اوراق خزانه اسلامی؛ ضربه مهلک به شرکت‌های کوچک و‌ متوسط صنعت برق

علی بخشی، رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران درباره اوراق خزانه‌ اسلامی که وزارت نیرو در مناقصات‌، شرکت‌ها را مجبور به استفاده از آنها می‌کند، تصریح کرد: شرایط امروز صنعت کشور ترکیبی از رکود، مشکلات ناشی از تغییرات ناگهانی نرخ ارز، تحریم، افزایش قیمت مواد اولیه و ... است و هیچ راه‌حل منطقی و مناسبی برای تعدیل قیمت‌ها ارائه نشده است لذا استفاده از اوراق خزانه توسط شرکت‌ها در این وضعیت، آنها را دچار ضرر و زیان مضاعف می‌کند.
اوراق خزانه اسلامی؛ ضربه مهلک به شرکت‌های کوچک و‌ متوسط صنعت برق
تاریخ : ۱۳۹۸/۰۳/۱۳







علی بخشی، رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران درباره اوراق خزانه‌ اسلامی که وزارت نیرو در مناقصات‌، شرکت‌ها را مجبور به استفاده از آنها می‌کند، تصریح کرد: شرایط امروز صنعت کشور ترکیبی از رکود، مشکلات ناشی از تغییرات ناگهانی نرخ ارز، تحریم، افزایش قیمت مواد اولیه و ... است و هیچ راه‌حل منطقی و مناسبی برای تعدیل قیمت‌ها ارائه نشده است لذا  استفاده از اوراق خزانه توسط شرکت‌ها در این وضعیت، آنها را دچار ضرر و زیان مضاعف می‌کند.

وی با اشاره به چند برابر شدن قیمت مواد اولیه گفت: این موضوع سرمایه در گردش شرکت‌های ما را با مشکلات جدی مواجه کرده است، امروز سرمایه در گردش شرکت‌ها باید چندین برابر باشد تا شاید بتوانند همان کاری که در گذشته انجام می‌دادند، انجام دهند.

رئیس هیات مدیره سندیکا با اشاره به اینکه اوراق خزانه‌ای که در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد، نرخ تنزیل بالایی دارد، تصریح کرد: در شرایط بحرانی صنعت کشور که پرداخت‌های سازندگان، پیمانکاران و مشاوران از مسیر اوراق خزانه مدت‌دار می‌گذرد، ضربه مهلک به شرکت‌ها وارد می‌کند و می‌تواند به طور کامل آن‌ها را از گردونه اقتصادی خارج کند.

بخشی با تاکید بر اینکه مشکلات نقدینگی که شرکت‌ها با آن دست به گریبان هستند، عملا چرخه تولید را متوقف می‌کند، ادامه داد: در شرایط اقتصادی موجود که شاید دولت هم چاره‌ای جز استفاده از اوراق خزانه ندارد، سندیکای صنعت برق ایران با انجام کار کارشناسی بر روی این موضوع، به توانیر پیشنهاد کرده است که قراردادها و مناقصات را براساس حجم ریالی آنها دسته‌بندی کند، بدین ترتیب مناقصات کوچک که حجم ریالی پایینی داشته و شرکت‌های کوچک و متوسط درگیر آن هستند به صورت نقدی عمل کنند و شرکت‌های بزرگ که در قراردادهای با حجم ریالی بالا شرکت می‌کنند، به صورت درصدی از اوراق خزانه استفاده کنند.

رئیس هیات مدیره سندیکا افزود: پیشنهاد بعدی ما این است که دولت در پروژه‌هایی که کالاهای انحصاری را از طریق سازندگان خاص تامین می‌کند، از طریق اسناد خزانه خرید نماید. در این مورد برای تسویه با سازندگان می‌توان از اوراق خزانه بهره برد. در مورد بازپرداخت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای پروژه‌های فاینانس نیز می‌توان از اوارق استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه اگر شرکت‌های کوچک و متوسط را مجبور به استفاده از این اوراق کنیم به زودی شاهد ورشکستگی و تعطیلی آنها خواهیم بود، خاطرنشان کرد: پیشنهادات ما برای نحوه استفاده از اوراق خزانه برای پروژه‌های بزرگ و یا به نوعی پیمان‌های بالاتر از 10 میلیارد تومان، خریدهای عمده و بازپرداخت سرمایه‎گذاری در پروژه‌ها دسته‌بندی شده است. درباره این پیشنهادات هنوز پاسخی از سوی توانیر دریافت نشده است اما به صورت جدی در سندیکا پیگیر این موضوع هستیم و تا حصول نتیجه آن را دنبال می‌کنیم.



امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.