عبور صنعت برق از بحران در سایه مشارکت وزارت نیرو و سندیکا

عبور صنعت برق از بحران در سایه مشارکت وزارت نیرو و سندیکا
عبور صنعت برق از بحران در سایه مشارکت وزارت نیرو و سندیکا
تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۰۸






نشست پایان سال سندیکای صنعت برق ایران هفتم اسفند سال جاری با حضور هیأت مدیره، روسای کمیته‌ها و مدیران عامل شرکت‌های عضو در نیروگاه طرشت برگزار شد. مهندس حائری معاون وزیر نیرو در امرو برق و انرژی، مهندس متولی‌زاده مدیرعامل شرکت توانیر، مهندس رجبی‌مشهدی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر و دکتر اسماعیل‌نیا قائم مقام مدیرعامل و معاون مالی و پشتیبان توانیر میهمانان اصلی این نشست بودند.

ارائه گزارشی از اهم اقدامات سندیکا در سال ۹۷، همچنین طرح و بررسی ‌چالش‌های بخش خصوصی صنعت برق در شرایط کنونی اقتصاد کشور، پیش‌بینی موسسات اقتصادی معتبر داخلی و بین‌المللی از آینده اقتصاد ایران و راهبرد‌های مقابله با آن‌ها در دستور کار این نشست قرار داشت.

تلاش سندیکا برای وصول سومین بخش مطالبات اعضا

در ابتدای جلسه دبیر سندیکای صنعت برق با ارائه گزارشی از اهم اقدامات سندیکا در سال ۹۷ گفت: در طور سال ٩٧ تلاش شد چالش‌های اعضا در شرایط تحریمی و نوسانات نرخ ارز شناسایی شده و محورهای اصلی طی جلسات مختلف با سازمان‌های ذی ربط، مطرح و منعکس شود.

وی درباره بررسی بودجه ۹۸ از سوی سندیکا و ارائه پیشنهادات به مجلس اظهار کرد: با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده برای اعمال پیشنهادات سندیکا در بودجه ٩٨ پیش‌بینی می‌شود مبلغی از صندوق توسعه ملی به صنعت برق تخصیص داده شود.

برزی‌مهر ادامه داد: در طول سال جاری رفع مشکلات قراردادی اعضا یکی از موضوعات اصلی مورد پیگیری سندیکا بوده که منجر به ابلاغ بخشنامه جبرانی نرخ ارز شد. اگرچه این بخشنامه نیاز به اصلاحات و مکمل‌هایی دارد، اما سندیکا همچنان آنها را به شکل جدی پیگیری می‌کند تا از بتواند بخشنامه ارزی را به ابزاری برای جبران بخشی از خسارات اعضا بدل کند.

دبیر سندیکای صنعت برق تصریح کرد: با پیگیری‌های مستمر سندیکا در سال ٩٧ و دستور معاون وزیر نیرو، مطالبات اعضا در دو مرحله از سوی توانیر وصول شد و پیگیری‌ها برای پرداخت مرحله سوم آن نیز در حال انجام است.

وی افزود: اقدامات کارگروه‌های مالیات و بیمه سندیکا برای رفع چالش‌های اعضا در حوزه تامین اجتماعی، تشکیل کارگروه سه جانبه وزارت نیرو، وزارت صمت و سندیکا، تدوین فهارس بها و ... از دیگر اقدامات سندیکا در سال ٩٧ است.

برزی‌مهر همچنین به تلاش‌های سندیکا در حوزه توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: تلاش برای توسعه صادرات اعضا به افغانستان و عراق برای قرار گرفتن نام شرکت‌های عضو در وندور لیست وزارتخانه های بازارهای هدف صادراتی نیز از اقدامات سندیکا بوده است. وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی سندیکا تصریح کرد: ما همچنین در خصوص موضوعات مختلف مرتبط با صنعت برق، کار‌های پژوهشی قابل ملاحظه‌ای انجام داده ایم که گزارش اخیر با موضوع تاثیرات تحریم‌ها بر صنعت برق که به مقام عالی وزارت نیرو نیز ارائه شده است از جمله آنهاست.

ارائه گزارشی از چالش‌های اقتصادی صنعت برق

در ادامه جلسه دکتر علیرضا اسدی، معاون پژوهشی سندیکا گزارشی از بررسی چالش‌های اقتصادی صنعت برق ارائه کرد.

در این گزارش به سهم بودجه وزارت نیرو از بودجه کل کشور، مصارف بودجه عمومی(تملک دارایی سرمایه ای) این وزارتخانه در سال 1398، مصارف بودجه عمومی وزارت نیرو در سال آتی، منابع بودجه شرکت‌های دولتی بخش برق در طول سال 1398 و نیز جریان منابع و مصارف صنعت برق اشاره شده بود .

