2 راه حل برای قطع نشدن برق در تابستان 97

تجربه دیگر کشورها ثابت کرده که با افزایش قیمت برق، هزینه تامین برق در سبد خانوار افزایش پیدا نمی کند بلکه این میزان مصرف است که کمتر می شود.
2 راه حل برای قطع نشدن برق در تابستان 97
تاریخ : ۱۳۹۷/۰۲/۳۱





حمیدرضا صالحی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران در یادداشتی نوشت: 

میزان مصرف برق و انرژی در ایران خارج از استانداردهای جهانی است. مصرف برق در ایران به طور معمول بیش از 2 برابر مصرف مردم دیگر کشورهاست و ریشه این مسئله در ارزان بودن انرژی است. هرچه تولید برق در ایران افزایش پیدا می کند، مصرف هم بیشتر می شود. مهم ترین پیامد این مسئله نگرانی از کمبود برق در زمان هایی است که بنا به دلایل مختلف تولید به اندازه کافی انجام نشده است. در سال آبی کنونی به دلیل کاهش میزان  بارندگی در زمستان از ناحیه نیروگاه های آبی با نزدیک به 30 درصد کاهش تولید برق رو به رو خواهیم بود و اگر مصرف برق با روندی که در فروردین ماه آغاز شده، ادامه پیدا کند باید نگران خاموشی ها در تابستان سال جاری بود. از سوی دیگر اگر از نظر آب و هوایی، خنکی هوا که در اردی بهشت ماه شاهد آن هستیم  در خرداد هم ادامه پیدا کند، وضعیت کمی امیدوارکننده تر است.

نکته مهم این است که مصرف برق ایران هیچ گاه در ایران کاهش نیافته است. ظرفیت تولید برق در ایران 77 هزار مگاوات است و در دوره پیک مصرف یعنی در تابستان میزان مصرف به 85 هزار مگاوات می رسد. مصرف معمول برق در کشورمان 37 هزار مگاوات است و شاید اینطور به نظر برسد که نسبت میزان تولید نسبت به میزان مصرف حتی در دوره پیک مصرف جای نگرانی باقی نمی گذارد اما باید در نظر گرفت که همیشه تمام ظرفیت تولید به مدار برق آورده نمی شود و بسیاری از نیروگاه ها با مشکلاتی از جمله کمبود سوخت دست و پنجه نرم می کنند و امکان تولید با تمام ظرفیت برای نیروگاه ها وجودندارد.

2 راه حل برای کاهش نگرانی ها درباره پیک مصرف برق در تابستان وجود دارد. راه حل اول تقویت شبکه ارتباطی با کشورهای شمالی مثل روسیه و آذربایجان و دریافت برق ارزان قیمت از آن ها در تابستان است. پیک مصرف برق در این کشورها در زمستان و در ایران در تابستان است. ایران می تواند در دوره پیک مصرف برق این کشورها به آن ها برق صادر کرده و در تابستان برق وارد کند. این اقدام علاوه بر پیک زدایی و کاهش نگرانی ها راهی برای ارزش آفرینی برای برق تولیدی کشورمان است. این راه حل در دستور کار مقامات وزارت نیرو قرار گرفته و قرار است از این ظرفیت استفاده شود.

راه حل دوم اصلاح اقتصاد انرژی و افزایش قیمت برق است. تجربه دیگر کشورها ثابت کرده که با افزایش قیمت برق، هزینه تامین برق در سبد خانوار افزایش پیدا نمی کند بلکه این میزان مصرف است که کمتر می شود. دولت می تواند از تجربه دیگر کشورها در این زمینه استفاده کرده و قیمت برق را بالا ببرد. این راه حل به دلیل سیاست های خاص دولت در زمینه توزیع انرژی کمتر دیده می شود و حتی در دوره پیک مصرف خاموشی های کنترل شده بیشتر در بخش صنعت اعمال می شود درحالیکه برق صنعتی در دیگر کشورها به دلیل ایجاد ارزش افزوده ارزان تر در اختیار صنایع قرار می گیرد. برق خانگی در ایران ارزان تر از برق صنعتی است و در کنار دیگر حامل های انرژی مثل بنزین و گازوییل که قیمت آن در ایران یک چهارم هاب خلیج فارس است، با قیمت بسیار پایین تر از دیگر کشورها در اختیار مردم قرار می گیرد. اگر قیمت برق 20 درصد واقعی شود، مصرف مردم به همین میزان کمتر خواهد شد.




امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.