مشارکت‌جویی وزات نیرو از سندیکا برای رفع چالش‌های صادرات صنعت برق

مشارکت‌جویی وزات نیرو از سندیکا برای رفع چالش‌های صادرات صنعت برق
مشارکت‌جویی وزات نیرو از سندیکا برای رفع چالش‌های صادرات صنعت برق
تاریخ : ۱۳۹۷/۰۸/۱۲






به گزارش سندیکای صنعت برق ایران، نشست تخصصی چالش‌ها و راهکارهای تحقق اهداف صادراتی صنعت برق به همت سندیکا در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق و با حضور مهندس حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، دکتر یزدان دوست مشاور وزیر نیرو در امور بین الملل، دکتر بختیار معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر نیرو، مهندس علاالدینی، عضو هیات مدیره ساتکاب و دکتر فرخزاد رییس مدیریت شرکت شبکه برق، مهندس صالحی نایب رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران و مهندس باقری نایب رئیس هیات مدیره سندیکا و رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکا برگزار شد.

در ابتدای نشست مهندس حائری با اشاره به اهمیت موضوع صادرات اظهار کرد: صنعت برق و سازندگان تجهیزات برقی و ارائه خدمات فنی و مهندسی از ظرفیت و پتانسیل های خوبی برخوردار هستند و باید راهکاری تعبیه کرد تا بتوان از این ظرفیت نهایت استفاده را برد.

وی ادامه داد: در سال 95 بیشترین درصد صادرات در کشور مربوط به صنعت برق و چیزی در حدود 2.7 میلیارد دلار بوده است که طبق واقعیت امروز صنعت برق این رقم باید چند برابر افزایش داشته باشد. برای این منظور باید نقشه راه هایی تعریف و اجرایی کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ضمن اشاره به گزارشی که سندیکا درباره صادرات برق تهیه کرده است، تصریح کرد: طبق این گزارش یکی از راهکارهایی که باید در مسیر صادرات به آن توجه داشت تغییر تفکر و رویکرد است تا بتوان از پتانسیل های موجود استفاده کرد.

مهندس حائری افزود: اگر نقش صنعت برق پررنگ تر از آنچه هست، می بود بهتر می توانستیم شرایط سخت امروز را طی کنیم. در حوزه صادرات انرژی قدم های خوبی برداشته شده و با کشورهایی در حال تبادل انرژی هستیم.

وی با بیان اینکه اقداماتی برای تقویت صادرات برق در حال انجام است، ادامه داد: برای انرژی های نو نیز سازوکاری در نظر گرفته شده است تا سرمایه گذاران بتوانند بخشی از انرژی تولید شده را صادر کنند.

در ادامه نشست، علاءالدینی عضو هیات رئیسه ساتکاب با اشاره به دستور رئیس جمهور به وزارت نیرو برای قدم گذاشتن در مسیر ارزی آوری برای کشور و گفته های وزیر نیرو مبنی بر اینکه لفظ بخش خصوصی و دولتی نباید از هم تفکیک شوند، گفت: همه ما باید با هم باشیم تا از این دوران که درگیر تحریم های آمریکا هستیم، عبور کنیم.

دکتر یزدان‌دوست، مشاور وزیر نیرو در امور بین الملل در ادامه نشست به ضرورت تعریف روشن از پتانسیل‌های صنعت برق تاکید کرد و گفت: بعد از تعریف پتانسیل های صنعت برق باید اهداف صادراتی این صنعت را نیز مشخص کنیم و با شناخت بازارهای مختلف در این حوزه ورود کنیم.

وی الگو گرفتن از تجربه کشورهای دیگر را یکی از راهکارهای تعیین مسیر عنوان و تصریح کرد: وقتی همه ما زیر چرتر صنعت برق و با اهداف مشخص کار کنیم، می توانیم چالش ها و راهکارها را اولویت بندی کنیم.

مشاور وزیر نیرو در امور بین الملل با تاکید بر اینکه باید تحریم ها را به فرصت تبدیل کنیم، ادامه داد: برگزاری جلسات و تشکیل کارگروه های ویژه برای حل مسائل خاص باید مد نظر قرار بگیرد، باید مشکلات موجود را با هم اندیشی حل کرد.

یزدان‌دوست ادامه داد: وزارت نیرو در قالب کمیسیون های همکاری اقتصادی با کشورهای مختلف وظیفه جدیدی پیدا کرده است که در این زمینه با کشورهای آلمان، روسیه و ... جلسات مختلفی داشته‌ایم و فعالیت‌ها به شکل پیش رونده، در حال انجام است.