در ادامه جلسه پیش‌بینی‌های موسسات اقتصادی نظیر بانک جهانی و نیز برخی منابع داخلی مانند مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و موسسه مطالعات اقتصادی بامداد از شرایط اقتصاد ایران در سال آینده مطرح شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بر اساس پیش بینی این موسسات متوسط تورم برای سال 98 بین 39 تا 43 درصد پیش بینی شده است .

آمار صادرات و واردات تجهیزات صنعت برق در سال 97 نیز بخش دیگری از گزارش معاونت پژوهش و برنامه ریزی سندیکا بود که بر اساس آن اعلام شد واردات در این حوزه نسبت به مدت مشابه در سال 96، 41  درصد کاهش و صادرات تجهیزات برق 6 درصد رشد داشته است .

در گزارش معاونت پژوهشی مکانیزم ناکارآمد قیمت گذاری، کسری بودجه، کاهش سرمایه گذاری و  افزایش بدهی به عنوان ابر چالش اقتصاد برق و انرژی ایران مطرح شدند. تامین مواد اولیه و فلزات، کاهش صادرات، توقف پروژه‌ها، قراردادهای یکجانبه، کمبود نقدینگی، رکود در بازار نیز به عنوان چالش‌های کلیدی صنعت برق ایران در زنجیره تامین یاد شدند.

گزارش تاثیر تحریم بر صنعت برق و همچنین راهکارهای مقابله با چالش ها و مخاطرات تحریم صنعت برق محور دیگر گزارش ارائه شده از سوی معاونت پژوهشی سندیکا بود.

ساختار اقتصادی؛ اصلی ترین چالش صنعت برق

در ادامه جلسه، مهندس متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به جایگاه درخور صنعت برق گفت: ما در ابتدای انقلاب از نظر ظرفیت تولید برق در جایگاه سی و هشتم دنیا قرار داشتیم اما امروز تا جایگاه چهاردهم ارتقا یافته ایم که این پیشرفت حاصل تعامل اثرگذار دولت و بخش خصوصی بوده است.

وی با اشاره به مشکلات صنعت برق تصریح کرد: مهمترین مشکل صنعت برق اقتصاد این صنعت است لذا اگر قیمت برق اصولی و به تدریج افزایش می‌یافت، امروز با این بحران‌ها و بدهی‌ها روبرو نبودیم. واقعیت این است که این مشکل بیش از هر چیز ناشی از عدم هماهنگی دولت و بخش خصوصی است. متاسفانه در حوزه اقتصاد صنعت برق به کمک هم نیامده‌ایم که همین خلا منجر به تصمیم‌گیری‌های نادرست شده است.

متولی زاده ضمن اشاره به تلاش‌های سندیکا برای حل مشکلات صنعت برق و پیگیری‌های مستمر از سوی این تشکل گفت: سندیکا قدم‌های خوبی در زمینه صنعت برق برداشته که امید است با کمک هم بتوانیم به نتایج خوبی دست یابیم.

مدیرعامل شرکت توانیر با تاکید بر میزان بدهی‌های صنعت برق ادامه داد: برای اولین بار میزان بدهی‌های ما روند کاهشی و نزولی داشته است و در بودجه ظرفیت‌های خوبی برای توسعه صنعت برق و صادرات وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید از فرصت‌های موجود برای بازاریابی استفاده کرد، افزود: تصمیم برای هوشمندسازی شبکه‌های برق فرصت و بازار جدیدی برای فعالان صنعت برق ایجاد می‌کند که در بودجه بر آن تاکید شده است.

متولی زاده با تاکید بر ضرورت تقویت همکاری بین دولت و بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: اگر همان هماهنگی و همکاری دولت و بخش خصوصی که در حوزه فنی برق انجام می‌شد، در حوزه اقتصاد هم وجود داشت شرایط اقتصاد برق بهتر بود لذا برای اصلاح این ساختار باید به هم کمک کنیم. لذا به نظر می رسد ایجاد کمیته‌ای به منظور بهینه سازی مصرف امری ضروری است. این کمیته می‌تواند بهینه سازی و اصلاح الگو و مدل مصرف را با مشارکت دولت و بخش خصوصی دنبال کرده و زمینه اشتغال فراوانی را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه از لحاظ قانونی برنامه‌های زیادی برای اصلاح الگوی مصرف تعریف شده است، ادامه داد: فقط باید با ارائه پیشنهاد‌ها و تعریف پروژه‌هایی در این حوزه، فرصت اشتغال و فعالیت را برای شرکت ها ایجاد کنیم.

