حضور تاثیرگذار سندیکایی در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی برق

حضور تاثیرگذار سندیکایی در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی برق
حضور تاثیرگذار سندیکایی در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی برق
تاریخ : ۱۳۹۷/۰۸/۱۵






به گزارش سندیکای صنعت برق ایران، هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران به پایان رسید. پرونده چهار روزه نمایشگاه هجدهم نیز در روزگار رکود صنعت برق بسته شد تا
۵۱۶ شرکتی که برای معرفی پتانسیل‌ها و توانمندی‌های خود در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران گرد هم آمده بودند، دوباره به روال معمول کسب و کار‌های خود بازگردند. 

امسال نمایشگاه برق در رکودی‌ترین شرایط این صنعت برپا شد. پس از یک تابستان پرخاموشی، این نمایشگاه که برخی از صاحبان بخش خصوصی به دلیل شرایط دشواری که با آن مواجه هستند، تمایل کمتری برای حضور در آن داشتند، با استقبال نسبی خوبی مواجه شد. 

برعکس سال‌های گذشته، افتتاح نمایشگاه بدون انجام مراسم خاصی و تنها با بریده شدن روبان معروف توسط وزیرنیرو صورت گرفت. وزیر بازدیدی تقریبا یک ساعته از برخی از سالن‌های نمایشگاه داشت و پس از آن در نشستی که به همت سندیکای صنعت برق ایران و به منظور گفتگوی رودررو با وی ترتیب داده شده بود، حضور یافت. 

درست یک سال پس از آنکه رضا اردکانیان سکاندار هدایت صنعت آب و برق کشور شد، در فرصتی مغتنم کنار صاحبان صنعت برق نشست و به سخنان نمایندگان بخش خصوصی گوش داد.در این نشست که همایون حائری، معاون برق و انرژی وزارت نیرو و محمد حسن متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر هم وزیر را همراهی می‌کردند، نمایندگان سندیکا شامل اعضای هیات مدیره و کمیته‌های سندیکا نیز حضور داشتند. 

تریبون ابتدا در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت. علی بخشی، رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران در سخنانی به سه چالش عمده صنعت برق یعنی ساختار نامناسب اقتصادی، قرارداد‌های یک سویه و لزوم پرداخت مطالبات شرکت‌ها اشاره کرد. 

جمشید بردبار، عضو هیات مدیره و رییس کمیته سازندگان سندیکا نیز دیگر نماینده بخش خصوصی بود که از چالش‌های پیش روی شرکت‌های سازنده و پیمانکار همچنین مشکلات دانش بنیان‌ها با وزیر نیرو سخن گفت. ولی اله بیات عضو کمیته سازندگان هم به دشواری‌های پیش روی سازندگان برای تامین مواد اولیه، زیان‌های ناشی از افزایش نرخ ارز و دیگر موانع تولید اشاره و خواستار چاره اندیشی برای حل آن‌ها شد. 

پیام باقری، نایب رییس هیات مدیره سندیکا در سخنان خود به پتانسیل‌های صادرات برق، تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی پرداخت و موانع پرشمار پیش روی این حوزه را برشمرد. منصور رفیعی، عضو هیات رییسه کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر هم از دیگر صاحبان بخش خصوصی بود که در این نشست حضور داشت. وی از افزایش بی رویه بهای تجهیزات حوزه تجدیدپذیر و عدم مدیریت درست در این حوزه گلایه کرد و خواستار تسهیل فعالیت تجدیدپذیر‌ها و زمینه سازی برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در این حوزه شد. 

سعید مهذب‌ترابی، عضو هیات مدیره سندیکا و رییس هیات مدیره انجمن بهینه سازی مصرف انرژی هم از الزامات بهینه سازی و نقش آن در مدیریت مصرف و کنترل خاموشی‌ها سخن گفت و آمادگی بخش خصوصی برای مشارکت با وزارت نیرو را در این حوزه اعلام کرد. 

