو در امورافغانستان و سایر نفرات حضور داشتیم و جلسات سازنده‌ای با وزارت انرژی افغانستان و شرکت برشنا انجام شد.

نایب رئیس سندیکای صنعت برق ایران با تاکید بر اینکه مذاکرات خوبی بین ایران و افغانستان در حوزه صنعت برق صورت گرفت، تصریح کرد: آقای خلمی سرپرست وزارت انرژی و آقای امان‌الله غالب رئیس شرکت برشنا و تمام مدیران و معاونان وزارت انرژی و برشنا در جلسات حضور یافتند و مذاکرات طرفین منجر به امضای یادداشت تفاهمی در 20 محور مختلف شد.

مهندس باقری افزود: تقویت شبکه ارتباطی برق دو کشور از طریق سنکرون کردن، ترانزیت برق از طریق ایران و یا از طریق افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی و شرق ایران، گسترش خطوط انتقال بین دو کشور، کاهش تلفات شبکه توزیع برق افغانستان، فروش تجهیزات ساخت ایران و برطرف کردن نیازهای افغانستان در رابطه با تجهیزات صنعت برق، راه‌اندازی خطوط تولید مشترک و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در راه‌اندازی خطوط تولید تجهیزات، تعمیر ترانس‌های معیوب و راه‌اندازی توربین‌ها، دعوت از متخصصان برق افغانستان برای شرکت در دوره‌های آموزشی ایران و ... از محورهای اصلی یادداشت تفاهم است.  

وی با اشاره به استقبال وزارت انرژی و شرکت برشنای افغانستان از حضور بخش خصوصی در پروژه‌های برق این کشور، تاکید کرد: جایگاه سندیکای صنعت برق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی در این مذاکرات قابل تامل بود. وزارت انرژی و برشنا از حضور بخش خصوصی ایران در پروژه‌های آن کشور استقبال کرده و بر اعتمادی که به لحاظ کیفیت و قابلیت به تجهیزات ساخت ایران داشتند، تاکید کردند.

نایب رئیس سندیکای صنعت برق ایران تصریح کرد: ارتباطات و توافقات دو کشور ایران و افغانستان برای شرکت‌های ایرانی فرصت بسیار مغتنمی است تا از پتانسیل‌های موجود استفاده کرده و با ورود به پروژه‌های این کشور و یا فروش تجهیزات و ارائه خدمات خود حداکثر استفاده را ببرند.

مهندس باقری ادامه داد: با توجه به نیاز مبرم کشور افغانستان و کمبود جدی برق در این کشور، مسئولان وزارت انرژی و برشنا از بخش خصوصی ایران دعوت کردند که حضور پررنگ‌تری در پروژه‌های افغانستان داشته باشند. شرایط صنعت برق در افغانستان به گونه‌ای است که فقط 40 درصد مردم از نعمت برق برخوردار هستند لذا زمینه مستعد و مساعدی برای رشد در این حوزه وجود دارد. برنامه‌های وزارت انرژی و برشنا نیز برای توسعه در این بخش جدی است و منابعی هم برای آن در نظر گرفته شده است. براین اساس بخش خصوصی و شرکت‌های ایرانی باید با اتکا به توانمندی‌های خود و شناخت نیازها و بازار کشورهای همسایه تمام تلاش خود را برای افزایش صادرات خدمات، تجهیزات و انرژی به کار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه سهم صاردات ما نسبت به کشورهای همسایه متناسب با ظرفیت‌هایمان نیست، اظهار کرد: ما ظرفیت و مزیت رقابتی بالایی نسبت به همسایگان در حوزه صادرات داریم که در صورت برنامه‌ریزی درست می‌توانیم با توسعه صادرات غیرنفتی تحریم‌ها را نیز پشت سر بگذاریم. این موضوع باید یکی از سیاست‌های دولت در توسعه صادرات غیرنفتی باشد و همه نهادهای مرتبط و ذی‌ربط نیز باید همکاری و پشتیبانی لازم را داشته باشند.

نایب رئیس سندیکای صنعت برق ایران افزود: طبیعتا حضور سندیکای صنعت برق ایران در این نوع سفرها در اجرایی شدن توافقات بین دو دولت به عنوان بازوی توانمند اجرایی و عملیاتی بسیار مثمر ثمر است و منجر به ایجاد فرصت‌های جدید در این بازار و بازارهای دیگر می‌شود که شرکت‌های ایرانی باید بهره لازم را ببرند.

مهندس باقری با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های عبور از بحران اقتصادی امروز، پرداختن حرفه‌ای‌تر به موضوع صادرات غیرنفتی است، ادامه داد: صنعت برق از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است و امکانات خوبی در بخش خصوصی این صنعت وجود دارد که شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند آن را به عینیت و فعلیت برسانند. شرکت‌های ایرانی باید با برنامه‌ریزی درست سازوکارهای لازم را آماده کرده و با حضور در بازارهای هدف و شناخت نیاز آنها، صادرات را توسعه دهند.

رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکا ادامه داد: تمام هدف حضور نماینده سندیکا در سفرها این است که شناخت دقیقی از وضعیت کشور هدف کسب کرده و با انتقال تجارب و اطلاعات، اعضای سندیکا را در مسیر رسیدن به اهداف خود پشتیبانی و حمایت کند. هم سندیکا و هم کمیته توسعه صادرات سندیکا آمادگی لازم را برای انتقال تجارب به شرکت‌ها برای ورود به عرصه صادرات دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط امروز فضای کسب و کار، مسیر صادرات هم چندان ساده نیست و مشکلات و موانعی وجود دارد اما شرکت‌های ایرانی با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود می‌توانند موفق عمل کنند که مصادیقی از عملکرد مثبت اعضای سندیکا در این عرصه وجود دارد و نشان می‌دهد با وجود مشکلات متعدد، تمام تلاش خود را به کار گرفته و موفق شده‌اند.


امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.