یارانه را از صنعت برق جدا کنیم

عضو هیات مدیره سندیکا گفت:ایران باید قیمت‌ برق را در حدی رشد دهد که صادرات آن رونق گیرد. همچنین باید از تجربه مسیرهایی که دنیا طی کرده استفاده کرده و برای بهبود اوضاع پیش برویم.
یارانه را از صنعت برق جدا کنیم
تاریخ : ۱۳۹۸/۰۳/۱۲







اگر خواهان رشد صنعت برق هستیم باید این صنعت را از حیطه اختیارات دولت خارج کنیم و دولت باید صرفا بخش کنترل و نظارت را برعهده داشته باشد. زیرا این بخش‌خصوصی است که می‌داند چگونه می‌توان مشکلات را حل کرد. البته در کنار آن قیمت برق هم باید بر اساس قیمت تمام شده باشد و دولت برای حفاظت از قشر ضعیف بهتر است آنها را شناسایی و مورد حمایت قرار دهد. صنعت برق صنعتی است که هزینه‌ها و مشکلات خود را دارد و نباید با یارانه و دیگر مسائل تحت‌الشعاع قرار گیرد.

علیرضا وفایی رئیس هیات‌مدیره شرکت رعد، با اعلام مطالب فوق به «دنیای اقتصاد» گفت: ایران باید قیمت‌ برق را در حدی رشد دهد که صادرات آن رونق گیرد. همچنین باید از تجربه مسیرهایی که دنیا طی کرده استفاده کرده و برای بهبود اوضاع پیش برویم.وی افزود: با وجود چنین مشکلات و نرخ رشد صنعت در کشور و بودجه‌ای که برای صنعت برق در نظر گرفته‌ شده، اگر شرایط به همین منوال پیش برود آینده خوبی برای این صنعت دیده نمی‌شود و امیدوارم مسوولان به فکر باشند تا راهکارهایی پیدا کرده و به حل این مشکل کمک کنند. رئیس کمیته فاینانس سندیکای صنعت برق تنها راهکار بهبود اوضاع فعلی را خنثی کردن شرایط تحریم دانست و گفت: باید راهکاری برای تحریم‌ها پیدا شود. این راهکار می‌تواند به شکلی باشد که با حفظ منافع بتوان با جهان مذاکره کرد تا مشکلات حل شود.

وی با بیان این نکته که تا قبل از تحریم‌ها این شرکت به کشورهای دیگر نیز صادرات داشت، افزود: متاسفانه شرایط تحریم باعث شد تا شرکت رعد با وجود صادرات به سایر کشورها درحال‌حاضر تنها به صادرات ترکیه محدود شود.رئیس کمیته فاینانس سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه تا قبل از تحریم‌ها همکاری با شرکت آلمانی زیمنس آغاز شده بود؛ اما درحال‌حاضر به‌دلیل مشکلات موجود این همکاری قطع شده است، بیان کرد: برای توسعه فعالیت‌های شرکت رعد، این شرکت دو سال گذشته همکاری را با شرکت زیمنس آغاز کرد. زیمنس از بین ۱۰ شرکت معتبر، رعد را برای تولید و اجازه صادرات انتخاب کرده بود و قرار بر این بود تا برندی به نام «رعد زیمنس» را به وجود آورده و تمام محصولات وارد بازار ایران و جهان شود.وفایی با اشاره به اینکه در صورت حل شدن مشکلات و تحریم پروژه زیمنس ادامه خواهد یافت، افزود: اگر بحث تحریم‌ها حل شود باز هم پروژه زیمنس ادامه خواهد داشت. چون هزینه‌هایی بابت آن پروژه شده است و آلمانی‌ها نیز تا قبل از تحریم‌ها ۴ بار با تیم‌هایشان به ایران آمده بودند و چند بار هم در زمینه پیشرفت سیستم‌ها همکاری داشتند. به همین منظور اعلام کردند اگر به وضع سابق برگردیم بار دیگر همکاری‌ها از سر گرفته خواهد شد.

رئیس هیات‌مدیره شرکت تولیدی رعد به شروع فعالیت این شرکت از ۳۱ سال پیش در زمینه تولید محصولات صنعت برق، گفت: شرکت رعد فعالیت خود را از سال ۱۳۶۷ با ظرفیت تولید اندک شروع و طی ۳ دهه آن را به جایگاه رشد، پیشرفت و صادرات رساند؛ به‌طوری‌که ۷۰درصد تولیدات در بازار داخل و ۳۰درصد آن به ترکیه صادر می‌شود. وی تولیدات شرکت رعد را بیش از ۵۰۰ محصول عنوان کرد و گفت: تمام تولیدات این شرکت دارای استانداردهای KEMA و VDE است. ترمینال‌ها، فیوزهای تابلویی، چراغ‌های سیگنال، داکت‌هایی که در تابلوهای برق استفاده می‌شود و... از جمله محصولات تولیدی شرکت رعد است. وفایی به برنامه توسعه‌ای شرکت رعد که افزایش ۲۰درصدی تنوع محصولات است، اشاره کرد و افزود: پس از آنکه توسعه با کمک شرکت زیمنس متوقف شد درحال‌حاضر توسعه در بخش تنوع سبد کالاها انجام می‌گیرد و برنامه‌های توسعه جزو اولویت قرار داده شده است. 

برنامه‌ در نظر گرفته شده به این شکل است که هر سال ۲۰درصد به محصولات از نظر تنوع اضافه شود. امسال نیز این ۲۰درصد افزایش تنوع محصولات در دستور کار قرار گرفته است.وی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر در زمینه صادرات باتوجه به مشکلات برگشت پول با معضلات بسیاری مواجه هستیم گفت:‌ در زمینه ارز نیمایی تا چند وقت گذشته قانونی گذاشته شد که زیر یک میلیون دلار در سال معاف است. اما در حد ۳ میلیون دلار می‌شود با یک شرایط خاص ارز را وارد کرد و بالای ۳ میلیون دلار باید وارد شبکه نیما شود که گویا این قانون را هم بانک مرکزی تجدیدنظر کرده است و این اتفاق مشکلات فعالان بخش صادرات صنعت برق را چه در بخش ارتباطات مالی و چه در بخش انتقال ارز با چالش جدید مواجه کرده است.


امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.