متولی زاده درباره اجرایی شدن قانون منبع بکارگیری بازنشستگان در شرکت توانیر گفت: از روزی که بنده مسئولیت مدیریت شرکت توانیر را عهده دار شدم، هفتاد نفر بازنشسته شدند. اما طبق قانونی که احتمالا طی چند روز آینده در مجلس تصویب خواهد شد، تعداد بازنشستگان بیشتر خواهد بود و نیرو‌های جوان مشغول به کار خواهند شد.

لزوم برنامه ریزی مشترک وزارت نیرو و سندیکا برای عبور صنعت برق از شرایط سخت

مهندس حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی سخنران بعدی این نشست بود. وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور، تصریح کرد: تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز ثابت کرد که باید درباره صنایع پایین دستی، ساخت محور و پشتیبان، حساسیت و تمرکز بیشتری داشت، چرا که این صنایع در شرایط سخت، کمک بزرگی به رشد اقتصادی کشور کردند.  

وی ادامه داد: ما تلاش کرده ایم برای تمرکز و کار در حوزه صنایع پشتیبان از ظرفیت سندیکا استفاده کرده و در این مسیر هیأت مدیره سندیکا نیز در کنار ما بوده اند. سندیکا باید درباره برنامه‌های عملیاتی حمایت از صنایع پشتیبان، آمادگی لازم را داشته باشد تا بتوانیم در کنار هم شرایط سخت را پشت سر بگذاریم.

معاون وزیر نیرو در امور برق در ادامه تاکید کرد: ما باید به مدلی برسیم که در شرایط سخت نیز با ارائه راهکار و ایجاد فرصت، سختی‌ها را رد کنیم.

حائری خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات صنعت برق کار‌هایی انجام شده و کار‌هایی نیز به سندیکا سپرده شده است که امیدواریم سال آینده با همکاری یکدیگر بخشی از مشکلات صنعت برق را حل کنیم.

وی همچنین در پاسخ به درخواست شرکت‌های عضو سندیکا برای پیگیری مطالبات پیمانکاران و مشاوران دستور رسیدگی به این موضوع را صادر کرد.

در بودجه 98 ظرفيت‌هاي خوبی برای مشاركت بخش خصوصی فراهم شده است

رجبي مشهدی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر نیز تاکید کرد: سنديكا و شركت‌هاي عضو آن وزنه بزرگي در صنعت برق محسوب می‌شوند. گزارش‌هايي كه از سوي این تشکل ارائه شده، بسیار سازنده و اثربخش بوده و به ایجاد وفاق بین بخش‌های خصوصی و دولتی منجر شده است.

وی با تاکید بر اینکه در جريان خاموشي‌هاي تابستان گذشته، توجه بيشتري به صنعت برق شد، ادامه داد: ما در جهت حمايت از شركت‌ها و توليدات داخلي، خريد و تهيه كالاهاي برقي وارداتی را ممنوع كرده ايم. به علاوه ترتیبی اتخاذ کرده ایم که در بودجه سال آينده و تبصره ١٩ ظرفيت‌هاي خوبي براي مشاركت بخش خصوصي فراهم شود.

رجبی مشهدی تاکید کرد: اعضاي سنديكا می‌توانند تمامي پيشنهادات خود را درباره بودجه جمع‌بندي و به ما ارائه كند تا تمامي موارد در زمان تدوين بودجه به سازمان برنامه ارائه شود.

تدوين قرارداد تيپ از اولويت‌های شركت توانير است

اسماعيل نيا، قائم مقام مدیرعامل و معاون مالی و پشتیبان توانیر با اشاره به ظرفیت‌های بودجه سال آینده گفت: ظرفيتي در بودجه ٩٨ وجود دارد كه مي‌توان از آن براي وصول بدهي‌هاي مالياتي استفاده كرد. قرار است دفتري در توانير ايجاد شود كه حتما از ظرفيت و توانايي‌هاي سنديكا استفاده خواهيم كرد.

وی ادامه داد: با هماهنگي با بانك مركزي، درخواست شركت‌ها مبني بر مطالبات بررسي و در صورت نقد شدن حواله ارزي، معادل ريالي آن به شركت‌ها پرداخت خواهد شد.

قائم مقام مدیرعامل و معاون مالی و پشتیبان توانیر  افزود: بررسي و تدوين قرارداد تيپ از اولويت‌هاي شركت توانير است كه ما از اعضاي سنديكا نيز درخواست داريم ما را در اين مسير ياري كنند تا بتوانيم مشكلات قراردادها را حل كرده و شركت‌ها با تيپ يكساني قرارداد منعقد كنند.

انتهای پیام/ 



امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.