در بخش دیگری از این نشست علیرضا اسدی، معاون پزوهش و برنامه ریزی سندیکا در گزارشی به بیان چالش‌ها و راهبرد‌های توسعه پایدار صنعت برق پرداخت. در این گزارش که به شدت با اقبال وزیر نیرو و هیات همراه وی مواجه شد، به چهار راهبرد اساسی برای حل چالش‌های صنعت برق اشاره شده بود که مهمترین آن‌ها ایجاد یک عزم ملی برای حل مشکلات این صنعت بود. متن کامل این گزارش را می‌توانید در سایت سندیکای صنعت برق ایران بخوانید. 

اردکانیان در طول سخنانش که پس از استماع نظرات بخش خصوصی عنوان کرد، بار‌ها به اهمیت و ارزش این گزارش صحه گذاشت. فارغ از آنچه که در طول این نشست گذشت و پیشتر در اخبار و گزارش‌های مفصلی به اطلاع رسید، ذکر این نکته بسیار ضروری به نظر می‌رسد که رویکرد وزارت نیرو نسبت به سندیکای صنعت برق ایران کاملا متفاوت شده و اعتماد به تدریج جایگزین بدبینی مرسوم دولتی‌ها نسبت به تشکل‌های بخش خصوصی می‌شود. 

اینکه وزیر نیرو مرز میان بخش‌های خصوصی و دولتی را برمی دارد و شرط عبور از بحران را یکپارچه شدن این صنعت برمی شمرد، نشان از ایجاد یک دیدگاه نوین در بخش سیاستگذاری صنعت برق دارد. اینکه در طول دو نشستی که با حضور مدیران ارشد این وزارتخانه برگزار شد، بار‌ها به همین گزارش مزبور و سایر پژوهش‌ها و گزارش‌های سندیکا استناد شد، بدین معناست که بخش خصوصی صنعت برق زیر چتر بزرگ سندیکا به تدریج جایگاه حقیقی خود را در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها بازمی‌یابد. 

دومین روز نمایشگاه هم با نشستی حول محور راهبرد‌های دستیابی به اهداف صادراتی صنعت برق سپری شد. در این نشست هم مدیران و مسئولان وزارتخانه از جمله معاون برق و انرژی و معاون برنامه ریزی وزیر نیرو و مشاور وزیر در امور بین الملل، رییس سازمان مدیریت شبکه برق کشور و عضو هیات مدیره ساتکاپ حضور داشتند. این نشست هم با ارائه گزارشی جامع از آمار، چالش‌ها و راهبرد‌های توسعه صادرات توسط پیام باقری، نایب رییس هیات مدیره سندیکا سمت و سویی راهکارمحور یافت و به جای بیان کلیات بر راه حل‌های قابل پیگیری متمرکز شد. 

مهمترین محور این نشست هم لزوم همکاری بخش خصوصی با دولت به منظور دستیابی به اهدافی است که منافع ملی، دولت و بخش خصوصی را تامین می‌کند. مشارکت طلبی وزارت نیرو و اعلام آمادگی سندیکا برای تعاملی سازنده با این وزارتخانه، تکه‌های پازل به هم ریخته صنعت برق را تا اندازه‌ای سامان بخشید. 

در حقیقت مشارکت جویی وزارت نیرو از سندیکا خبر از رسیدن هر دو نهاد به یک بلوغ توسعه طلب است. پرداخت تدریجی و مستمر مطالبات شرکت‌های عضو سندیکا در سایه تعاملات گسترده با شرکت توانیر، تلاش وزارت نیرو برای خاتمه قرارداد‌های متوقف و همچنین تدوین سند توسعه صادرات با مشارکت هر دو طرف، نشانه‌های یک تعامل سازمان یافته، هدفمند و پیش‌رونده است. 

البته در این چهار روز، غرفه سندیکای صنعت برق هم میزبان میهمانان بسیاری بود. مدیران ارشد دولتی و نمایندگان مجلس و اتاق بازرگانی، مدیران شرکت‌های عضو، نمایندگان شرکت‌های غیرعضو در فرصت‌های کوتاهی به سندیکایی‌ها پیوستند. 

سندیکا چهار روز پرتکاپو را پشت سر گذاشت تا هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی برق که علاوه بر نمایش قدرتمندی از توانمندی‌های این تشکل و سایر شرکت‌های ایرانی در عصر رکود و کمبود نقدینگی بود، بی شک گام بلندی به سوی انسجامی فراگیر و اثرگذار بین دولت و بخش خصوصی نیز محسوب می‌شد.

انتهای پیام/ 



امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.