نقش پررنگ سندیکا در آینده همکاری‌های صنعت برق ایران و عراق

نقش پررنگ سندیکا در آینده همکاری‌های صنعت برق ایران و عراق
نقش پررنگ سندیکا در آینده همکاری‌های صنعت برق ایران و عراق
تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۶






پیام باقری، نایب رئیس هیات مدیره و رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکای صنعت برق ایران که از طرف سندیکا و به عنوان تنها نماینده بخش خصوصی در جریان سفر وزیر نیرو و هیات همراه به عراق حضور داشت، در تشریح جزئیات این سفر گفت: در این سفر که در سطح بالایی انجام شد، همایون حائری، معاون وزیر در امور برق و انرژی، حسن دانایی‌فر رئیس ستاد ویژه اقتصادی ایران، عراق و روسیه ، علی اصغر اسماعیل‌نیا قائم مقام توانیر، مهدی کسرایی پور مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی، آیتی رئیس میز عراق وزارت خارجه، دو نماینده مجلس شورای اسلامی، وزیر نیرو را همراهی کردند.

وی ادامه داد: در این سفر که به منظور توسعه همکاری‌‌ها بین دو کشور ایران و عراق برنامه‌ریزی شده بود، دیدارها و ملاقات‌های مختلفی با رئیس جمهور و نخست وزیر عراق، وزرای مسکن و نیروی این کشور و همچنین رئیس کل بانک مرکزی عراق انجام و بر ضرورت‌ همکاری بین دو کشور ایران و عراق در توسعه همکاری‌های برق تاکید شد.

باقری با بیان اینکه هر چند این سفر، سفری دولتی بود و مذاکرات انجام شده پیگیری مطالبات وزارت نیرو بود، تصریح کرد: در حاشیه این سفر فرصتی برای نماینده سندیکا و بخش خصوصی به منظور معرفی شرکت‌های عضو سندیکا و توانمندی‌های آنها، پیگیری و طرح مشکلات اخیر شرکت‌های عضو به خصوص در حوزه مطالبات فراهم شد و در گفتگوهای مختلف با مسئولان وزات نیرو و توانیر حل مشکلات شرکت‌های عضو پیگیری شد.

رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکا با اشاره به امضای سند یادداشت تفاهم همکاری‌های دو جانبه میان وزارتخانه‌های نیرو و برق ایران و عراق که سندیکا از ماه‌ها قبل در تهیه و تدوین آن مشارکت داشت، اظهار کرد: نحوه صادرات برق و تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت برق ایرن به عراق، شیوه پرداخت مطالبات و نقش بخش خصوصی ایران در بازسازی زیرساخت های برقی عراق، اصلی‌ترین محورهای این تفاهم نامه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: قرار است بر اساس تفاهم‌نامه مذکور سه کارگروه شامل رسیدگی به موضوعات صادرات برق، سنکرون‌سازی شبکه‌های برق دو کشور و صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی تشکیل شود که سندیکای صنعت برق ایران متولی اصلی کارگروه سوم است و باید برای فعال کردن این کارگروه و پیشبرد اهداف تعریف شده برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم را به عمل آورد.

باقری افزود: بنا به گفته وزیر نیرو، با این سفر که منجر به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو کشور شد، روز 28 دسامبر سال 2018 به عنوان یک روز تاریخی در صنعت برق عراق ثبت خواهد شد و براساس توافق مورد نظر تمامی ظرفیت‌های شرکت‎های ایرانی برای توسعه صنعت برق به عنوان یک بخش زیربنایی در جهت توسعه کشور عراق به کار گرفته خواهد شد که سندیکا نیز تمام تلاش خود را برای مشارکت دادن شرکت‌های عضو خود در بازار عراق به کار خواهد گرفت.

نایب رئیس سندیکای صنعت برق ایران عنوان کرد: طبق این سند طرفین در خصوص توسعه و تکمیل شبکه انتقال، توزیع و تولید برق کشور عراق با استفاده از شرکت‌های توانمند ایرانی توافق کردند. طرفین همچنین توافق خود را برای سرمایه‌گذاری مشترک، تبادل دانش فنی و تولید محصولات و تجهیزات شبکه برق مورد نیاز طرف عراقی با استفاده از شرکت‌های توانمند ایرانی اعلام کردند.

باقری در پایان با تاکید بر اینکه ماموریت سندیکا در عملیاتی ساختن اهداف تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و عراق رسما آغاز شده است، گفت: با توجه به توافقات انجام شده بین طرفین، روز گذشته جلسه‌ای با معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی برگزار و مقرر شد سندیکا چارچوب اولیه پیشنهادی خود را برای اجرایی کردن اهداف توافق، طی دو روز آینده در اختیار وزارت نیرو قرار دهد. 

انتهای پیام/ 



امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.