ارائه طرح اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق از سوی سندیکا

قول و قرار سندیکا با کمیسیون انرژی اتاق تهران؛ ارائه طرح اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق از سوی سندیکا
ارائه طرح اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق از سوی سندیکا
تاریخ : ۱۳۹۸/۰۲/۱۰






دکتر رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، هشتم اردیبهشت سال جاری میهمان جلسه هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران بود. در این جلسه مهندس بخشی، رئیس هیات مدیره سندیکا ضمن خیر مقدم، اظهار کرد که در چند سال اخیر بین سندیکا و اتاق تهران روابط بسیار منسجم و تاثیرگذاری شکل گرفته که نقش کمیسیون انرژی در این امر قابل توجه و تقدیر بوده است.

وی ادامه داد: سندیکا برای تداوم ارتباط سازنده با اتاق تهران آمادگی دارد از این مسیر اقدامی موثر در راستای رفع موانع و مشکلات توسعه صورت داده و به پیشرفت صنعت به خصوص صنعت برق کمک کند. سندیکا به عنوان یک بازوری اجرایی توانمند در کنار کمیسیون انرژی انجام وظیفه خواهد کرد.

در ادامه دکتر پدیدار با اشاره فراز و نشیب‌هایی که هیات نمایندگان اتاق تهران پشت سرگذاشته، تصریح کرد: امروز بین هیات نمایندگان اتاق تهران و دولت ارتباط خوبی برای انعکاس مشکلات بخش خصوصی شکل گرفته که بخشی از این جایگاه ناشی از مشارکت موثر تشکل‌های موفق به خصوص سندیکای صنعت برق ایران حاصل شده است.

وی ادامه داد: شاید نتایج مشارکت سندیکای صنعت برق با اتاق برای بسیاری از اعضای این تشکل ملموس نباشد اما واقعیت این است که در سایه مشارکت اتاق با تشکل های قدرتمندی مانند سندیکا، بسترسازی‌های لازم برای کسب و تثبیت کرسی در اتاق فکر رئیس‌جمهور و تاثیرگذاری بر روند تصمیم‌گیری‌های دولت انجام شد. به طوری که امروز اتاق نقشی اثرگذار در تصمیم‌گیری‌های دولت دارد و مدیران ارشد دولتی هم حل مشکلات از پارلمان بخش خصوصی طلب کمک و ارائه راهکار دارند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در دور هشتم هیات نمایندگان، جابجایی‌های متعددی در بین منصوبان دولتی در اتاق رخ داد، گفت: این امر نشان می‌دهد که اتاق ارتباطی قوی و محکم با دولت دارد و این ویژگی مسئولان دولتی را هوشیار کرده است.

دکتر پدیدار با اشاره به تحلیل‌ها و گزارش‌های کارشناسی سندیکا اظهار کرد: گزارش‌ها، تحلیل‌ها و کارهای کارشناسی شده‌ای که از سوی سندیکا ارائه می شود، بسیار ارزنده و حرفه‌ای است. به طوری که ما از سرفصل و نکات کلیدی این گزارش‌ها در جلسات خود استفاده می‌کنیم. تهیه و تدوین چنین تحلیل هایی در سندیکا واقعا جای تقدیر فراوان دارد.

وی با بیان اینکه ایجاد حس مشترک اولین گام برای حل مشکلات است، ادامه داد: خوشبختانه این حس مشترک بین سندیکا و اتاق تهران ایجاد شده و همین حس تعاملی سازنده و قوی را پدید آورده است. مشارکت بالای سندیکا در انتخابات هیات نمایندگان اتاق هم به خوبی موید همین نکته است. ما به این حس همدلی و اتحاد افتخار می‌کنیم و امیدواریم این ارتباط حرفه‌ای همچنان به شکلی قدرتمند ادامه داشته باشد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه دوره جدید هیات نمایندگان به دنبال حضور و اثربخشی کمیسیون‌های حداکثری در حوزه های سیاستگذاری و حل مشکلات بخش خصوصی هستند، خاطرنشان کرد: ما به صورت مستمر در جلسات مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داریم و تمامی نقطه نظرات و مطالبات بخش خصوصی را منعکس می‌کنیم. در همین راستا هم به تازگی بررسی طرح 6 ماده‌ای را در دستور کار قرار داده ایم که در صورت تصویب آن، به فعالان اقتصادی 2 سال مهلت داده می‌شود که تعهدات بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی خود را بدون اعمال جریمه پرداخت نکنند و در این مدت بحران ها را از سر بگذارنند. تدوین و طرح این موضوع در مجلس نشان‌دهنده حضور پر رنگ اتاق به نمایندگی از بخش خصوصی است.

در ادامه این جلسه مهندس باقری، نایب رئیس هیات مدیره سندیکا ضمن تقدیر از عملکرد اتاق بازرگانی، اذعان کرد: علیرغم فراز و فرودهای دوره هشتم هیات نمایندگان، اتاق تهران کارنامه قابل قبولی داشت واقعیت این است که اگر برخی مسائل اقتصادی تحمیل شده نبود، قطعا عملکرد بهتری هم داشت.

