خاتمه و اولویت‌بندی پروژه‌ها در سایه مشارکت سندیکا و توانیر

اولین جلسه سندیکای صنعت برق ایران با مدیر عامل جدید توانیر، روز دوشنبه، هفتم آبان ماه، با حضور علی بخشی، پیام باقری و نصرالله رهنما رئیس و نواب رئیس هیات مدیره سندیکا و دکتر رجبی‌مشهدی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی توانیر برگزار شد.
خاتمه و اولویت‌بندی پروژه‌ها در سایه مشارکت سندیکا و توانیر
تاریخ : ۱۳۹۷/۰۸/۰۹






به گزارش 
سندیکای صنعت برق ایران، اولین جلسه سندیکای صنعت برق ایران با مدیر عامل جدید توانیر، روز دوشنبه، هفتم آبان ماه، با حضور علی بخشی، پیام باقری و نصرالله رهنما رئیس و نواب رئیس هیات مدیره سندیکا و دکتر رجبی‌مشهدی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی توانیر برگزار شد.

علی بخشی، رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران در خصوص نشست مشترک این تشکل با محمدحسن متولی‌زاده، گفت: «در این جلسه که بیش از هر چیز به منظور بررسی مسائل روز صنعت برق و سندیکا برگزار شد، سندیکا اعلام آمادگی کرد که از تمام ظرفیت‌های خود از قبیل ظرفیت‌ کارشناسی و ارتباطات قوی با مجلس، اتاق بازرگانی و سایر نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیرکشور، در راستای عملیاتی شدن برنامه‌های صنعت برق برای برون رفت از شرایط فعلی و توسعه آن به کار گیرد.»

وی به معرفی توانمندی‌های پژوهشی و بدنه کارشناسی سندیکا، تدوین سند کسب و کار و پروژه‌های استخراج شده و هماهنگی‌های صورت پذیرفته با اتاق بازرگانی برای انجام این پروژه‌ها در این جلسه اشاره کرد و گفت: «پتانسیل‌ها و اقدامات سندیکا از سوی مدیرعامل شرکت توانیر به شدت مورد استقبال قرار گرفت و بنا شد که سندیکا به جای اقدامات جزیره‌ای، با کار کارشناسی و کارگروه‌های مشخص در کنار توانیر، اهداف مشترک و دوسویه را دنبال کند. به علاوه قرار بر این گذاشته شد که دیدگاه طرفین در تدوین هر گونه استراتژی و برنامه‌ای لحاظ شود.»

رییس هیات مدیره سندیکا پروژه‌های تعریف شده برای شرکت‌های برق‌های منطقه‌ای و سندیکا توسط توانیر را به عنوان یکی دیگر از محورهای جلسه عنوان کرد و افزود: «در این فرصت ما آمادگی خود را برای مشارکت در بحث اصلاح اقتصاد برق و نیز توسعه صادرات برق اعلام کردیم. چرا که بر این باوریم که حل مشکل اقتصاد کلان برق به هیچ وجه به تنهایی از سوی وزارت نیرو و دولت امکانپذیر نیست و مشارکت بخش خصوصی در این حوزه الزامی است.

به گفته بخشی تقویت هماهنگی‌های فیمابین به منظور انجام کارهای کارشناسی جدی و مدیریتی بین سندیکا و توانیر از دیگر نتایج این جلسه بود که بر این اساس دکتر رجبی مشهدی به عنوان مسئول تشکیل تیم‌های کارشناسی مشترک فیمابین تعیین شد.

علی بخشی از قراردادهای متوقف، بودجه، مسائل مالی و بخشنامه ارزی به عنوان محورهای دیگر جلسه یاد کرد و خاطرنشان ساخت: «با توجه به اهمیت این موضوعات قرار بر این گذاشته شد که سندیکا پیگیری‌های مربوط به این دست از مسائل را از طریق توانیر انجام دهد. به علاوه در این فرصت توضیحاتی در خصوص بخشنامه ارزی اخیر ارائه و تاکید شد که مشکلات فعالان صنعت برق صرفاً با این بخشنامه مرتفع نخواهد شد. بر همین اساس قرار شد که سندیکا نظرات خود را درباره این بخشنامه به توانیر ارائه کند تا این شرکت اصلاح این بخشنامه را از مسیر دولت پیگیری نماید. مدیر عامل توانیر بر این نکته تاکید کرد که بر روی نظرات و پیشنهادات بخش خصوصی درباره بخشنامه مذکور کار خواهد شد.»

رییس هیات مدیره سندیکا به طرح بحث خاتمه قراردادها در این جلسه نیز اشاره و تصریح کرد: «ما تلاش کردیم این مساله را به درستی برای مدیرعامل توانیر روشن کنیم که مشکلات قراردادهای صنعت برق با شرایط فعلی و حجم ریالی موجود قابل حل نیست، چرا که با تغییر جدی قیمت‌ها، بودجه‌ای برای به پایان رساندن این قراردادها وجود ندارد. مهندس متولی‌زاده بر اساس این توضیحات، قول دادند که ظرف چند روز آتی، نامه‌ای از طرف وزیر نیرو به سازمان مدیریت به منظور کسب مجوزخاتمه قراردادها ارسال خواهد شد.

وی در ادامه افزود: «در نهایت قرار بر این گذاشته شد که سندیکا نیز پیگیری این مساله را در دستور کار خود قرار دهد. در همین راستا مقرر شد با اولویت بندی پروژه ها، تعدادی از آنها خاتمه داده شود و فقط تعداد محدودی که در شبکه تاثیر مهمی دارند، به مرحله اجرا برسند. در این صورت باقیمانده پروژه‌ها با اصلاح بخشنامه و بودجه وزارت نیرو اجرایی خواهند شد.»  

علی بخشی ارسال نامه وزیر نیرو به سازمان مدیریت و ابلاغ تمدید تنفس به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع را از دیگر مصوبات این جلسه عنوان کرد و گفت: «قرار است تا زمان ابلاغ مجوز خاتمه پیمان‌ها،به صورت موردی به قراردادها رسیدگی شود.»

وی تاکید کرد: «همکاران توانیر در این جلسه قانع شدند و تاکید داشتند که خاتمه قرادادها بسیار مهم است. البته سندیکا ماه‌ها و سالهاست این موضوع را پیگیری می‌کند و اگر اتفاق رخ دهد بدون تردید تاثیر جدی بر روی صنعت خواهد داشت.»

بخشی ضمن اشاره به اینکه درباره مسائل و مشکلاتی که به واسطه تحریم‌ها ایجاد شده و شرایط بحرانی احتمالی، بحث و تبادل نظر صورت گرفته، اذعان کرد: «پیشنهاد شد که سندیکا راهکارهای خود را در مورد روش‌های مواجهه با تحریم‌ها ارائه کند تا به صورت مشترک با توانیر بر روی این موضوع کار شود. البته ما اعلام کردیم که در سندیکا قبلا بر روی این موضوع کار شده و این تشکل پیشنهادات خود را به اتاق ارائه داده و این پیشنهادات در اختیار توانیر هم قرار خواهد گرفت.»

تسریع در پرداخت مطالبات اعضا از سوی شرکت توانیر و حضور مدیرعامل این شرکت در هیات مدیره سندیکا از دیگر توافقات این جلسه بود. به علاوه مقرر شد که ضمن ارائه گزارشی از مسائل جاری صنعت برق و وضعیت شرکت‌ها به مهندس متولی‌زاده، جلسه مشترکی به منظور ایجاد یک کارگروه بین سندیکا و توانیر برگزار شود. 

انتهای پیام/ 




امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.