در ادامه برنامه، مهندس باقری نایب رئیس هیات مدیره سندیکا با اشاره به اینکه ارزش افزوده صادرات برق 8 برابر سایر صنایع است، تاکید کرد: متاسفانه برق با سوبسید در اختیار صنایعی قرار می گیرد که مواد خام صادر می کنند در حالی که پارادیم صادرات باید تغییر کند و از خام فروشی جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه شرایط برای رها شدن از شرایط امروز صنعت باید به صادرات اهتمام بیشتری داشت، افزود: یکی از راهکارهای برون رفت از شرایط موجود حرکت به سمت صادرات است. در سال 96 سهم  همسایگان در صادرات انرژی 300 میلیارد دلار بوده است اما سهم ایران از این میزان فقط 13.5 میلیارد دلار معادل 5 درصد بوده است که این رقم باید افزایش پیدا کند.

در ادامه نشست دکتر بختیار، معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر نیرو اظهار کرد: دو عامل نوع ساختار صنعت برق چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی و کیفیت کالاها و خدمات زمینه حضور شرکت ها در عرصه منطقه ای و بین المللی را فراهم می کند. البته تنها این دو عامل برای صادرات کافی نیست بلکه زمانی می توان صادرات کالا و خدمات داشت که قدرت رقابت وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ظرفیت در داخل کشور اشباع شده است لذا شرکت ها برای حفظ خود لازم است برای حضور در بازارهای مختلف تغییر ماهیت دهند و توان فنی و رقابتی خود را برای حضور در بازارهای بین المللی فراهم کنند.

بختیار تاکید کرد: برای صادرات کالا و خدمات و حضور در بازارهای بین المللی باید کنسرسیوم تشکیل دهیم با تشکیل این کنسرسیوم هاست که می توان در فضای بین المللی نقش آفرینی کرد و جلوی رقایت های مخرب را گرفت.

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از صادرات تصریح کرد: همه شرکت ها در این مسیر به حمایت های سیاسی و اقتصادی دولت نیاز دارند، لذا اگر همه دست به دست هم دهیم و عزم خود را جزم کنیم می توانیم صادرات را توسعه دهیم. بخش خصوصی هم با توانمندی بالایی که برای حضور در بازارهای بین المللی برخوردار است می تواند نقش آفرینی ویژه ای داشته باشد.

در ادامه نشست نمایندگان شرکت های مختلف به بیان مشکلات صادرات در حوزه صنعت برق پرداخته و مسائلی را که به واسطه سیستم بانکی و گمرکی برای آنها ایجاد شده است، بیان کردند.

مهندس باقری بعد از استماع سخنان نمایندگان شرکت‌ها، اظهار کرد: هیچ سند راهبردی برای صادرات در حزوه برق وجود ندارد لذا باید با کمک وزارت نیرو سندی راهبردی برای این حوزه تعریف کرد. وزارت نیرو نباید پاسخگوی مسئله صادراتی ما باشد اما ما باید مطالبه گری کنیم  تا خلاءهای موجود در این زمینه رفع و شرایط برای فعالیت شرکت ها فراهم شود.

دکتر بختیار نیز در ادامه به این موضوع تاکید کرد که بخش خصوصی باید برای همه مشکلات خود به درستی طرح مسئله کرده و ما را تحت فشار قرار دهد تا ما برای آن موضوع را بررسی کرده و برای آن سناریو طراحی کنیم. ابتدا باید مشکلات را احصا کرد تا با اولویت بندی آنها بتوان کارگروه های ویژه تشکیل داد و پیگیر حل آنها شد.

مهندس باقری در بخشی از این نشست به ارائه گزارشی پرداخت که از طرف معاونت پژوهشی سندیکا در حوزه صادرات تهیه شده است.

در این گزارش وضعیت موجود صادرات برق و انرژی، روند صادرات برق، روند صادرات و واردات کالا و تجهیزات برق، پتانسیل بازارهای جهانی صادرات صنعت برق، چشم انداز جهانی بازار کالاها و تجهیزات برقی بررسی و تحلیل شده است.

همچنین در بخشی از این گزارش مسائل و چالش های صادرات صنعت برق، راهبردها و برنامه های توسعه صادرات صنعت برق مورد بررسی قرار گرفته است. ریسک بالای خریداران بدلیل روابط سیاسی، ضعف مالی کشورهای در حال توسعه و بازارهای هدف ایران، ضعف اطلاعات بازار، ضعف در قدرت رقابت پذیری شرکت های صادراتی، رقابت مخرب شرکت ها در بازارهای هدف، ریسک های غیرتجاری شرکت های صادرکننده در بازارهای هدف ناشی از روابط سیاسی، ضعف خدمات بانکی و بیمه ای برون مرزی، ضعف در تامین مالی پروژه های برون مرزی، ضعف در نظام یکپارچه حکمرانی صادرات و ضعف در نظام دیپلماسی اقتصادی از چالش‌های این حوزه برشمرده شده است. در پایان این گزارش سناریوهای پیش بینی صادرات صنعت برق نیز مطرح شده است.

انتهای پیام/ 


امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.