وی با بیان اینکه بین سندیکا و کمیسیون انرژی ارتباط خوبی وجود دارد، تاکید کرد: سندیکا به عنوان نماینده فعالان بخش خصوصی صنعت برق از فرصتی که کمیسیون انرژی در اختیارش گذاشته، استفاده کرده و توانایی های خود را به خوبی نشان داده است. این فرصت باعث شد تا صدای سندیکا از مجرای اتاق بلندتر به گوش مسئولان برسد. امیداورم در دور نهم نیز این ارتباط ادامه داشته باشد.

مهندس باقری ادامه داد: ما امیدواریم که اتاق بازرگانی در این دوره هم مسائل ریشه‌ای صنعت برق را به شکل جدی پیگیری کند. اصلاح ساختار صنعت برق و صادرات برق  از موارد مهمی است که باید در اولویت های کمیسیون انرژی اتاق قرار بگیرد. چرا که زمینه و ظرفیت لازم برای صادارت در کشور وجود دارد اما نادیده گرفته شده و به درستی از این ظرفیت استفاده نشده است. این ظرفیت قابل توجه می تواند به عنوان یکی ازمهمترین راهکارهای برون رفت از رکود و بحران در صنعت زیرساختی برق مورد توجه قرار گیرد.

نایب رئیس هیات مدیره سندیکا با تاکید بر اینکه تکیه بر صادرات راه نجات صنعت برق است، تصریح کرد: سندیکا به شکل جدی روی این موضوع کار کرده و آن را برای بررسی و تصویب در اختیار کمیسیون انرژی اتاق قرار خواهد داد تا در نهایت به دولت ارائه شود و گره از بخشی از مشکلات این صنعت بگشاید.

در ادامه مهندس مسائلی، عضو هیات رئیسه هیات مدیره سندیکا با بیان اینکه لازم است در این شرایط بحرانی برای نجات بخش خصوصی از بحران‌های اقتصادی برنامه‌ریزی هدفمندی انجام شود، گفت: امروز شرکت‌هایی که با دولت کار می‌کنند در معرض آسیب های جدی هستند و به نظر می رسد که اتاق بازرگانی باید این موضوع را جدی بگیرد. چرا که اگر به مشکلات آنها رسیدگی نشود، عملا بخش خصوصی از بین خواهد رفت.

مهندس برزی‌مهر، دبیر سندیکا نیز با اشاره به نحوه تعامل این تشکل با اتاق تهران گفت: مسائل کلیدی صنعت برق در کمیسیون انرژی اتاق مطرح شده و خواسته‌های بخش خصوصی از مسیر اتاق در حال پیگیری است. امروز گزارش‌های تحلیلی و مطالعات پژوهشی سندیکا مورد توجه مرکز پژوهش‌های مجلس قرار گرفته و از سوی آنها منتشر شده است.

وی ادامه داد: آنچه از مسیر پیگیری‌های سندیکا حاصل شده، اجماع درباره لزوم اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق است چرا که همه به این باور رسیدند که اگر بخواهیم کسب و کارهای صنعت برق حفظ شده و توسعه یابد، ابتدا باید اقتصاد برق  اصلاح شود و ما آمادگی داریم که مدل اصلاح ساختار اقتصادی برق را در قالب یک مطالعه پژوهشی به کمیسیون انرژی اتاق ارائه دهیم، چرا که تمام بسترهای مطالعاتی و پژوهشی این کار در سندیکا فراهم شده است.

مهندس مدنی عضو هیات مدیره سندیکا نیز به اهمیت استفاده از ظرفیت اتاق برای حل مشکلات صنعت برق اشاره کرد و گفت: سندیکا و شرکت‌های عضوش در انتخابات اخیر هیات نمایندگان اتاق مشارکت خوبی داشتند اما باید بدانیم که 50 درصد این شرکت‌ها خارج از تهران هستند و باید آنها را نیز در نظر بگیریم. لذا خواسته ما از اتاق این است که در استان‌های مختلف از جمله اصفهان و خراسان نیز کمیسیون انرژی دایر کنند تا در مسیر حل مشکلات هم افزایی ایجاد کنند.

دکتر پدیدار اظهار کرد: در کمیسیون انرژی اتاق، صنعت برق یکی از محورهای اجرایی و بخش‌های اصلی است و ما تمامی مسائل مربوط به این صنعت را در نشست‌های هیات رئیسه، جلسات کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی و دولت مطرح می‌کنیم. درباره شرکت‌های کوچک و متوسط نیز اقدامات خوبی انجام شده و در همین راستا اواخر خرداد ماه همایش مهمی درباره این شرکت‌ها برگزار خواهد شد.

وی در پایان جلسه با تاکید بر اینکه مصوبه کمیسیون انرژی اتاق قابلیت اجرایی دارد، گفت: هر طرحی که در این کمیسیون به تصویب برسد در هیات رئیسه اتاق مورد پذیرش است. لذا از سندیکا می خواهیم که مدل اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق را برای بررسی به کمیسیون انرژی ارائه دهد.



امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.