چالش بیمه‌ای شرکت‌های فعال برق

عضو هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه اصلی‌ترین چالش کنونی شرکت‌های فعال صنعت برق در حوزه بیمه تامین‌اجتماعی، عدم اجرای قوانین حمایتی مصوب مجلس شورای اسلامی برای حمایت از تولید داخل و افزایش بهره‌وری این شرکت‌هاست، گفت: برداشت‌های گوناگون و سلیقه‌ای شعب مختلف از قوانین و بخشنامه‌ها، موجب شده شعب تامین‌اجتماعی با توجیهات گوناگون از اجرای آن سرباز بزنند.
چالش بیمه‌ای شرکت‌های فعال برق
تاریخ : ۱۳۹۸/۰۳/۲۲







عضو هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه اصلی‌ترین چالش کنونی شرکت‌های فعال صنعت برق در حوزه بیمه تامین‌اجتماعی، عدم اجرای قوانین حمایتی مصوب مجلس شورای اسلامی برای حمایت از تولید داخل و افزایش بهره‌وری این شرکت‌هاست، گفت: برداشت‌های گوناگون و سلیقه‌ای شعب مختلف از قوانین و بخشنامه‌ها، موجب شده شعب تامین‌اجتماعی با توجیهات گوناگون از اجرای آن سرباز بزنند. به علاوه در بسیاری موارد هم برداشت سلیقه‌ای کارگزاران بیمه تامین‌اجتماعی، تشتت آرا، بلاتکلیفی بنگاه‌ها در پیش‌بینی هزینه‌های تامین‌اجتماعی در قراردادها، تحمیل هزینه‌های گوناگون مالی و اتلاف وقت در هیات‌های بدوی، تجدیدنظر و دیوان‌عالی کشور را به‌دنبال داشته است.

مسعود سعادتی، با تاکید بر این نکته که تامین‌اجتماعی به این دلیل که در تامین هزینه‌های خدمات درمانی و پرداخت حقوق بازنشستگان با مشکل مواجه است، نباید به هر طریقی کسب درآمد کند، افزود: تامین‌اجتماعی با چنین توجیهی معتقد است باید به هر طریق ممکن کسب درآمد کند، ولی قطعا این موضوع دلیل خوبی برای فشردن گلوی بخش‌خصوصی با سوءاستفاده از اختیارات تامین‌اجتماعی در صدور اجرائیه و بستن حساب‌های بنگاه‌ها نیست.

او ضمن اشاره به اینکه در شرایط رکود حاکم بر کشور، بنگاه‌ها نیازمند حمایت هستند و نباید با فشار مضاعف باعث تعطیلی آنها شد، تصریح کرد: با تعطیلی هر بنگاه اقتصادی، علاوه بر قطع درآمد تامین‌اجتماعی از بنگاه، چند نفر به عائله حقوق بگیران تامین‌اجتماعی اضافه می‌شود. بنابراین در عمل اقدامی که کارگزاران تامین‌اجتماعی برای کسب درآمد به اجرا درمی‌آورند فاقد هرگونه آینده‌نگری است و نهایتا منجر به افزایش هزینه‌های تامین‌اجتماعی خواهد شد.

سعادتی به هزینه‌های اضافی که در شرایط کمبود نقدینگی و رکود به شرکت‌ها تحمیل می‌شود، اشاره کرد و گفت: این امر بنگاه‌ها را به مرز شکنندگی می‌رساند. باید بپذیریم که در شرایط فعلی هر فشار اضافی حتی ناچیز می‌تواند تاثیر بسیار مخربی بر بنگاه‌های اقتصادی داشته باشد و منجر به ورشکستگی آنها شود. این درحالی است که تامین‌اجتماعی با صدور برگ‌های تشخیص ناعادلانه و صدور اجرائیه بر مبنای آن، اعداد و ارقام قابل توجهی از منابع مالی بنگاه‌ها را بدون توجه به شرایط بحرانی غصب می‌کند .

مدیرعامل شرکت مبنانیرو افزود: به‌عنوان مثال در مورد شرکت مبنانیرو، سازمان تامین‌اجتماعی در طول سال گذشته، در مجموع نزدیک به ۷۰ درصد از هزینه‌های حقوق پرسنل را به طرق مختلف دریافت کرده که رقم قابل ملاحظه‌ای را شامل می‌شود.

به باور سعادتی، مشکلات، ریشه در اقدامات فراقانونی تامین‌اجتماعی و عدم التزام آنها به قوانین مصوب کشور در حمایت از تولید رقابت‌پذیر، حمایت از تولید داخل، افزایش بهره‌وری و سایر قوانین دارد. وی در این‌خصوص اظهار کرد: این موضوع، عدم رعایت قانون، همچنین سردرگمی فعالان اقتصادی را به همراه داشته و اصل‌ترین نتیجه آن تحمیل هزینه‌های اضافی به بنگاه‌هایی است که در هیچ بخشی از هزینه‌های خود نحوه تامین این دست از هزینه‌های سربار را پیش‌بینی نکرده‌اند.

عضو هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران با بیان این موضوع که تا چه حد بسته حمایتی تامین‌اجتماعی می‌تواند در کاهش چالش‌های موجود کارساز باشد، گفت: اصل‌ترین مساله در مورد این بسته حمایتی این است که موارد پیش‌بینی شده در این بسته دستوری و الزام‌آور نیست و با توجه به دید حاکم در شعب، معمولا از این اختیارات استفاده نخواهد شد .

وی در ادامه گفت: با این حال اینکه بالاخره تامین‌اجتماعی به این نتیجه رسیده است که در شرایط دشوار کنونی نباید بنگاه‌ها را تحت فشار قرار دهد، نکته مثبتی است و باید از این موقعیت استفاده کرد و با رویکرد کاهش مشکلات و بازنگری رویه‌ها، دستورالعمل‌ها و قوانین، جلساتی مشترک بین تامین‌اجتماعی، اتاق بازرگانی و نمایندگان تشکل‌ها برگزار و در نهایت به‌صورت واضح و روشن حقوق و مسوولیت بنگاه‌ها را در قبال تامین‌اجتماعی مشخص کرد.

مدیرعامل شرکت مبنانیرو در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین اقدامات کارگروه بیمه سندیکای صنعت برق ایران برای حل چالش‌های این حوزه چه بوده است، تصریح کرد: کارگروه تلاش کرد با مشارکت اعضا و جمع‌آوری نظرات مختلف، با تامین‌اجتماعی، اتاق بازرگانی و مجلس وارد تعاملات اثرگذار شود. به این ترتیب مکاتباتی با این ارگان‌ها انجام شد و طی آنها توانست اهمیت موضوع را به درستی منتقل کند. در همین راستا با پیگیری‌های اتاق بازرگانی تهران، جلسه‌ای با تامین‌اجتماعی برگزار شد که یکی از نکات آن توافق برای تعیین ضریبی مشخص در قراردادها در بخش‌های تامین تجهیزات، نصب و مهندسی برای شرکت‌های فعال در صنعت برق بود و ما امیدواریم این موضوع با تشکیل جلسات فنی موضوع پیگیری و به سرانجام برسد.



امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.